Kanske ett lite förvånande köp?

För några veckor sedan fick jag hem Richard Dawkins bok "Illusionen om Gud".

Det började med att Rebecca skulle skriva en uppsats om den på Credo Akademin. När hon var klar fick jag låna den. Men när jag läste förordet insåg jag en sak, jag vill ju kunna stryka under i den. För att kunna notera de viktiga bitarna i hans teori, ett sätt att lära känna sin "motståndare" helt enkelt.

Jag tror det är riktigt viktigt att lära sig apologetik, att kunna försvara det man tror på, i detta fall den kristna tron. Då får man se vad det egentligen är man bygger sin tro på. Som kristen är det nog extra viktigt eftersom vi bygger våra liv på det vi tror på. Jag är redo att ge mitt liv till Jesus. Jag vill verkligen veta att jag har starka anledningar att tro på det jag tror på! Annars har jag ju kastat bort mitt liv på en lögn...

Som Jesus säger i Matt 7:24-27 om att bygga sin tro på en stadig grund:

Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan. Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort."

Bokus kostar boken bara 39 kr. Om jag kan betala 39 kr för att lättare nå icke-troendes hjärtan med evangeliet gör jag det mer än gärna!

Petrus skriver i 1 Pet 3:15:

Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.

Ja, texten talar ju för sig själv.


Vad säger ni, kära läsare, om apologetik?

Kommentarer
Postat av: Maria

Men söta du... Du skriver ju på ett sätt om detta att man tvivlar på sig själv så mycket..

Jag tvivlar inte på min tro, absolut inte.. Men när folk ifrågasätter min tro så kan jag inte försvara mig, Gud, Jesus eller bibeln.

Jag har lixom inte talets gåva.



Du har både talets gåva och du kan verkligen formulera dig i text på ett sätt som gör mig helt hänförd.

Kan man gå en skola hos dig..? :)

2009-02-11 @ 20:21:38
URL: http://bijeda.bloggagratis.se
Postat av: Kung Clas

Sofies Apologetik Skola

Faktiskt ganska passande då Sofie betyder vishet :)

2009-02-12 @ 10:43:26
URL: http://www.nogg.se/kungclas
Postat av: Andreas T.

Hade inte ens hört ordet apologetik förr. Kan kanske vara bra att det finns på sätt och vis, men jag tvivlar starkt på att motståndare till religion kommer att ge sig för nåt alls. De kommer nog aldrig att tro.

Billig bok förresten den där 'Illusionen om Gud'(39 kr menar jag), men tänk om man tappar lite av sin tro när man läser såna böcker? samtidigt ska man väl vara öppen för allt, men kan tycka att det är jobbigt med saker som man hör är bevis för att det inte finns någon Gud, man kanske tappar i tro sådana gånger, och då vill man helst inte höra motståndarnas bevis alls (eller argument eller vad det nu kan heta allt). Den boken måste väl finnas på bibblan förresten? Har sett den där Richard Dawkins på TV många gånger, så jag vet vem det är.

Är själv lite kristen, men tvivlar starkt, vill inte tvivla men kan inte rå för det, vill absolut tro. Motståndarna till kristendomen är som jag åtminstone tycker, så mycket starkare. Men det behöver nog inte betyda att de har rätt.

Var inne på blogg 29 i dag igen. Varje gång så tar han, Christer Åberg, upp saker som gör folk arga tydligen; men han säger ju vad han tycker i alla fall; det är väl inte alla som vågar. Alltid får han en massa klagomål verkar det som (man kan ju läsa kommentarerna under hans inlägg). Men han verkar vara tuff och klara av det. Vet att du Craxyknas skrev att han var lite för mycket (ja om det nu var självgod eller så), men frågan är ändå om såna som han kan behövas i detta samhälle, och jag tror att han kan behövas åtminstone som en motpol mot alla som är emot kristendomen (läs hatar kristendomen). Även om jag blir arg varje gång jag läser hans blogg, men det beror nog mest på vad folk under artikeln skriver, ja de som ger kommentarer under inlägget om man säger så. Tycker han skriver bra saker mestadels. Tror att folk kan tycka han är fånig och lölig med det han skriver; och hela tiden talar i stora ord om allting; och varje gång pratar om det kristna i allt, vad det än är frågan om.

Förresten så är jag 33 år och bor i Hallsberg i Närke, för att nämna nåt mer.

2009-02-12 @ 19:32:19
Postat av: Craxyknas

Nej, nej, Clas, där är ju du som skriver om apologetik på din blogg! =)



Jag tror bestämt jag ska svara mer utförligt på alla dessa kommentarer i ett eget blogg-inlägg! =D

2009-02-17 @ 14:18:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0