Läsarfråga: Politik

Vilket politiskt parti röstar du på och varför? :) //Anna
Jag är stolt Kristdemokrat :) De har den sällsynta styrkan att de vågar stå fast för sina politiska värderingar och inte vänder kappan efter vinden bara för att samhället förändras. Deras kamp för människovärdet är ovärderligt ty vi människor är alla dyrbara och värdefulla. Jag älskar KD:s familjepolitik för jag har en stark tro på vårt lands välbefinnande tar sin början i våra familjer. Det är där våra karaktärer formas från grunden, alltså är det viktigt att ta tid till familjen så att familjen blir en källa av sann kärlek i våra liv. Jag röstade på dem i årets val för att de är alldeles för värdefulla för att åka ur riksdagen.

KD:s ideologi, det vill säga grunden som all deras politik utgår från, är helt i linje med den värdegrund jag tror på. Jag har sammanfattat deras ideologi för er, läs dem mer utförligt på KD:s hemsida genom att klicka här: (Parenteserna är mina egna tankar, tillägg och slutsatser)

Personalistisk människosyn - Ingen människa klarar sig helt på egen hand, alla är vi beroende av gemenskap på något plan. Samtidigt som varje människa är unik och utgör en speciell plats i vårt samhälle. KD:s politik har sin grund i människans behov både på det kroppsliga, andliga och själsliga planet. (Det är ju trots allt människan som gör samhället och politiken, eller hur.)

Människans ofullkomlighet - Vi människor är kapabla till att göra mycket gott. Samtidigt som ingen av oss är perfekt utan alla kan vi göra misstag och alla förtjänar vi en andra chans. Vi har ansvar för våra egna handlingar. Denna insikt gör att vi i KD strävar efter maktdelning och har ödmjukhet inför vår egna politiska insats. (Helt enkelt för att vårt samhälle ska få möjlighet till och byggas på så få misstag som möjligt. Inte för att vi kan bygga det perfekt samhället på jorden, men vi måste ju sträva efter att bygga det bästa möjliga så mycket vi kan.)

Förvaltarskapstanken - Vi människor har ett ansvar att på ett gott sätt förvalta de resurser vi är lyckosamma att ha. Bruka och bevara istället för att slita, slänga och förbruka. Eftersom allt vi gör påverkar vår nutid och framtid. Denna princip innebär att KD inte är för konsumentsamhällets konsekvens; en materialistiskt inspirerad slit- och slängfilosofi. Däremot gillar vi källsortering. 

Subsidiaritetsprincipen - Det här beskriver KD:s hemsida så bra att det kändes onödigt att skriva om så jag har bara kopierat deras beskrivning: "Denna princip är ett arbetsverktyg som innebär att beslut ska fattas på lägsta möjliga ändamålsenliga nivå. Det familjen kan bestämma på egen hand, ska inte kommunerna lägga sig i. Det kommunerna klarar på egen hand får inte bli en fråga för riksdag och regering." Vi kristdemokrater tycker alltså inte att EU ska lägga sig i de beslut som Sverige klarar av att ta hand om själva. Däremot bekämpas miljöproblemen både på en europeisk och internationell nivå (eftersom det är ett globalt problem som rör oss alla och inte bara svenskar och européer.)

Solidaritetsprincipen - Allt vad du vill att människor ska göra för dig ska du göra för dem. Solidaritet är lika med kärlek och medmänsklighet. Åter igen direkt hämtat från KD:s hemsida: "Vi vill värna alla människors liv, frihet och värdighet, avsett geografiskt avstånd. Vi vill solidarisera oss med de svaga och förtryckta, sträva efter social rättvisa, utjämna strukturella orättvisor och skapa en rättvis fördelning av samhällets goda. Alla räknas och omfattas av samhällsgemenskapen."


KD:s humoristiska valkampanj. Han som gömmer sig i gorilladräkten är min vän och bror Clas :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag är själv kristen men undrar ifall du har en mail adress man kan maila dig om man har några frågor? Vill lära mig mer! Kram

2010-12-22 @ 12:53:14
Postat av: Craxyknas

Hej kära bror eller syster i Kristus. Vad roligt att du vill lära dig mer :) Självklart, maila mig på [email protected]! Kramar

2010-12-22 @ 14:32:59
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Anna

Intressant. :)



Jag har en följdfråga (om du har tid att svara). Varför tror du att när kristendomen tar plats i politiken så är det alltid på högersidan? Som i USA till exempel, så är ju republikanerna mer höger/kristna än demokraterna. Samma sak i Sverige. Eller Italien och övriga Europa. Varför inte vänstersidan? Vänstern är ju mycket för att alla ska dela med sig och står på den svaga och sjukas sida, menar jag.



Tack för svar, och God Jul! :)

2010-12-22 @ 20:51:04
Postat av: Craxyknas

Tack, Anna :)



Jag har gott tid att svara, men jag tror säkert det finns andra kristna där ute som är mycket mer insatta i politiken än vad jag är och som kan ge dig ett betydligt bättre svar än vad jag kan.



Jag skulle tro att det har att göra med den konservativa moralen som högern har. Jesus moral är konservativ. Om man som kristen vill vara en Jesu efterföljare på alla livets områden är moralen inget man kan kompromissa med. Så när högern står upp för de konservativa idealen t.ex. om att äktenskapet är något mellan en man och en kvinna och inget annat ja då vinner de kristna väljare helt enkelt för att det är den moral Jesus stod upp för. (Nu vet jag ju att just det här är ett exempel som det råder delade meningar om inom Sveriges kristenhet men låt mig då också påpeka att det är en otroligt liten minoritet av oss kristna som inte håller med om att det var det Jesus proklamerade när han pratade äktenskap, majoriteten av världens kristna håller med exemplet som jag skrev det.)



Vänstern må stå för att man ska dela med sig och se till den svage och sjuke, men vilket parti gör inte det egentligen. Jag skulle tro och jag hoppas verkligen att det är alla politikers mål att hjälpa dem som behöver hjälp. Skillnaden är att de har olika åsikter om hur det ska gå till och i vissa fall kanske vem som egentligen är den svage samhället bör hjälpa.



God jul & Gott nytt år! :)

2010-12-31 @ 01:34:11
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0