Religionsläxan

Min käre kusin hade som religionsläxa att intervjua en kristen person. Tänkte jag skulle presentera frågorna och svaren här. Är liksom så glad över att hon ville intervjua just mig :)

Vem var Jesus? Beskriv honom.
Jesus växte upp i Nasaret. En familjeman som gick i sin pappas fotspår och blev snickare. En arbetare av medelklass. Hade ingen direkt utbildning men var ändå så vis att många stod mållösa inför honom. Äldst av många syskon. En man som ärade sina föräldrar. Han var singel och ogift. Han hade många vänner både från högre och lägre stående klasser, några var medlemmar i judiska rådet medan andra var enkla fiskare eller till och med prostituerade. Han hade ett eget hem dit han bjöd sina vänner. Jesus åt ofta middag med sina vänner. Han gick på bröllop och firade påsk och andra högtider precis som vi. Man kan säga att han var en vanlig ovanlig man :)

Hur lyckades han locka så många med sitt budskap?
Enkelt. Jesus budskap var väldigt attraktivt i sig. Vem vill inte höra att de är älskade utöver alla gränser mer än de själva någonsin kommer förstå med sitt mänskliga sinne? Oavsett vad de gjort tidigare i sina liv och avsett hur trasiga deras egen självbild var så fanns där någon som inte gett upp hoppet om dem ännu. En god Gud som både ville och faktiskt kunde rädda dem ur träsket och hela dem från alla deras djupaste sår. En Gud som kände till allt om dem, varje intimaste detalj, och som ändå inget hellre ville än visa dem sin oändliga kärlek. Hörnstenen som hela kristendomen bygger på är ett simpelt ord som har förmågan att på riktigt flytta berg och bryta igenom och förvandla människors liv: KÄRLEK. Ett budskap byggt på äkta ren kärlek är helt enkelt lockande. Simple as that.

Också värt att tillägga att grunden för Jesus budskap redan var lagt. Jesus föddes in bland det judiska folket. Ett folk som redan var förberedda på att Messias skulle komma. Det var ju precis det dem gick och hoppades på, att Herrens löfte om en Frälsare skulle gå i uppfyllelse. Kruxet för Jesus var "bara" att övertyga dem om att det var just han.

Vad gjorde honom så speciell och vad gjorde att så många människor lyssnade och tog till sig av det han sa?
Inte nog med att Jesus budskap genomsyrades av kärlek. Jesus levde ju också som han lärde. När Jesus talade om en Gud som älskade dem så blev det inte bara vackra ord som lät bra, utan Jesus ägde förmågan att bygga upp sitt tal med sina handlingar. Jesus talade om att inte döma sina medmänniskor - och hade därför inga problem att tala med en utstött samaritisk kvinna i Johannesevangeliet kapitel 4 (då bör tilläggas att det fanns en konflikt mellan judarna och samariterna och att de inte brukade umgås med varande, särskilt inte män och kvinnor och absolut inte utstötta kvinnor för den delen). Jesus talade om att inte hämnas på någon - och därför gjorde han inte det utan förlät dem som misshandlade och korsfäste honom. Jesus talade om att inte oroa sig för något eftersom de alla hade en Gud som vakade över dem - därför låg han lugnt och sov i båten när stormen härjade som mest, medan hans lärjungar var rädda för att de skulle gå under i Lukasevangeliet kapitel 8 vers 22 och framåt. Ja ni försår. Det märks när en människa lever i kärlek.

Är Jesus tankar och idéer aktuella idag?
Om det är! Jesus såg ju till att etablera sitt budskap innan han försvann från jorden. Han skaffade sig 12 stycken lärjungar som han spenderade sina sista år med. De levde tillsammans, följe honom vart han än gick och delade allt med varandra. Snacka om att komma varandra in på livet och ni känner ju till ordspråket "man blir som man umgås". Jesus planterade sitt budskap i var och en av dem under dessa år så att de, efter att Jesus inte längre fanns kvar hos oss, skulle kunna fortsätta den verksamhet som Jesus bara startat. Det är mycket tack vare dem som kyrkan och budskapet lever vidare idag. Hade det tillslut visat sig att kristendomen inte spelat någon roll så tror inte jag att kyrkan hade överlevt så länge som den faktiskt har, i hela 2000 år. Tror inte heller att det hade varit världens största religion i så fall. Nej jag tror att det finns en anledning till det och till att den växer så pass mycket och så pass snabbt som den gör idag utöver hela världen. Det kan inte vara en slump. Jesus budskap är definitivt relevant för oss idag. Både för världen i stort och för mitt eget personliga liv.

Finns det några fördelar respektive nackdelar med Jesus budskap?
Jesus budskap så som han verkligen menade det är bara gott. Det är ju ett kärleksbudskap utan dess like. Nackdelen är väl när vi människor förvränger budskapet och utnyttjar det för egna själviska syften med illusionen att vi gör det av kärlek. Så många krig som uppstått pga religionens missbruk eftersom att man inte tagit det för vad det verkligen är. Det är därför det är så viktigt att den äkta kärleken är utgångspunkten i allt alltid. Annars slår det slint och skapar precis sådana sår som Jesus längtar efter att hela.

Vad är din personliga inställning till kristendomen?
Jesus för mig är min fasta punkt i tillvaron. Min bästa vän som jag vill dela hela mitt liv och allt jag gör med. Min Far som alltid är med mig och ser efter mig. Min hjälp när jag har det svårt. Min rådgivare när jag ber om tips och vägledning. Min inspiration när jag ska göra något kreativt. Min lärare som ständigt undervisar mig i saker och lär mig nya vägar att gå... Jesus visade att han älskade mig först och därför älskar jag honom tillbaka. Jag lever mitt liv genom Gud. Utan honom vore jag inte mycket. Han har välsignat mitt liv så riktigt på så många sätt. Jag vill inte vara en dag utan honom ♥


Tack Jesus!

Kommentarer
Postat av: wilma

sv: vad menar du med 'no wonder faith is beautiful'? Alla har väl olika åsikter och tro? eller? Och för det andra så vet du inte ens vilken tro jag menade med 'girl of faith?

Tycker bara att du borde tänka efter lite innan du säger något... alla behöver inte var ultrakrsistna som du?..

2011-11-30 @ 16:56:16
URL: http://wilmaharju.blogspot.com
Postat av: June

Sv: Förskräckligt vackert, haha. Fint uttryck :) Tack!

2011-12-02 @ 12:35:54
URL: http://junesabstracts.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

wilma: wow det var inte lite du fick ut av den lilla meningen. flickan kan väl heta Faith lika gärna, vad vet jag? hur som helst var allt jag menade med det att dina bilder är väldigt vackra.



June: Hehe, ja jag gillar att det är så motsägande på något vis :)

2011-12-03 @ 21:33:31
Postat av: Jesus-fan

Vad menar du med att Jesus firade påsk precis som andra? Påsken firar vi ju pga Jesus. Han hann väl inte fira påsken?

2011-12-10 @ 13:34:57
Postat av: Craxyknas

Jesus-fan: Nja riktigt så är det faktiskt inte. Idag firar vi påsk pga Jesus död och uppståndelse, ja. Men på Jesu tid firade man också påsk fast pga uttåget ur Egypten. För att göra en lång historia kort så är Jesus död och uppståndelse en förlängning av det judarna i Gamla Testamentet firade. Dem hade också påskalamm och Jesus är det ultimata påskalammet, för att dra ett exempel. Så nog hann Jesus fira påsk alltid :)

2011-12-10 @ 23:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0