Läsarfråga: Vad är det att vara kristen?

"Du har gud som idol och dyrkar honom. 
Du har gemenskap med de som dyrkar din idol. 

Är det detta som du kallar kristen? eller är det bara grunden till allt, eftersom du blir helt i extas på Gudstjänst och så? Jag gillar Bruce Springsteen, och hans musik. Och på konserter blir jag oxå i extas nästan. Är det då samma sak, enligt dig? Att jag gillar hans musik och du gillar Guds ord. (Det verkar vara samma, tycker jag.)"


// kickan34

Mitt svar: Tack för din fråga :)

Att jag kallar mig själv kristen har att jag göra med att jag tror på den bibliske Guden och har en personlig vänskapsrelation med Honom. Det är grunden i min kristna tro. Att jag dyrkar Gud och umgås i en kristen gemenskap är snarare en följd av min relation med Gud än anledningen till min tro. Jag förstår att du ser mycket likheter för det finns säkert många likheter t.ex. de som du beskriver. Men med tanke på att jag tror på att Gud är sann evig allsmäktig Gud och frälser oss kristna till evigt liv vill jag inte säga att det är exakt samma sak som med Bruce Springsteen eftersom inte han eller någon annan idol äger dessa gudomliga egenskaper. 

Jag hoppas jag uttryckte mig tydligt. Om inte får du gärna fråga mig igen!


Från en gudstjänst där jag fick äran att hjälpa till på scen under predikan :)
Jag är hon som sitter ner i röda byxor. Bilden är från Södermalmskyrkans hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0