Craxy's tankeställare - Abort

Från ett inlägg i den bästa kristna bloggen jag vet:

"Men svensk lagstiftning betraktar inte ett människofoster innan vecka 22 som en människa. Det är något annat. Exakt vad det är enligt lagen blir jag inte klok på. Är det ett djur? Eller ett UFO? Nej troligen inte. Kanske en del av kvinnans kropp? Ja det rimmar i alla fall med slagorden. Men hur kan i så fall ”en del av kvinnans kropp” ha ett annat kön än det kvinnliga? Hur kan en gravid kvinna ha en penis? Och om det är en del av kvinnans kropp, hur kommer det sig att läkare går med på att amputera bort denna del trots att den oftast är helt frisk? Ingen läkare skulle gå med på en amputation av en frisk hand bara för att kvinnan sa ”det är min hand och jag gör som jag vill med den – amputera den!” En sådan kvinna har inte problem med sin hand utan med sitt psyke. Nej, jag kan ärligt talat inte förstå vad ett människofoster kan tänkas vara om det inte är en människa."

Kommentarer
Postat av: Maria

Mycket tänkvärt...

Jag ska nog testa att se vad läkaren säger om jag ber att få min vänster arm bortamputerad...

Men visst, bra att möjligheten till abort finns, men man ska inte kunna göra abort för att man vet könet.

Men som sagt..bra att möjligheten finns, låt säge en flicka på 12 år blir gravid efter en våldtäkt.. då ska hon ju slippa gå igenom allt..



Kram GvD ;)

2009-02-17 @ 19:16:40
URL: http://bijeda.bloggagratis.se
Postat av: Josefine

Jag håller inte med Maria om att man ska döda en oskyldig människa (blivande männsika om man så vill) för att en flicka på 12 år blir gravid efter en våldtäkt. Jag ser inget logiskt i det alls.



Angående inlägget: Amen!

2009-02-17 @ 23:20:24
URL: http://japanen.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Ja... Josefines åsikt var ju intressant, men jag bara måste fråga dig Josefine, hade du velat ha en tolvårig mamma och en pappa som är en okänd våldtäktsman? Eller är du bara grymt sarkastisk och vill uppröra? :P Jag måste nog ändå stå kvar vid att självklart har man ett ansvar att skydda sig, men att möjligenheten till abort ändå ska finnas. Att folk väljer att abortera barn bara pga av kön är nog något av det hemskaste jag har hört. Ibland undrar man vad som är felet på människor...

2009-02-23 @ 22:06:46
URL: http://linneaslistor.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Josefine, vill du förklara varför du inte ser någon som helst logik i det?

2009-02-23 @ 23:59:34
Postat av: Josefine

Jag skulle hellre vilja ha en mamma som är 12 år äldre än vad jag är (ev 13 iom att man är gravid i nio månader vilket nästan är ett år) och en biologisk pappa som är/var våldtäcktsman än att inte finnas alls.

Jag värderar livet högre än alla de hemskheter som det innehåller. Vi kommer aldrig kunna stå utanför all ond yttre påverkan. Och jag vill inte dra min gräns för tidigt för att det finns för mkt ont.

Typ så?

2009-02-24 @ 00:12:26
URL: http://japanen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag måste hålla med Josefine om att jag hellre ser en 12åring som mamma än att ett liv släcks. Dessutom som vi alla vet finns det bättre alternativ för barnet än att dödas om nu inte den biologiska mamman kan ta hand om sitt barn. Så nej, jag týcker inte heller att abort borde vara ett val, oavsett omständigheter, vi pratar faktiskt om liv här. Sen borde ju vi i samhället vara bättre på att ta hand om kvinnor/tjejer som kommer i sådana situationer så klart.

2009-02-24 @ 14:59:35
URL: http://rebec.blogg.se/
Postat av: Josefine

Rebecca: Om inte annat förhindra att tjejer/kvinnor ska behöva hamna i sådanna situationer.

2009-02-24 @ 23:19:56
URL: http://japanen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jo, det också så klart, att förebygga är ju alltid bäst. Men det är som sagt viktigt att hjälpa dem som redan hamnat där också.

2009-02-27 @ 11:18:58
URL: http://rebec.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0