Läsarfråga: Olika perspektiv

Kommer ni ihåg i höstas när jag berättade för er att min dator krånglade utan att datakillarna begrep varför och jag funderade på om Gud försökte säga mig att jag spenderade för mycket tid framför datorn? Jag fick en intressant kommentar som jag vill svara på. Klicka här om du inte vet vilket inlägg jag syftar på.

"Jag har på fullaste allvar försökt avhålla mig från att ställa den här frågan ända sen du postade inlägget, men jag kan inte, för det här är det sjukaste jag läst. Tolka som du vill.

Känns det bra att vara så naiv som du är? Jag menar, du behöver inte ta ett enda beslut själv som du faktiskt behöver ta ansvar för, varje beslut baseras på något du tror att Gud har visat dig. Jag brukar kunna tycka i de flesta fall att "jamen, fine, låt dom tolka det så då..". När folk försöker se en mening i de hemskheter de måste genomgå, förlora anhöriga eller så. Men att din dator är rökt=Gud vill inte att du ska sitta vid datorn så mycket? På allvar?

Jag brukar rent generellt respektera folks rätt till en tro även om jag tycker att det är vrickat, precis som jag respekterar folks politiska åsikter eller whatever. Men du, lilla vän, är tamejfan bara för mycket.

Vet du, ibland är det nästan (NÄSTAN) så att jag önskar att jag faktiskt vore dum nog att tro på sånt här. Livet måste ju vara helt sjukt enkelt."

// Vetauriel

Mitt svar: Om det känns bra att vara naiv? Ja.

Att jag är naiv tänker jag inte förneka för det är jag och det gör faktiskt livet lite lättare. Men du ska inte tro för en sekund att det är lätt att vara kristen. Nog för att många av mina beslut fattas på grund av det som Jesus visar mig men det betyder inte att det är enkla beslut. När man vill följa Jesus måste man dö från allt sitt eget och det säger sig självt att döden sällan sker smärtfritt. Vi måste lämna allt vi älskar till Jesus för att Han ska vara nummer ett i våra liv. Jag måste välja att alltid hålla fast vid tron på att Gud älskar mig om så min värld runt omkring mig skulle rasa samman fullständigt. Du kan radera den tanken ur ditt sinne att skulle vara en dans på rosor att vara kristen för det är lögn. Det är bra tur att Jesus är värd allt detta.

Anledningen till att jag trodde att Gud försökte säga mig något beror på att datakillarna inte hittade något fel trots deras tappra försök. Jag hade känt i mitt samvete att Gud ville jag skulle göra upp med mitt stora datoranvändande men då jag inte ville lyssna antar jag att Gud fick ta till större medel. För mig är det inte det minsta konstigt om det gick till på det sättet. Men så tror jag ju på en personlig Gud som älskar mig och som därför bryr sig om vad det är jag gör utav mitt liv. Jag förstår att det kan låta vrickat (för att använda ditt uttryck). Den som tror utgår från ett helt annat perspektiv än den som inte tror. Det Bibeln säger är sant:

En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. 1 Korintierbrevet kapitel 2 vers 14.

Tack för din fråga! Nästa gång behöver du inte försöka avhålla dig. Jag svarar på det mesta med glädje :)


Kommentarer
Postat av: Angelica

Wow...you are superwoman :D

2011-04-04 @ 15:07:50
URL: http://livetpaberganbg.blogg.se/
Postat av: louise

är inte det din gamla vän från grundskolan som skickade den kommentaren?

2011-04-06 @ 18:10:43
Postat av: Craxyknas

Angelica: Haha. Tack ;)



louise: Stämmer bra :) Sabine. Wow att du kommer ihåg det!

2011-04-06 @ 21:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0