Favoritmiddag

Jag har skapat en ny katergori här på bloggen. "Och Gud såg att det var gott" heter den. Handlar om mat alltså, eller ätbara saker i allmänhet. Jag har köket som intresse så jag tror det kommer bli roligt. För att inleda den nya kategorin vill jag dela med mig av en av mina favoriträtter. En rätt som pappa alltid lagat till oss så länge jag kan minnas. Otroligt god och oförskämt lättlagad. Den är bäst helt enkelt :)

Kasslergratäng med ananas
Du behöver:
Kassler
Ananas (om den är på burk så se till att den ligger i egen juice, så slipper vi onödigt socker)
Riven ost

Gör så här:
Lägg den skivande kasslern i en ungssäker form. Lägg på skivad ananas. Strö riven ost ovanpå alltihop. Sätt den i ugnen på ungefär 175 grader tills osten smält. Koka lite ris till. Ät och var glad :)


Kommentarer
Postat av: Anny Sabine

En fråga. Har tänkt mycket på det här med religion lately, och kom att tänka på en sak. Jag tror det var här på bloggen jag läste en jämförelse mellan Gud och en frisör, kan det stämma?

I vilket fall så var själva poängen att Gud inte kan hjälpa dig om du inte kommer till honom, precis som du inte får håret klippt om du int egår till frisören.



Så långt låter det ju logiskt. Men jag har ett problem här. Det finns ju fortfarande en absurd mängd hemska saker som troende råkar ut för. Hur många troende barn har inte blivit våldtagna eller misshandlade av sina föräldrar, hur många troende människor (barn, för all del, som inte ens hunnit göra något ont för att förtjäna det) dör inte i krig, svält, olyckor och sjukdomar VARJE DAG?



...

Jag tänkte lite och insåg att man ju egentligen inte gjort nåt val att vara troende när man är barn, oftast är ju religionens vara eller icke vara bara ett beteende man växer upp i utan att reflektera över när man är äldre.

Men vart ligger logiken i att straffa barn? Hur kan det NÅNSIN vara försvarbart att låta ett barn dö i cancer efter att ha kämpat för att överleva i åratal?



Jag försöker helt ärligt förstå, men jag lyckas inte. Jag förstår inte hur man kan respektera och försvara det. Hjälp...? Jag hade ingen annan att fråga, ärligt talat. Jag har spenderat månader med att tänka och vända och vrida på diverse religiösa frågor men sitter fast på några.



Övrigt: SJUKT synd att jag inte kan äta ananas, det där lät gott :)

2011-09-09 @ 21:27:45
URL: http://vetauriel.se
Postat av: Maria Rydberg

woho kul med fler som har blogg :D

2011-09-10 @ 20:22:23
URL: http://mariarydberg.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Anny Sabine: Vad roligt med en sån djup fråga! Jag jobbar på ett svar :) Det ÄR verkligen gott, så riktigt trist att du inte kan äta ananas... Tur att du kan njuta av annat :)



Maria Rydberg: Nämen se där, du också, vad roligt :D

2011-09-12 @ 16:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0