Som en båt i en säker hamn


En söndagseftermiddag i slutet av sommaren mötte jag upp mina goa vänner inne i stan. De hade sett något mystiskt flyta på vattnet som de ville undersöka närmare. Så vi gick på en liten upptäcktsfärd för att se om deras misstanke stämde. Vid Kajplats 106 i Gamla stan fann vi vårt mål...


Det var som de trodde - Elida var på besök i vår kära huvudstad! Båten som jag hört så mycket gott om men aldrig trodde jag skulle få uppleva i verkligheten. Nu var den plötsligt här mitt framför oss :D


"Sailing for Jesus". Precis vad Elida sysslar med!



En slags missionsbåt som seglar runt i världen och berättar för människor om Jesus Kristus och hans evangelium. (Jag känner faktiskt en som befinner sig på Elida just i detta nu. Andreas heter han och han var Credo inspiratör samtidigt som mig fast i Göteborg-teamet.)


Vi blev så glada och tog en gruppbild! Från vänster är det jag, Jonas, Elisabet som kallas Lyberg, Josefine, My och Arvid. Clas var fotograf. Ni vet min kuliga vän som gillar pumpor, klicka här :)


Sen hoppade vi på den kristna båten. Måste ju passa på när tillfället ges liksom :)
Killarna lekte gentlemän och höll i oss tjejer medan vi tog det stora klivet ombord.


Elida bjöd på gratis-fika. Vi tittade och pekade nyfiket på allt spännande :)


Ratten var nästan lika stor som jag... ;)



Viktigt att vara beredd om olyckan skulle vara framme. Att kämpa även för våra kroppars fysiska överlevnad, och inte bara frälsa det andliga livet ;)


Vi såg spår av Jesus lite överallt. Men vad annat kan man vänta sig på en missionsbåt :)


Sen gick vi ner en våning för att titta och peka lite mer :)


Fick intressant guidning.


Platser att sitta utifall man skulle behöva fly undan regnet någon gång och sådär.


Här sov besättningen. I sängar som tydligen var i det minsta laget. Stackarna tumlade runt och slog i kroppen både lite här och där när båten seglade runt på de vilda vågorna. Låter som att chanserna för att få en skön och utvilad nattsömn är låga... Puh. Vilka hjältar som står ut.


Bakom dessa draperier fanns toalett och dusch. Jag vet, inget vidare privatliv.
Men evangeliet är för viktigt för att låta sånt hindra vår kristna mission :)


Man måste synas väl. Ljus i mörkret ni vet ^^


En glad och väldigt nöjd Clas :) Han har också en kristen blogg vet ni, klicka och läs.
Har ni gjort vad jag bad om er om tidigare, här... ;)



Gissa filmen??


Sen hoppade vi i land igen. Jonas och Clas posar :)


Så sa vi "hejdå båten", önskade fortsatt lycklig resa och gick hem glada över att ha fått hälsa på Elida bara sådär. En lycklig överraskning :) Vill du lära dig mer kan du titta på Elidas hemsida, klicka bara här.

Kommentarer
Postat av: Kung Clas

Vilket underbart inlägg och vilka fantastiska bilder! I'm loving it! Goda minnen det dära :)

2010-11-21 @ 22:39:14
URL: http://classekung.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja, det är något speciellt med Elida.

2010-11-23 @ 23:48:12
Postat av: Craxyknas

Kung Clas: Hehe. Tack, Clas :) Ja det var en härlig dag det där! Gott att minnas dem ibland :)



Anonym: Ja sannerligen :)

2010-12-03 @ 01:07:36
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0