Frågoveckan 3: Synd & vår fria vilja

Om du vill läsa de andra delarna i frågoveckan klicka här för del 1 och här för del 2 :)

Den här gången svarar jag på Özgürs frågor :)
om Gud är allsmäktig - hur kan människan och djävulen ha en fri vilja?


Tänk såhär. Om du skulle programmera in på din dator så att den säger ”jag älskar dig” varje gång du startar den. Skulle du tro på den då? Knappast. Datorn har ju ingen fri vilja. Det var ju du som ”tvingade” den att göra så när du programmerade den till det. Din dator älskar dig inte alls. Den är en maskin och är helt enkelt inte kapabel till att känna kärlek.

När Gud skapade oss ville han inte ha något maskiner till människor som bara sa det han programmerat dem till. Gud ville inte ha något annat än äkta kärlek. Därför gav han oss den fria viljan, för att vi frivilligt ska kunna säga till Jesus att vi älskar honom. För att vi skulle kunna säga det och mena det. För att vi skulle få känna på hur det är att älska.

Jag tänker mig att det är samma sak med änglarna. Djävulen var ju från början en ängel, men han föll. Gud vill inte ha några programmerade sändebud som tjänar honom. Gud vill bara ha äkta kärlek. Och ärlig äkta sann kärlek, den kärlek som Jesus erbjuder oss, det går bara att finna tillsammans med den fria viljan. Precis som Jesus inte älskar oss för att han är tvungen till det så har jag inte valt Jesus som Herre över mitt liv för att jag måste – men för att jag vill.

om Gud är allsmäktig och God - varför lät Gud ormen, Eva och Adam hållas i Edens lustgård när han visste hur mycket lidande och död syndafallet skulle orsaka. Tyckte han att det var för lite action i Edens lustgård?
Ungefär av samma anledning som på förra frågan. Gud vill inte ha robotar, han vill ha människorna och deras äkta kärlek. För att den fria viljan skulle vara just fri vilja behövde vi någon gång ställas inför det ultimata valet. Att antingen följa det Gud sagt eller förledas av de ondas frestelser. Hade vi inte ställts inför det valet hade det handlat om tvång och vår vilja hade inte längre varit fri. Det handlar inte alls om att Eden var så himla tråkigt så Gud ville det skulle hända saker. Tro mig, livet med Gud är det största äventyret du kan få. Pröva själv så märker du vad jag menar :)

Om Gud är allsmäktig - varför döms VI för våra synder? Det är väl förarens eller tillverkarens fel att bilen går sönder - inte bilens eget fel.


Jag förstår vad du vill säga med din liknelse men det går inte att jämföra så. Bilen är ett dött föremål, människor har en fri vilja och det har inte bilar. Vi kan alltid välja att göra rätt respektive fel val. Det kan inte bilen, den bara gör som den blivit tillverkad eller kommenderad till att göra. Precis som exemplet med datorn jag drog tidigare. Den fria viljan gör en väsentlig skillnad.

Vi döms helt enkelt för att vi är skyldiga. Som vi läste i frågan innan fick mänskligheten ett val i Edens lustgård. Och vi valde fel väg. Även idag väljer alla människor fel väg någon gång i livet. Ingen är ju perfekt, eller hur. Precis som vi bör haffa tjuven, och inte hans föräldrar, för stölden han begick behöver vi dömas för de synder vi gjort. För det var vårt val att göra dem och inte Guds. Gud har alltid velat att vi skulle välja rätt väg. Frågan är om vi lyssnar på honom eller inte. Gör vi inte det, ja då förtjänar vi helt enkelt vårt straff. Precis som det inte är mer än rätt att tjuven ställs inför rätta och straffas.

MEN! Det är det här som det härliga med vår kristna tro :) Trots att vi är skyldiga och trots att vi får vad vi förtjänar. Så när Gud såg hur illa det skulle gå för oss i domen (ja domen är ju obligatorisk för vad vore Gud för gud om han lät all ondskan gå ostraffad, inte särskilt god Gud då eller hur) så brast hans hjärta. Ja det brast så mycket att han var villig att sända sin son Jesus för att bli som en av oss så att han kunde ta på sig all vår skuld och synd åt oss. Han visste att när det väl skulle bli dags för vår dom så skulle vi faila så fett mycket att han hellre sände sin älskade son Jesus och lät honom dömas och straffas för vår skull så att vi skulle slippa. Det var det som Jesus gjorde på korset. Han misshandlades, pinades, hånades ja till och med dog – Gud själv dog – för att vi skulle bli fria! Tack vare Jesus blir vi dömda som oskyldiga för att Jesus gick in som ställföreträdare i vårt ställe. Jesus frälste oss. Varför ska vi dömas skyldiga nu när priset redan är betalt liksom? Har du hört på maken vilken kärlek! Ingen har större kärlek än den som dör för sina vänner, står det i Johannesevangeliet kapitel 15 vers 13. ♥


Så som svar på din fråga. Man skulle kunna säga att det i slutändan var Gud som blev ”dömd” ;) Men det förutsätter förståss att vi tar emot Guds gåva på korset och gör oss villiga att fortsätta gå på Guds väg från och med nu. Guds tvingar sig inte på något hans gåva, vi måste själva ta emot den. Jag hoppas just du tar emot Guds största gåva - frälsningsgåvan. Det kommer förändra ditt liv.


Kommentarer
Postat av: trolla

okej, nja jag ska läsa och plugga har veckans uppgift att läsa 25 sidor :(

kram

2010-10-05 @ 20:52:07
URL: http://trollabast.blogg.se/
Postat av: Kung Clas

Jag ber om ursäkt för jag ger så korta kommentarer :P Men på det du just skrev så är det svårt att svara mer än AMEN! :)



Jättebra skrivet tycker jag!

2010-10-05 @ 21:18:00
URL: http://classekung.blogspot.com
Postat av: Mollie

Sv; Säkert så.. ;)

2010-10-05 @ 21:24:29
URL: http://ghostangel.blogg.se/
Postat av: Sabine

Jag tycker fortfarande att en gud som är god inte skulle låta större delen av sina "skapelser" dö i eternal fire bara för att de inte tror på hans existens. Det är aldrig nån som kan komma med ett vettigt argument till varför en god skapare skulle låta de som är "missledda" (eller hur man nu ska uttrycka sig) straffas för det.

2010-10-05 @ 21:43:28
URL: http://vetauriel.se
Postat av: Kung Clas

Så här:

Gud är god och det är ett problem. För det är inte vi. Är man god kan man inte godta det onda. Skulle en domare i en mänsklig domstol frikänna en skyldig brottslig skulle det bli ramaskri.



Vi människor är sjukt skyldiga, vi förtjänar alla straffet.



Men det var det straffet Jesus tog på sig för att vi skulle kunna gå fria. :) Helt amazing! :)

2010-10-05 @ 22:08:27
URL: http://classekung.blogspot.com
Postat av: Sabine

Det är inte ondska att inte tro, sorry, but your logic is flawed.



Jag anser mig f.ö inte skyldig för att någon potentiell kvinna för sjuhelvetes länge sen käkade ett äpple från fel träd.

2010-10-05 @ 22:20:31
URL: http://vetauriel.se
Postat av: Craxyknas

Trolla: Ojdå. Det är tufft att läsa så mycket men det fixar du :) Stort lycka till! Kram



Clas: Hehehe. Tack så mycket, Clas :) Bra svar till Sabine där!



Mollie: Haha. Du är söt du :) Så är det säkert!



Sabine: Saken är den att alla gör fel och misstag som inte är snälla utan alltså onda. Troende eller inte, alla gör vi dem. Skillnaden är att vi som tror har fått förlåtelse för våra misstag. Dem som inte tror har inte fått förlåtelse eftersom de inte har tagit emot den från Jesus. Och utan förlåtelse och nåd går vi under på domens dag.



När Eva och Adam åt av frukten fick det fruktansvärda konsekvenser för hela jorden och mänskligheten eftersom Eva och Adam släppte in ondskan i världen. Det handlar inte om vi kristna gillar att anklaga oss själva för vad dem två gjorde där och då. Det handlar om att tack vare att ondskan kom in i världen så syndar vi alla människor idag. Alltså har jag mina egna synder att bekänna och be om ursäkt för. Det är mina synder jag ber om förlåtelse för, inte Eva och Adams. Hänger du med hur jag tänker?

2010-10-05 @ 22:50:15
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Sabine

För det första, nej, jag hänger inte med i hur du tänker, hade jag gjort det så hade jag väl inte varit ateist, right?



Jag tycker bara inte det ligger nån logik ALLS i att man gör mänskliga misstag men betraktas som en syndare. Det är bullshit. Jag har inte dödat nåt, jag har inte skadat nån, och jag har inte stulit. Jag har aldrig avsiktligen sårat något, jag slåss inte, jag gör helt enkelt inte folk illa. Däremot bestraffas jag för att jag inte tror på samma sak som du. Det är enligt mig en störd logik. Jag tror inte på jultomten heller, men det är ingen som säger att jag ska straffas för det?



I slutändan tycker jag det är himla skönt att jag inte är troende, så slipper jag känna mig skyldig för något jag inte gjort, jag slipper be om ursäkt för att jag är människa. För vad eller vem som än har skapat mig, så är det såhär jag blev. Take it or leave it. Duger inte det åt gud, så duger inte han åt mig. :)

2010-10-05 @ 23:02:27
URL: http://vetauriel.se
Postat av: Jasmine Ytterstedt

nä klart du inte blir straffad för att du inte tror på jultomten. Jultomten kan ju inte frälsa någon.



du kanske inte har gjort allt det som det skrev. men har du aldrig snackat skit om någon, du har aldrig tänkt elaka saker om någon, du har aldrig önskat att världen hade vart bättre utan den personen, osv?

Det är också synd inte bara de fysiska handlingarna är synd. och även sånt måste vi få förlåtelse för. Lika mycket som du vill be dina vänner eller din familj om ursäkt för att du vart sur och sagt nått spydigt till dem lika mycket vill vi be Gud om förlåtelse när vi gör något som vi vet han inte vill att vi skall göra. Jag tycker faktiskt det är ganska logiskt. eftersom folk ser det logiska i att be sina vänner om förlåtelse så tycker jag man ser det logiska i att be Gud om förlåtelse också, han har ju trots allt gett oss livet.



Eftersom vi tror att det ligger frälsning i att tro och att jesus är ända vägen till att bli frälst och få evigt liv, så kommer dem som inte tror på det att dömas hur orättvist det än låter. men så kommer det att bli varken vi tror det eller inte.



sen ber jag aldrig Gud om ursäkt för att jag är människa utanför att jag gör och tänker saker som är fel.

och du duger åt gud han har ju trots allt skapat dig för att han vill ha en relation med dig, han vill vara din Gud, din himmelske pappa. En kärleksfull pappa som bara längtar efter att få ösa sin kärlek över dig så frågan är nog mer, duger han åt dig?



förlåt om jag la mig i men jag tyckte det var en sån intressant samtal så jag rycktes med och vill säga lite av mina tankar.



2010-10-06 @ 23:26:25
URL: http://jasminelouise.blogg.se/
Postat av: Madelene

Mycket bra skrivet!! Tänk om alla förstod vad det innebar att ta emot just den gåvan och hur livet kan bli så totalförvandlat och härligt både här och nu och i evighet.

Du rockar syster!!

Bless you!!

2010-10-08 @ 06:46:38
URL: http://valleria.blogg.se/
Postat av: Mandy

Vilka härliga samtal ni har här :) Jätte bra svar!! Keep on going sister!



2010-10-11 @ 23:46:13
URL: http://mizzmandy.blogg.se/
Postat av: Özgür

Hej Craxyknas.

Om jag spelar med i leken och låtsas att också jag tror på sagor om pratande ormar och män som bor i magen på fiskar och kvinnor som förvandlas till saltstoder och en massa annat skoj:

När Gud gav människan fri vilja så gav Gud också människan MAKT att styra över sitt liv och fatta sina egna beslut. Då kan han ju inte samtidigt vara ALLmäktig. Han har ju skänkt bort den del - eller hur?

Då blir Gud bara NÄSTAN ALLmäktig eftersom en del av makten, hur mikroskopiskt liten den är i förhållande till Guds makt, ligger hos människorna och Djävulen.

Du behöver förstå min frågeställning på en logisk och språklig nivå. Och du måste sluta tro på sagor!



mvh



Özgür

2010-10-14 @ 08:54:04
URL: http://ozgur-kibar.blogspot.com
Postat av: Sabine

Men för den som tror på Jultomten är den sagan lika verklig som din Gud är för dig.



Jag tycker fortfarande inte att det finns någon som helst logik i att Gud straffar de som inte tror fastän han samtidigt är god och älskar alla. Att låta de som inte tror på honom brinna i helvetet låter lite mer som en taktik Hitler skulle tagit sig an, än någon god frälsare. Egoistiskt, helt enkelt.

"Tror du inte på mig så kan du dra åt helvete, men jag tänker fan inte bevisa att jag finns på något sätt alls för att hjälpa dig på traven!" (För nej, det finns inga som helst vetenskapliga bevis på att det existerar någon högre makt).



Ja, ni får gärna tro att ni blir frälsta, personligen är jag överlycklig över att inte ha blivit hjärntvättad in i någon religion.

2010-10-18 @ 20:29:26
URL: http://vetauriel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0