Att söka till universitet och högskola

Inatt hade jag en mardröm. Jag drömde att jag gått på ett tåg som jag inte visste vart det var på väg. Jag hade ingen biljett och jag var klädd i de mest konstiga kläder, eller ska man kanske säga tyglappar så lite som de täckte pinsamt nog. Vi åkte över skyhöga broar igenom en massa industriområden som gjorde mig panikslagen eftersom det var så högt och så okänt, och allt jag ville var att komma hem till Stockholm och min pojkväns kramar. Tillslut blev jag avsläppt på något konstigt ställe jag aldrig varit på förr. Jag sprang runt och försökte hitta min väg ut därifrån utan resultat. Det var då jag kom på att jag kunde ringa pappa och be honom komma och hämta mig. Jag hinner dock knappt ens ta upp min telefon förrän jag tittar upp och ser min fina pappa sitta på möte där i en lokal med glasfönster. Han tittar också upp, ser mig och ler mot mig med kärlek i blicken. Nu har jag plötsligt helt normala kläder på mig. När hans möte är slut får jag skjuts tillbaka till Stockholm och kan kasta mig rakt i Marcus varma famn igen.

Kom på nyss att det är en bra bild för hur det är inför studievalet nu den 15 april.

Det känns som att jag sitter på ett tåg som går mot en okänd framtid vilket gör mig skraj ibland. Jag vet ju inte hur det är att plugga på universitet eller högskola, jag är rädd att jag inte kommer hänga med i tempot och att jag inte kommer klara tentorna. Men även om jag skulle fixa allt detta så står mitt val mellan två alternativ, antingen teater eller socionom. Men teaterhögskolan är det för sent att ansöka för och jag hittar inga andra intressanta kurser inom det ämnet, och socionom har jag inte tillräckligt höga betyg för att komma in på här i Stockholm. För det är i Stockholm jag ska vara, så mycket vet jag. Så vad återstår då? Jo, jag får helt enkelt ringa min himmelska pappa och be honom hämta hem mig igen, hem till tryggheten.

Just nu består det i att jag lyssnar på den här låten. Och förbereder mig inför gudstjänsten imorgon då jag tror att Gud kommer tala och gör hans ledning i mitt liv klarare för mig. För i slutet är det ju allt det handlar om, att jag har gett mitt liv till Jesus. Därför får jag lägga ner det här studievalet inför honom, ge honom mitt hjärta och själ och allt som finns där i. Och bara veta att jag är hans, här och nu och för evig tid. Fullständigt.

 

The secret of life is letting go


I’m laying it down
Down at your feet

Right here in this moment

 

Take my heart
Take my soul
I surrender everything to your control


And let all this is within me lift up to you and say
I am yours and yours alone
Completely

 

This journey of faith is following you
Every step of the way
Through the joy and the pain

 

Right here, right now, and for the rest of my life


Kommentarer
Postat av: angelicato

Om kärlek vore svaret så skulle världen inte vara på denna patetiska nivå som den ligger på nu, så nej, människan är för naiv ;)

2010-03-21 @ 01:46:02
URL: http://angelicato.se
Postat av: Lina

Tack för kommentareren! Och för de positiva orden om upplägget!



Hoppas allt är fint med dig!

2010-03-21 @ 10:09:03
Postat av: M

Tack så mycket :) kram

2010-03-21 @ 12:07:46
URL: http://conler.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Tror inte du behöver vara så orolig för att inte klara av universitetet, man kommer in i det rätt snabbt :)

Vad gäller valet så kan du ju alltid söka socionom även om du tror att du har för låga betyg för det finns alltid en chans att betygen sänks i år eller att komma in som reserv. Intagningspoängen ser ju inte likadana ut varje år.

Kan ju vara bra att ha något i reserv dock, men det tror jag du kommer komma fram till:)

Jag tror du kommer hamna rätt till slut, ingen panik:)

Hoppas det är bra med dig annars.

Saknar dig.

Kram

2010-03-21 @ 13:49:28
URL: http://rebec.blogg.se/
Postat av: ElinArmour

Hihi, ja heja Bollnäs & din mormor :D

2010-03-21 @ 17:31:53
URL: http://elinarmour.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

angelicato: Jag tror nog snarare världens brister beror på att människan inte har en klar bild av vad kärlek är. Tyvärr.



Lina: Kul att du blev glad! Ja, tack det är bara bra med mig :) Hoppas det är bra med dig också.



M: Så lite :) Kram



Rebecca: Tack så oändligt mycket för dina peppande ord, de värmde så mycket :D Jag tror i längden inte heller att det kommer vara några problem, det var inte det jag ville fokusera på här. Utan jag ville få fram att jag kan lägga mina funderingar på Gud och lita på att han tar hand om mig. Saknar dig också. Kramis



ElinArmour: Haha, jaaa!! :D

2010-03-24 @ 23:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0