2011, sista tillbakablicken

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
1. Jag gick på mina första seriösa arbetsintervjuer vilket ledde till mitt första heltidsjobb någonsin. Tidigare har jag bara studerat och på sin höjd haft sommarjobb. Det jag gör nu är helt annorlunda. Jobbar på ett call center i Stockholm där jag sitter i telefon på kundservice för bredband. Mycket roligt :)
2. Första resan utanför Europa. Till Colombia tillsammans med kyrkan på mitt livs bästa konferens ♥
3. Läste igenom hela Tredje Mosebok. Nu är Moseböckerna bland mina bästa böcker i Bibeln, rekommenderar dem starkt!


Jag i Colombia, med de mäktiga Anderna i bakgrunden!

Vad har du lärt dig i år?
Att hårt arbete lönar sig. Att det finns så många sidor av Gud som jag har kvar att upptäcka.

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag kallar det inte nyårslöften men jag skriver ner mina drömmar och mål som jag vill uppnå under det kommande året. Flera av dem blev uppfyllda under 2011 faktiskt. Jag rensade ut mitt gamla barnrum från saker jag sparat sen jag var liten. Check! Jag skaffade mig ett jobb. Check! Jag började ge tionde av min inkomst. Check! Fick en ny hjälptjänst i kyrkan då min förra lades ner. Check! Så fortsätter det lite till.




Hittade en hel hög gamla kort när jag rensade ut mitt barnrum förra våren. Kort ett är jag som 14-åring, fullt normal. Kort två är jag och Clas den vintern vi gick på Credo Akademin tillsammans, bibelskolan som för övrigt lade grunden till den vänskap vi har idag. Kort tre är jag med Erik i bakgrunden på ett konfirmationsläger där jag var ledare för så många år sedan att jag har glömt när.

Blev året som du hade tänkt dig?
Det blev bättre. 2011 har varit ett av de bästa åren i mitt liv!

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Någon enstaka men inte alls många. Har däremot varit en massa bröllop och förlovningar. Vackert när kärleken spirar :)

Dog någon som stod dig nära?
Ja ett par släktingar på mammas sida...

Vilka städer besökte du?
Bogotá i Colombia. Nordmaling, Umeå, Östersund, Bollnäs, Uppsala. Förutom Stockholm och Södertälje som jag alltid besöker (det är ju här jag bor och lever). Var det inte fler städer? Hm.

Är det något du saknar år 2011 som du vill ha år 2012?
God kondition. Ett nymålat och inrett rum där hemma hos mina föräldrar. Kanske en utbildning? Vi får se :)

Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas?
Jag hoppas att jag alltid kommer minnas nyårsafton. Firade den med en god vän bara hon och jag. Vi åt lyxig trerättersmiddag och bara myste. Det var en så lugn och fridfull nyårsafton. Skönt att slippa den här partyhetsen som nyår annars brukar bestå av, och bara få njuta av en underbar kväll med en underbar vän ♥

Vad var din största framgång 2011?
Jag tog mig ur arbetslösheten och skaffade mig ett jobb helt på egen hand. Där jag dessutom lyckats prestera väldigt bra. Mäkta stolt :) Sen nådde jag äntligen ljuset i tunneln och tog examen från kyrkans ledarskola där jag spenderat mina söndagar de senaste 1,5 åren. Så nu är jag rustad och fullt redo för nya andliga utmaningar :)



Bild ett är från en lektion på ledarskolan i våras.
Bild två är från när vi tog examen nu i vintras.

Största misstaget?
Alla dagar jag slösat bort på att inte ge min dag till Guds ära. Oerhört dumt.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag fortsatte läka mitt ansikte från andra gradens brännskada som jag fick i novemer 2010. Utöver det, inget värre än någon förkylning ibland kanske.


Så här bra hade det läkt i mars. En utförligare historia om vad som egentligen hände när jag brännskadades är på gång.

Bästa köpet?
Colombiaresan var inte billig men utan tvekan värt varenda öre. Och mina nya glasögon!

Vad spenderade du mest pengar på?
Måste väl vart på resor. Nya glasögonen. Gymkortet som jag utnyttjade för sällan för att det skulle löna sig.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Massa saker! Alla nya saker jag fått prova på det här året t.ex. Jag fick vara med och servera på ett bröllop i somras vilket kändes som en stor ära att få tjäna bröllopsparet på deras första dag som gifta. Jag fick det stora förtroendet och privilegiet att vara värd på min bror Clas examensfest när han tog socionomexamen. Hjälpte till att volontärarbeta i kyrkans bokshop vilket var roligt att få testa på. Men framför allt måste jag ju här nämna mitt jobb. Jag fick ju som sagt jobb på ett call center för att sitta i kundservice. Jag som aldrig skulle jobba på kontor och särskilt inte sitta i telefon. Så kom jag att stortrivas som bara den, fantastiskt :) Tack vare mina goda prestationer har jag dessutom fått en dag på Gröna Luna all inclusive med jobbet, samt VIP-biljetter till DJ Tiesto i Globen helt gratis. Känns bra måste jag säga!


Globen och DJ Tiesto.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2011?
1. Generación 12: "Dentro de Mi"
2. Delirious?: "Paint This Town Red"
3. Israel Houghton: "Love Rev"
4. John Elefante: "Not Just Any Other Day"
5. Basement Jaxx: "Do Your Thing"

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Definitivt gladare :D

Vad önskar du att du gjort mer?
Älskat människor.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Tittat på tv. Hur många timmar har jag inte slösat bort framför den där dumburken. Alldeles för många.

Hur tillbringade du julen?
Jag var hemma med familjen. Gick på julgudstjänst tillsammans med pappa på förmiddagen. Kom hem och vilade en stund. Kalle Anka var med på ett hörn. Sen ställde vi i ordning vårt goda julbord. Tillsist öppnade vi paketen. Fint ♥




Bilder från vårt julbord. Ljusen, som vi köpte härifrån. Dukningen. De hemmagjorda köttbullarna samt korven som vi köpte på samma ställe som ljusen.

Blev du kär i år?
Nej. Vet du hur skönt det var att få ett år att bara fokusera på mig och Gud! Att jag fick chansen att göra det är faktiskt en väldigt stor anledning till att det blev ett så bra år. Ett rikt välsignat singelliv ska vi prata mer om i ett kommande inlägg :)

Favoritprogram på TV?
The Big Bang Theory och How I Met Your Mother eftersom humorn är så lättsam, perfekt efter en hård dag då man bara vill koppla av en stund utan att behöva tänka. Top Model eftersom jag gillar att titta på fotografierna och alla vackra kläder och sådant tjejigt. Criminal Minds eftersom jag gillar att knäcka svåra gåtor.

Favoritvideo i år?


Bästa boken du läste i år?

"Kärlek som befriar" av Francine Rivers"A walk to remember" av Nicholas Sparks. Om du bara ska läsa en bok år 2012, lova mig att det blir någon av dessa! 

Största musikaliska upptäckten?
Israel Houghton, Generación 12 och Jesus Culture. Love 'em ♥

Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Jag fick så mycket fint som jag önskat mig när jag fyllde år! Soffa. Kötthammare. Håltagning i öronen. Flera cd-skivor. Flera böcker. Presentkort på HM. Jätteglad :)



Grattis till mig ^_^

Något du önskade dig men inte fick?
Fred på jorden.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Den firade jag hemma med mina kära föräldrar, syster, moster och mammas vännina. Vi åt marinerad fläskkotlett med tårta till efterrätt. Firade med mina vänner helgen efter min födelsedag då vi hade fest med mingel, spex och god mat :)


Temat på min födelsedagsfest var "bokstaven s". Här har vi en semesterfirande svensk, hon som kom som sig själv, sotaren och en soldat :)

Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Säkert. Men orka fokusera på det. Jag är hellre tacksam för det faktiskt fått. För jag har verkligen inte gått lottlös.

Hur skulle du beskriva din stil år 2011?
Tycker min stil är så svår att beskriva för jag kör liksom mitt eget race. Beror helt på vad jag känner för. Ena dagen har jag den vackraste klänningen som kan tyckas nästan är för vacker för att ha till vardags. Andra dagen har jag svart kjol med ett par spejsade strumpbyxor. Eller bara jeans med en snygg topp till. Kan vi säga att jag hade en varierande stil år 2011? Ja det tycker jag.

Vad fick dig att må bra?
Kärlek. Mina vänner. Kyrkan. Jobbet. Bibel- och bönestunder ensam med Gud.


Vänner ♥

Vilken kändis var du mest intresserad av?
Oj. Brukar nästan aldrig intressera mig för kändisar. Joyce Meyer kanske, hon är bra.

Årets bästa SMS?
Måste ha varit den kärleksfulla hälsningen som pappa och mamma skickade till mig när jag var i Colombia och saknade dem ♥

De bästa nya människorna du träffade?
Alla mina underbara arbetskollegor!

Vem saknade du?

Finaste Nathalie som flyttade till Örebro innan hösten.

Årets bibelord?
Jesus i Lukasevangeliet kapitel 5 vers 10b: "Frukta inte. Härefter skall du fånga människor."

Listan är en mix av listorna hos niotillfem och Anna Ritar och lite andra påhitt :)

Kommentarer
Postat av: Ellen

Mycket du har gjort under 2011 :)

Vilka fina bilder.

2012-01-07 @ 14:48:35
URL: http://bibelaventyr.blogspot.com/
Postat av: JULIA

Jättekul att läsa!!

2012-01-11 @ 16:20:04
URL: http://jerlandsson.blogspot.com
Postat av: Craxyknas

Ellen: Hehe ja. Jag gillar inte att sitta sysslolös :) Tack!



JULIA: Roligt att du tyckte det :D

2012-01-13 @ 13:36:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0