Tills döden skiljer oss åt - kanske?

Victoria Milan. Livet blir inte mer levande för att man har en affär. Du får ett dubbelliv fullt med lögner, rädsla, svek, skuld och skam. För att citera ett klokt blogginlägg (klicka): "Vad hände med att vårda sitt äktenskap, så att det hålls levande?"

Vi har ingen rätt att leka med människors liv såhär. Det här är på riktigt, det är verkliga människor som såras och riktiga familjer som splittras. Du sviker dem som står dig närmast och som du påstår att du älskar. Liia Muñoz från min kyrka har skrivit ett öppet brev på Facebook (klicka) där hon uttrycker det såhär: "Jag undrar när ska vi som människor, medborgare i ett fritt samhälle börja ta ansvar för våra liv men framförallt för våra medmänniskor. Er hemsida uppmuntrar till ett enbart egoistiskt levnadssätt. En affär, eller en flirt är startskottet för en krossad familj. Istället för att lösa problemen som kan finnas i ett äktenskap eller i en familj så gör ni bördan tyngre och såren djupare."

Det har kommit in rekordmånga anmälningar till Reklamombudsmannen (klicka). Jag kan stolt säga att en av dessa anmälningar är min. Klicka här för att göra en anmälan du också, tar max 5 minuter. Våga höj din röst i den här debatten, för Gud vet att din röst behövs! Sigurd Vedal, sajtens grundare och vd säger: "Vi lanserar en tjänst för ett beteende som redan finns". Desto större anledning till att börja jobba på våra äktenskap, inte uppmuntra till dumheter som otrohet. Det här är inte den värdegrund jag tänker vara med och bygga svenska samhälle på.

Helena Soto går också i min kyrka och i hennes insändare i SvD (klicka) berättar hon att det här inte är den värld där hon vill att hennes barn ska leva. Jag kan bara hålla med och citera hennes välskrivna mening som lyder: "Det värsta är egentligen inte att kejsaren i en sådan värld är naken, det allra farligaste med en sådan värld är att undersåtarna i det kungariket är blinda." Är vi verkligen så blinda att vi inte ser de avskyvärda konsekvenserna av denna lek?

"Om otrohet hade varit det naturliga hade det inte varit förknippat med skam och smärta." Skriver Josephine Flatebö i sin insändare (klicka). "Det där med att leta efter sitt livs kärlek och bygga ett gemensamt liv för att sedan riskera att förlora allt för ett billigt ligg. Snacka om bortkastat."

Syftet med äktenskapet försvinner ju om man inte menar något när man lovar varandra trohet "tills döden skiljer oss åt". Jag ser fram emot en relation där jag och min man kan lita på varandra. Finns det inte tillit i relationen, ja då är jag hellre lycklig singel resten av livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0