Frågoveckan 2: Homosexuella äktenskap?

Första delen i Frågoveckan skrev jag här :)

Andra delen av Frågoveckan handlar om ett känsligt men viktigt ämne att tala om i dagens Sverige. Jag vill bara börja med att säga att jag är noga med att inte skriva homosexuella, jag skriver homosexualitet. Homosexuella är lika mycket människor som oss andra och jag hatar dem INTE. Jag försöker följa Jesus i frågan och Jesus hatar ingen. Gud älskar oss alla, det gör han sannerligen! Men, därmed inte sagt att han älskar alla våra gärningar. Gud älskar lögnaren (människan) men inte lögnen (handlingen). Gud älskar tjuven (människan) men inte stölden i sig (handlingen). Det är skillnad. Som tur var har vi alltid det valet att vända oss tillbaka till Gud. Han står alltid med vidöppen famn och en ständig längtan att bara få omsluta oss i sina armar. Där talar vi sann kärlek. För vilken Gud skulle vi ha om Gud inte haft någon moral? Om Gud inte hade någon rätt att tycka till om det vi gör av våra liv, ja då skulle han ju inte vara mycket till en Gud. Vad skulle vi då ha för ”nytta” av att tro på honom? Vi skulle klara oss bra utan Gud om det vore så. Tack och lov att det inte är så. Att Gud är Gud innebär att han är allsmäktig, allvetande, skapare av himmel och jord, Herre över allt levande – han är så mycket mer än vad vi är. Alltså vet han nog rätt bra vad han talar om i Bibeln och vi kan lita på honom med full tillförsikt. Med den inledningen kan jag ge er mina svar på frågorna.



Min frågvise läsare som kom med frågorna heter Julia, som gav mig en riktigt utmaning. Tack, Julia! :)

Minns att du skrev att du inte tycker att du homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, varför inte?

Ja, det minns jag. Det finns ingen anledning till att de ska få det. Ingen som inte är kristen bör gifta sig i kyrkan. Kyrkan är och förblir en kristen byggnad, en vigsel i kyrkan med en präst är och förblir en kristen ceremoni där Gud välsignar makarnas äktenskap. Om du inte är troende ska det gå lika bra om inte bättre för dig att gifta dig borgligt, där du får en vigsel som varken är kristen eller religiös.

Varför ska man som okristen homosexuell pressa kyrkan till samkönade vigslar när det finns ett icke religiöst alternativ.

För det finns verkligen bara två skillnader mellan en kyrklig och en borglig vigsel. Den första skillnaden är Guds välsignelse.

Varför vill du ha en välsignelse från en Gud du inte tror på?

En stor högtidlig fest på en vacker plats kan du gott få utanför kyrkan. Den andra skillnaden är rättigheterna. Så om ni nu måste

debattera om något bör ni snarare debattera om att partnerskap får samma rättigheter som borgliga heterosexuella vigslar.


Jag är nästan chockad över hur få det är som inser hur absurd den här debatten är. Som att jag skulle gå till en moské och kräva att de vigde mig där. Det finns ingen som helst anledning till att jag skulle göra det. Jag håller inte med deras tro, jag har andra vigselalternativ men jag kräver det ändå för de bör visa mig respekt och inte diskriminera mig. De får passa sig, så inte jag och mina vänner fixar en stor parad som går genom Stockholm varje år så att media hänger ut dem tills de blir tvungna att ändra sin tro för min skull…? Hör ni inte hur konstigt det låter?



Sen finns det ju dem som säger sig vara både kristen och homosexuell. Men, jag förstår inte hur de kan läsa bibelord som t.ex. Romarbrevet 1:24-28, 32 (Nya Testamentet) utan att reagera: Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen. Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen. Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden. Ja, de samtycker också till att andra gör det.

 


Gud uttrycker sig oerhört tydligt om vad han anser om homosexualitet. Ni har helt rätt när ni pekar på bibelord som säger att kärleken är stört och övervinner allt, för absolut är det så. All kärlek är bra kärlek. Men ni väljer att bortse från en väldigt viktig aspekt som medföljer om man väljer att leva i ett homosexuellt äktenskap eller i vilket välfungerande äktenskap som helst faktiskt; sex. All sex är inte bra sex. I Bibeln har Gud väldigt strikta regler på det sexuella området, och det är något bra för det behövs för att det inte ska gå illa. I William Lane Craigs bok ”Inga enkla frågor” på sida 149-152 berättar Craig om skrämmande statistik om följderna av homosexuella sexuella handlingar som media- och filmvärlden tragiskt nog väljer att inte uppmärksamma. Så bara för att det finns bibelord som talar om kärlekens stora kraft betyder inte det att man kan bortse från bibelord som fördömer homosexuella handlingar. Det funkar inte som så att man bara kan stryka de rader man känner för, de rader som inte passar in i sitt egna tankemönster. Om Gud existerar så kan vi inte strunta i vad han säger och vi måste ta med allt han säger om saken och inte utelämna det vi inte förstår eller håller med om. Om vi vill tro på Jesus och låta han vara Herre i våra liv måste vi rätta oss efter honom och inte tvärtom. Då får vi istället undersöka saken så vi lär oss varför Gud säger som han säger. Om vi börjar klippa, klistra och stryka i vår Bibel är det inte kristen tro vi talar om längre i och med att det är på Bibeln - Bibeln i sin helhet - som den kristna tron grundar sig på.

 


Om du som icke troende homosexuell inte håller med oss finns det ingen som kräver att du är med i vår kyrka (om du är medlem i kyrkan pga ditt dop kan du när som helst välja att gå ur). Om du tror på den kristna Guden och samtidigt är homosexuell bör du ta dig en funderar på vad du värdesätter högst i ditt liv och vilket alternativ du vill hänge ditt liv åt; din sexuella läggning eller Gud och Guds egenskrivna ord Bibeln. Prästen Erik Johansson är ett väldigt bra exempel. Han är homosexuell präst men han har valt att inte leva ut sin läggning. Erik har istället grundat organisationen Medvandrarna som vill vara ett ljus i mörkret för alla dem som kämpar med sin sexualitet däribland homosexualitet.



När vi säger
att vi inte tycker homosexuella ska få gifta sig i kyrkan är det inte för att vi fördömer dem. Utan det är precis som med vilken synd som helst. Lögn, mord, svek, avundsjuka, stöld, homosexuella handlingar och så vidare. Allt detta vill Gud att vi ska vända oss bort ifrån helt enkelt för att det inte är bra för oss. Det är inte som vissa säger att vi vill att de ska gå med skuld och inte har rätt att vara sig själva. Tänk om lögnaren skulle gå runt och ljuga och alla skulle tycka det var okej för att han inte ska behöva känna skuld över vem han är. Finns nog ingen som tycker det skulle vara rätt. Nej, vi tror helt enkelt att det finns något bättre. Kristna tror att vi är skapade av Gud till man och kvinna. Och eftersom Gud är god tror jag han skapade oss på det sätt som var mest gott. Tack och lov är Gud så kärleksfull att vi får komma till honom med alla våra synder så förlåter han oss och leder oss in på den bästa vägen istället, helt enkelt för att han bryr sig om oss. Det är den Guden som Bibeln berättar om. Det är den Guden som vi kristna tror på. Håller du inte med? Ja då är det som sagt, inte längre kristen tro du tror på. Sann fakta förändras inte bara för att vi vägrar tro på den eller för att vi tycker annorlunda. Bibelns texter förändras inte och inte heller det faktum att det är tack vare den nedskrivna Bibeln, som berättar om Gud, som den kristna tron är bevarad så länge som 2000 år efter att Jesus dog och uppstod. Oberoende av att det idag finns de som kallar sig kristna utan att tro på Bibeln ord. Det betyder bara att de missat vad den kristna tron grundar sig på.


Min präst är homosexuell, tycker du att det är fel? Alltså, att homosexuella kan prästvigas. Varför om så är fallet?

Bibeln är det vi bygger vår kristna tro på. Prästen ska vara ett föredöme för Gud och för den kristna tron. Som vi ser i frågan innan så fördömer Bibeln och Gud homosexuella handlingar (precis lika mycket som Gud fördömer lögn, stöld, mord och andra synder så det handlar om ett större perspektiv än bara homosexualitet). Och varför i all sina dar vill man vara ett kristet föredöme om man inte vill leva efter det som den kristna tron står för?

De som tycker homosexualitet är okej pratar gärna om respekt - men vad hände med att respektera Bibeln (som varit densamme i 2000 år utan att förändras), kyrkan, de troende och framför allt GUD? Hade det inte varit för Gud hade vi varken haft Bibel, kyrka, troende eller prästämbete idag. Det låter ju bara dumt att vi inte ska låta Gud själv vara Herre i sin egen kyrka, eller hur.


I slutändan så spelar det ändå ingen roll. Till sist är det alltid Gud som har sista ordet eftersom det är han som har makten, och när Gud uttrycker sig så tydligt i sitt ord så går det inte att ta miste på vad han tycker. Med andra ord, vi kan säga hur mycket som helst att Gud välsignar homosexuella äktenskap och prästviga hur många homosexuella män och kvinnor som helst. Vi kan skrika det på ett högt berg så alla hör, vi kan skriva in det i lagen, vi kan välja att stryka över de rader i Bibeln som talar mot det vi säger. Och vi kommer ändå bara vara en irriterande fluga i Guds storhet. Bara för att vi säger att Gud välsignar något så behöver det inte alls betyda att han faktiskt gör det. Lika lite som han skulle ge oss en fyrkantig cirkel åt oss om vi krävde det annars... Det är helt enkelt logiskt omöjligt för Gud att gå emot sitt egna ord i Bibeln. Gud har ingen skyldighet att rätta sig efter våra tankemönster. Däremot, har vill all skyldighet i världen att rätta oss efter honom eftersom det är han som sitter på tronen.

Men precis som jag skrev i början, Jesus hatar inte homosexuella! Lika lite som han hatar oss övriga syndare. Jesus älskar oss! Vilket är en otrolig nåd om man tänker på så många misstag och snedsteg vi gjort i livet. Ingen av oss är perfekt, eller hur. Inte jag heller. Ni ska bara veta vilka stora synder Jesus har förlåtit mig för. Det är det som är häftigt med Gud. Han är alltid villig att förlåta. Bara vi ångrar oss och kommer tillbaka till honom så kommer han älska oss mer än vi någonsin trodde var möjligt. Och det gäller oss alla, oavsett vilken synd vi har begått. Alltså även homosexuella synder. Gud har en oändlig nåd för oss! Det är aldrig försent att vända om. Det är bara att säga till Jesus att du vill vara hans. Jag lovar. Försök får du se :)

Det här är några av de aspekter och tankar jag tror på och står för.
Vill du läsa mer om kristen tro och homosexualitet är det här mina tips: sju skäl till att homosexuella inte ska kunna ingå äktenskap, bloggen "en kristens bekännelser", insändare I, insändare II och tidningen IKON intrevjuar två kristna gay-killar.



Kommentarer
Postat av: Mollie

Som alltid har du så rätt så. ^^

2010-09-27 @ 18:54:22
URL: http://ghostangel.blogg.se/
Postat av: Julia

Oj vilket jättejobb du har lagt ner! Bra jobbat :)

Jag håller inte helt med, men uppskattar ändå att du skrve och förklarade. Tack! :))

2010-09-28 @ 17:58:36
URL: http://ijuliasverklighet.blogg.se/
Postat av: Mollie

Sv; De verkar inte vilja ge mig en bibel...



Haha, han brukade kalla mig sötnos förut, i början av vårat förhållande. Jag vet redan att han tycker det så han behöver inte kalla mig det längre. ^^ Numera handlar det mestadels om hur mycket vi älskar varandra. ;)

2010-09-28 @ 18:30:57
URL: http://ghostangel.blogg.se/
Postat av: Zeitgeist

Du borde se den här dokumentären :)



http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u_Hw

2010-09-28 @ 20:00:52
Postat av: Craxyknas

Mollie: Hehe, ojdå. Tack så mycket! :) Även om jag fått de flesta av mina argument från Gud själv så jag kan inte ta åt mig all ära ^^



Inte? Varför i all sin dar inte? Det är väl det som är deras jobb? :/



Naaaaw så gulligt att höra :'D



Julia: Tack så jättemycket, Julia! Det är väl lite därför det tog sån tid också, hehe :) Nu blev jag nyfiken, vad är det du inte håller med om? Inte för att börja en debatt här, det vill jag inte. Jag är bara nyfiken :)



Zeitgeist: Mhm. Jag skulle bra gärna vilja veta videons källkritik alltså för jag har seriösa tvivel på att den är hållbar. Berätta gärna, om du vill :)

2010-09-28 @ 23:34:44
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Zeitgeist

Javisst :) De första 100 sidorna i det här pdf-dokumentet går igenom alla källor osv:



http://www.zeitgeistmovie.com/Zeitgeist,%20The%20Movie-%20Companion%20Guide%20PDF.pdf

2010-09-29 @ 01:06:14
Postat av: Zeitgeist

Ajdå, länken verkar krångla. Men gör såhär istället:



Gå in på www.zeitgeistmovie.com och klicka sedan på "DOWNLOAD SOURCE GUIDE " under filmen längst till höger som heter "Enter Zeitgeist: The Movie [2007]".

2010-09-29 @ 01:12:45
Postat av: Mollie

Sv; Ja klart, ^^

Jo, deras jobb är väll att sprida budskapet om Jesus och skapa gemenskap? Min kyrka är lite, konstig och går mest numera ut för att leta folk på gatorna och sedan leka lekar med dem. Ingen predikan, ingen lovsång, inget. Jag blir så trött på det så har börjat gå till en annan kyrka, fast inte lika ofta.. Men de kanske skulle vilja ge mig en bibel om jag frågade. ;)



Kram ^^

2010-09-29 @ 06:46:02
URL: http://ghostangel.blogg.se/
Postat av: Jen

Tack för din kommenrar (:

Får komma på nått annat kul att tävla om nästa gång, har du nått kul förslag?



Kram

2010-09-29 @ 11:19:25
URL: http://littledessert.se
Postat av: Simon

Om man är intresserad av den politiska dimensionen: Inför ändringen till en könsneutral äktenskapslagstiftning skrevs en bra bok som heter "För äktenskapet - i tiden" - Analys och argument i debatten

av Ola Nilsson



En annan bok jag har i bokhyllan, men som jag inte läst ännu heter: "Försvara äktenskapet" - en intervjubok om familjens status, roll och framtid

Av Olof Djurfeldt

2010-09-30 @ 20:11:26
Postat av: systern

Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen. Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden. Ja, de samtycker också till att andra gör det.



jag kan inte förstå hur någon alls kan ha den människosynen. och att använda detta som ett argument mot homosexualitet inom kristendomen känns lite oroväckande. känns som att du samtycker med Åke Green (att homosexuella är en cancerböld på samhället)

men vad anser du om jonas gardell? som är öppet bög och kristen, och accepterad för det av sin församling och är (farmför allt) en otroligt stor förebild för homosexuella människor med kristen tro.



jag har så många frågor

2010-10-01 @ 14:47:41
Postat av: Julia

Du undrade varför jag inte håller med, i korta drag ser jag kärlek mellan människor såhär:

Det är en personlighet man blir kär i, inte ett kön.

Och tydligare än så tror jag inte att jag kan bli. :) Dessutom håller jag med föregående kommentar. Att välja mellan att vara kristen eller homosexuell är ju bara galet fånigt, enligt mig. Då kan man säkert lika gärna välja döden.

Men kanske att jag själv skriver ett inlägg om det här någon gång.



Take care! :))

2010-10-02 @ 17:52:13
URL: http://ijuliasverklighet.blogg.se/
Postat av: Jasmine Ytterstedt

AMEN, härligt skrivit!



Jag håller med i allt. :)



Det ända som jag tycker var lite otydligt var frågan om den homosexuella prästen. För lever han ut sin homosexuallitet så är det fel och då tycker jag personligen inte han borde vara präst och det är ju som du säger att han skall vara ett föredöme, men lever han inte ut den är det ju okej.

2010-10-03 @ 18:33:50
URL: http://jasminelouise.blogg.se/
Postat av: Julia

Svar till Jasmine:

Han är gift med en man som i sin tur är präst i grannförsamlingen. Helt öppet!

2010-10-03 @ 20:37:21
URL: http://ijuliasverklighet.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Hej alla kära läsare. Oj så mycket respons jag fick på det här. Vilken lycka! :) Jag tror bestämt jag får göra ett eget blogginlägg om allt det här. Ska försöka göra det så snart jag kan. Har en massa kul att skriva om just nu :) Kram på er, och tack för alla värdefulla kommentarer!! Jag svarar er alla snart, lovar :)

2010-10-05 @ 20:46:25
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Sexuell läggning ska inte spela någon roll, kärlek är KÄRLEK

Tycker att det är väldigt synd att du jämför kärlek (homosexualitet) med negativa saker som lögner-stölder osv... Varför skulle Kärlek vara en negativ sak? Homosexualitet skadar inte dig eller någon annan för den delen. Precis som du säger, så är homosexuella inget mindre än människor som dig och mig, och bör därför få gifta sig som många andra heterosexuella par (gör nu förtiden). Alltså många (skulle vilja säga majoriteten) gifter sig bara för att det är en kul grej och att det är en tradition, inte för att de tror på religionen.

2010-10-10 @ 20:01:50
Postat av: Sabine

Det här inlägget har jag helt missat.



Personligen tycker jag ju att det är idiotiskt att säga att man kan tycka att gärningen är vidrig men ändå älska människan. Det är skitsnack. Jag tycker att våldtäkter är vidrigt och om jag skulle inse att jag känner en våldtäktsman skulle vederbörande åka ut ur mitt liv fortare än fortast. Människor som begår vidriga handlingar är vidriga människor. Man kan inte separera de två sakerna. En god människa gör inte vidriga handlingar, så enkelt är det.



Alltså har du skrivit ett fett inlägg där du de facto dömer ut homosexuella, även om DU kanske inte ser det så. För dina vänners skull hoppas jag att ingen av de har en avvikande sexualitet, personligen skiter jag ju i vad du tycker på det planet.



Dock ställer jag mig lite frågande till det du skriver om att gifta sig i kyrkan. Tror du på fullaste allvar att alla som gifter sig i kyrkan är troende? Tror du på allvar att alla som firar kristna högtider är troende? Det här är traditioner man lever ut för traditionernas skull, inte för trons skull.

För isåfall bör ju endast troende få gifta sig i kyrkan, och då kommer vi ju helt plötsligt in på en diskussion som inte ens handlar om sexualitet.



Sen undrar jag också hur du kan fördöma homosexuella kristna så. Står du själv för allt som står i bibeln? Håller du med till 100% i ALLT? Är du verkligen bokstavstroende?

Om inte, vad ger dig rätten att säga vilka delar man ska hålla med om och vilka inte? Vem bestämmer att du får bortse från vissa saker medan homosexuella inte får bortse från andra saker?



Här har vi ytterligare en anledning till att jag är överlycklig över att inte vara troende. Att ha en sån här knepig människosyn och på allvar tro att det finns en allsmäktig som godkänner det måste vara trevligt för dig.

2010-10-18 @ 20:41:25
URL: http://vetauriel.se
Postat av: Jessica

Kan ärligt säga att jag inte orkade läsa precis allt, men det mesta läste jag.

Fattar det du menar med att Gud älskar den homosexuella men inte homosexualiteten. MEN (som alltid ett men) förstår fortfarande inte varför? Homosexualitet är enligt dig en synd, som mord och stöld. Mord och stöld skadar andra, ingen tycker det är okej (nästan), men homosexualitet skadar ju ingen annan, och enligt mig är det bullshit att det är en synd för att det är dåligt för människan att vara det, att man skadar sig själv(!). På vilket sätt gör man det? Borde det inte finnas tillräckligt med bevis på människor som är homosexuella och inte levt ut det och därmed varit olyckliga, när dom väl gått ut med det och träffat en partner är dom hur lyckliga som helst och lever underbara liv, fyllda med glädje och kärlek och hur kan det vara fel? :) bara lite funderingar från mig.

2011-04-11 @ 13:27:04
URL: http://jessilin.blogg.se/
Postat av: 15 årig tjej

Hej.

Vet att det här var väldigt länge sedan du skrev, men jag vill gärna bara uttrycka mig om det här - sen om du svarar eller inte, det vet jag inte. Det kan bli långt, men försök läsa allt!



Jag rekommenderar dig (och alla andra) att se en film som heter "prayers for bobby". Den finns på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=6pHV6BWXbas ) och är väldigt, väldigt bra. Jag har en vän som sitter i exakt samma position som Bobby i filmen, utstött och förnedrad bara för att han har en annan sexualitet och inte är den son dem "önskar". Han har haft en sådan enorm ångest av detta att han flera gånger planerat att ta sitt liv. Förstår du hur det känns?



Hans sexualitet kan han INTE ändra. Trots att ni säger att han kan "omvända" sig så kan han INTE det. Ni kan inte veta, för ni sitter inte i samma situation. Och jag tycker att det är VÄLDIGT dumt att uttala sig om något man inte vet ett dyft om.



Bibeln skrevs för LÄNGE sedan. Där står det också att man får slå sina barn? Tycker du det är okej? Det skulle jag inte tro! Att man inte får slå sina barn beror på att vårt samhälle har tagit ett steg framåt i utvecklingen, vi har insett att det inte är okej. Och samma sak händer med homosexualiteten, vi börjar inse att det faktist ÄR okej, och att ingen borde bli förnedrad för det.



Slutsats: Hur kan det vara fel att älska någon, oavsett vem det är? Homosexualitet skadar INGEN. Håller med allt som Jessica i kommentaren ovanför har skrivit om det här.



Det här kommer från någon som är kristen OCH hetero, men som INTE anser att homosexualitet är en synd. Känner både kristna som är emot det (älska syndaren men inte synden = ni trycker fortfarande ner människor) och präster som tycker det är 100% okej! Kärleken övervinner allt!

/Tacksam för svar

2011-07-25 @ 22:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0