Vad vore livet utan mystik

"Tänk om det faktiskt är så att ingen formel kan göra rättvisa åt den kärlek jag känner för mina barn. Tänk om hela mitt liv ingår i en stor plan, tänkt, planerad och given mig av en kärleksfull Gud. Tänk om det jag känner när jag sitter i en kyrka inte är av denna världen. Humanisterna har helt enkelt fel. Gud finns. Inte nog. Han finns.

Allting av värde som har hänt mig har varit av sådan natur att världens allra matematiker inte varit i närheten av att formulera det. När jag tänker tillbaka på mitt liv är det ingenting av det rent världsliga som tar någon plats. Det mystiska, det mytiska, den hela tiden på gränsen dansande kärleksordet, är det som tar mest plats. Det som inte går att bevisa är en stor och väsentlig del av mitt liv.

Det är bevis nog för mig."

Citat ur Marcus Birros krönika i Aftonbladet som sätter orden mitt i prick. Läs hela krönikan på denna länk (klicka) :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0