Julminnen

Fint folk kommer sent? Asch mina trognaste läsare har säkert lärt sig vid det här laget att jag kan vara lite sen med mina inlägg ibland. Men det är också därför det här inlägget går under titeln minnen :)


Ett par dagar innan jul gjorde min käraste syster 105 st hemmagjorda köttbullar.
Lollo är som ni ser både en glad och skicklig kock :)


Pappa och Lollo hjälptes åt med att griljera julskinkan.
Julskinka på hårt bröd med senap på - en julklassiker som alltid smakar mums :)


Lollo visade sina kvinnliga köksmuskler och bakade två enorma vörtbröd!
Hon hade i konstiga ingredienser så som julmust och öl. Men slutresultatet blev gott - smakade glögg :)


Jag ville hålla Lollo sällskap i köket och bakade gigantiska lussebullar :)
Mitt i processen såg degen motbjudande ut, men som färdiggrillade blev de excellenta. (Eller i varje fall första plåten som var i ugnen lagom länge och inte blev bränd...)



Jag gjorde pepparkaksdeg och eftersom Lollo var klar mycket snabbare än mig hjälpte hon mig forma pepparkakorna. Jag förstår inte hur hon kunde jobba så fort? En annan sak jag inte förstår är varför jag lyckades göra min pepparkaksdeg grå - ska den vara så innan den gräddas? Den vart i alla fall brun när kakorna var färdiggräddade så jag kunde lättad pusta ut tillslut. Min systers favorit-pepparkaksform visade sig vara katter så vi fick en massa kattpepparkakor den här julen :)


Dagen innan julafton klädde vi granen med vackra änglar och ljus :)


Och lekte lite med glittret såklart. Visst ser min syster härligt jullycklig ut!
(Varför jag har bandage i ansiktet ska jag strax berätta för er.)


Sen blev det äntligen julaftonsmorgon! Dags för mig och pappa att gå på julkrubbegudstjänst i vanlig ordning. Jag fick i uppdrag att sätta fåret i stallet. Bäää.

Efter det julfikade hela familjen. Såg lite på Kalle Anka innan vi insåg att det var samma gamla vanliga story i år igen och tröttnade. Då kokade vi potatis, la fram sill och förberedde julmiddagen istället. Givetvis åt vi den sen också ;)


Julklappsutdelning. Mamma skrattade gott åt det konstiga paketet jag gav henne.
Handtaget på stekpannan fick inte plats i kartongen så fixade en kreativ lösning :)


Lollo förundrades över sin inte så lilla kasse som var fylld med massa hårda paket :)


Istället för julbock - julkatt såklart :)


På juldagen kom vår kära mormor på besök ♥
Vi tittade i det fotoalbum jag gett pappa i julklapp och mormor berättade historier från sitt liv. Mys :)


Vi hade julklappsutdelning med mormor.


Mormor fick precis som Lollo en jättekasse. Ungefär lika lång som mormor själv när hon sitter ner ^^
Den innehöll en enorm jättevarm kofta så mormor slipper frysa om värmen hemma hos henne krånglar igen.


Det syns nog inte utanpå - men den här lilla asken innehöll ett biobesök till mormor från lilla mig :)


Istället för snögubbar inuti är det en varsin bild på mig och på Lollo med sin söta katt Mao, och istället för snöflingor är det små röda hjärtan som snurrar runt när man skakar den. Vi fixade dem på fotoaffären och mormor blev jätteglad för att hon fick något unikt som ingen annan har. Rara mormor :)


Nyår firade jag tillsammans med min kyrka :) Det var roligt, men det minnet existerar bara i mitt huvud eftersom jag inte tog några bilder. Så, det här var min mysiga jul 2010. Mmm ljuva minnen ♥

Kommentarer
Postat av: sara

hej

bara undrar vad som hänt med huvudet? du skulle berätta men hittar inget om det?

2011-02-10 @ 20:00:44
URL: http://twinklingstar.bloggplatsen.se
Postat av: Craxyknas

hej. du frågade ungefär en timme för tidigt. om du uppdaterar bloggen har jag skrivit om det under inlägget "hemlig gäst". en utförligare berättelse är på gång :) kramis

2011-02-11 @ 01:14:42
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0