Förkasta hela Bibeln och ändå hävda att Jesus inte gick på vattnet?

Det låter ju ganska dumt. För liksom, om Bibeln inte är sann behöver man ju inte hävda att det var is eller stenar som Jesus gick på. För då har det ju liksom inte hänt.

Ändå är det precis det många gör i dagens Sverige. Det är så många påståenden och antaganden som inte är ordentigt igenomtänkta. (Kanske särskilt just påståenden som kritiserar den kristna läran och kristna.)

Därför vill jag nu uppmuntra er att undersöka situationerna noga innan ni drar förhastade slutsatser. Undersök mer än gärna den kristna tron. Du kommer inte ångra dig. Det kan komma att rädda ditt liv...

Boktips:

"Fallet Jesus", av Lee Strobel
Strobel är journalist och i den här boken har han lagt fram bevisen som talar för att evangelierna är sanna och att Jesus har dött och uppstått för vår skull, genom att intervjua ett antal kristna teologer som verkligen vet vad de snackar om. Denna undersökning fick Strobel själv att lämna ateismen och börja ett nytt liv som kristen; "Jag insåg att det skulle krävas mycket större tro för mig att hålla fast vid min ateism än att tro på Jesus från Nasaret."

"Kristen på goda grunder", av Stefan Gustavsson

"Gör som Gud - bli människa", av Stefan Gustavsson
"The universe next door", av James Sire
"Fria eller fälla", av Lee Strobel

Kommentarer
Postat av: Sabine

Nja fast jag tror nog att många resonerar lite som jag, jag förkastar bibelns innehåll totalt, jag tror inte på ett dugg av det som står, å andra sidan måste storyn komma nånstans ifrån (alternativt så är det nån som har sjukt bra fantasi), så det fanns säkert nån snubbe nånstans som gjorde lite skumma grejer (typ gick på fruset vatten), och sen förskönade nån hela historien, la till lite annat och vips, Bibeln har uppstått. Typ.



Å andra sidan finns det ju gott om kristna som säger sig tro på det som står i Bibeln men för varje "Men varför är det såhär då?" som man lägger fram så svarar de "Allt har inte en förklaring", och då blir man ju också lite vrång. It goes both ways, so to speak :)

2010-03-04 @ 15:33:53
URL: http://vetauriel.se
Postat av: Craxyknas

Jo. Det har du nog mycket rätt i att många resonerar som du, Sabine. Frågan är bara vad ni grundar det på för källor?



Jag vet. Jag tycker också det är sjukt irriterande när kristna använder det som standardsvar till allt de inte kan förklara. Det är som att man inte kan vara kristen och använda intellektet samtidigt - vilket ju är HELT FEL. Det finns en hel del kristna som är dåliga på att göra det ibland dock. Tyvärr.

2010-03-18 @ 19:04:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0