Kyrkoval: Resultat

Vilka var då de stora vinnarna i kyrkovalet?
 
Socialdemokraterna (S) fick en tredjedel av rösterna och därmed flest röster totalt, 29,43 % för att vara exakt. Och här är det intressanta; Borgerligt alternativ (BA, ett numera politiskt obundet parti men med rötter i Moderaterna) fick tredje störst andel röster med sina 12,55 %. Ett av de partier jag tipsade om i min mini-guide vann faktiskt över de borgerliga. POSK (Partipolitiskt Obunda i Svenska Kyrkan) fick hela 15,25 %. POSK gick upp med 2,5 % sen förra valet jämfört med (S) som "bara" gick upp 1,1 %.
 
Vad jag inte kan begripa är hur Frimodig Kyrka (FK) lyckades ner 0,35 % från förra valet till ynka 4,75 %. Sverigedemokraterna (SD) dubblerade sin procent till 5,95 % vilket innebär att de gick om (FK) med marginal. Hur i all världen kunde vi låta det hända?
 
Undrar om inte POSK blev de stora vinnarna i årets kyrkoval ändå. Se bara på deras resultat hos oss hemma i Södertälje. Här gick de om (S) i procent vilket resulterade i exakt lika många mandat som (S). Visst, segern är inte vunnen än. Men sådan framgång i minst ett pastorat är ett bra första steg mot vårt mål att göra kyrkan helt fri från politik.
 
 
Jag hämtade det mesta av min fakta från Aftonbladets artikel om kyrkovalets resultat. Klicka här för att läsa den du också.

Kommentarer
Postat av: ellenlundis

Jag tycker att Socialdemokraterna är skumma och läskiga typer. :(

Svar: Varför det, kära du? De är inte farliga direkt.
Craxyknas

2013-09-19 @ 22:35:21
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/
Postat av: ellenlundis

Tycker att dem är inte så trevliga. De vill inte ha invandrare här. Farliga är dem inte,, men lite skumma. :P Det är svårt och förklara.. Hoppas att du förstod hur jag menar. :)

Svar: Jaha, du med Sverigedemokraterna? Då förstår jag. Håller med dig där. Jag litar inte på dem heller. Du och jag får ta plats i riksdagen istället va :)
Craxyknas

2013-09-20 @ 21:06:23
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/
Postat av: ellenlundis

Svar: Oj jag skrev fel. Ja jag menar Sverigedemokraterna. :) Haha! Vart skulle vårat parti heta då? Sofie/Ellen?

Svar: Jag förstod det tillslut, hehe, och där kan jag faktiskt förstå vad du menar :) Haha! Sofie/Ellen vore inte det lite för exklusivt som politiskt parti ;) "De nya Kristdemokraterna" kanske? :)
Craxyknas

2013-09-22 @ 16:48:29
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/
Postat av: ellenlundis

Låter som ett bra förslag! ;) :D

Svar: Haha! Nästa år så kör vi då ;)
Craxyknas

2013-09-23 @ 19:59:03
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/
Postat av: Ricard

Ständigt denna häxjakt efter SD och andra som inte tänker som PK-Sverige tycker man skall göra, snälla ni, GET A LIFE!

Svar: Ursäkta mig? Jag har helt andra åsikter än PK-Sverige. Det märker du snabbt om du läser resten av min blogg och inte bara dömer efter ett enda inlägg. Anledningen till att jag inte stödjer SD är inte för att jag inte håller med dem. Inte för att delta i någon himla häxjakt. Det finns bättre alternativ än SD och det är jag inte rädd för att tala om.
Craxyknas

2013-11-14 @ 19:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0