Taizé på svenska

Hej igen, kära vänner! :)

Taizé var som balsam för min själ, precis vad jag behövde och längtat efter. Jag ville stanna mycket längre än vad jag gjorde. En dag ska jag tillbaka, och jag längtar redan.

Hela Taizé genomsyras av bönen som sjungs fram. Tre gånger om dagen; morgon, middag och kväll. Två olika världar möts, besökarna som åker dit för att få en paus i vardagen samt munkarna vars vardag är just detta. Jag tycker det är fascinerande, tänk att munkarna faktiskt lever så här!

Typiska taizésånger är lugna och fyllda av ro, alla på olika språk och översättningar. Ofta består texterna av bara ett par enkla meningar men dock med djup mening. Texterna är så korta och man sjunger de flera gånger om så det är lätt att hänga med och fokusera Gud och innebörden i det man sjunger. En stark upplevelse att trotsa språkgränserna genom att förenas i gudomlig sång på det här unika sättet.

Det finns en sång på svenska. Och det är den bästa sången. Då kände jag äkta djup gemenskap med alla där. Att veta att även de som inte är från Sverige sjunger just på vårt språk bara för att vi är där med dem, och även om de inte förstår allt så vet de och litar på att de sjunger till samme Jesus som vi alla är förenade i tron på. Så vackert så jag nästan blir tårögd.

Jag hittade en video där de sjunger just den svenska sången och visar bilder från Taizé. Liksom en smakbit av Taizé och vad jag har fått uppleva förra veckan när jag var där. För det är för underbart för att missa. ♥

Kristus, din Ande i oss är en källa med porlande vatten.


Kommentarer
Postat av: Maria

Underbar musik!!!

2010-05-06 @ 07:08:52
URL: http://www.yamas-my-life.blogspot.com
Postat av: Ämma

Min verklighet så klart

2010-05-06 @ 10:14:57
URL: http://stummatankar.blogg.se/
Postat av: anny

åh, jag blir avundsfrisk. vad underbart det verkar ha varit.

2010-05-06 @ 13:28:44
URL: http://annyochlivet.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Maria: I know - ordet underbar räcker inte ens till att beskriva den! :D



Ämma: Har svarat på din blogg, vännen.



Anny: Som sagt, ordet underbar räcker inte till, men ja det var UNDERBART :D Hett restips!

2010-05-12 @ 21:50:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0