Great and holy friday

Jag är lite sent ute men tänkte skriva ett inlägg om påsken. Eftersom vissa fortfarande har påsklov tycker jag ändå det är lite okej. ;-)

Jag tänkte på långfredagen. Då var jag för ovanlighetens skull helt svartklädd. Det brukar jag aldrig vara, jag gillar färger och tycker inte om att vara så mörk och enfärgad. Egentligen. Men nu var jag ändå det. Varför? Eftersom Jesus dog då. Långfredagen är den enda svarta dagen på kyrkoåret och alla dyker upp i kyrkan helt i svart.

Men nu har jag börjat fundera på just det. Varför är långfredagen så mörk för?

Visst, jag fattar att Jesus dog och att dödsfall normalt sätt inte är att glädjas över. Men att Jesus dog var ju något bra ju, en enorm kärleksfull gåva. Så stor och full av kärlek att vi inte kan förstå det. Jesus var tvungen att dö för att jag och du skulle slippa. Och han gick in i det frivilligt, just för att han älskar oss så och inte ville se oss förlorade. Jesus död försonade hela världen, allt vi behöver göra är att ta emot det. Låter inte det som någonting värt firas? Jo visst, vi firar påskdagen som aldrig förr. Men utan död ingen uppståndelse. Dessutom brast förhänget i templet, det allra heligaste där vi bara fick gå in i en gång om året och det med ett rep runt foten så man kunde dras ut om man dog på kuppen, när Jesus dog och inte när han uppstod. Alltså måste Gud ha vunnit över döden och återupprättat relationen med människan redan i hans egen dödsögonblick, inte tre dagar efteråt.

engelska kallas långfredagen för good friday, holy friday eller great friday (okej, black friday förekommer också men ni fattar grejen). Tycker jag är mycket bättre namn på den dag då vi fick världens största gåva någonsin! ♥



Ut med det svarta - låt oss fira vad Jesus gjorde för oss med färg och glädje istället.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kunde inte sagt det bättre själv! Jag tycker vi kallar den Bra fredag från och med nu :)

2009-04-15 @ 22:57:30
URL: http://teggan.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jo, du har ju verkliggen en poäng i det du skriver, det är ju så att vi verkligen får en så ofattbar gåva pga Jesu död. Men samtidigt så är det ju en sorgens dag då han faktiskt blev torterad och dödad. Det känns inte riktigt rätt att vara super lycklig en sån dag. Om man jämför med något lite mindre men ändå jämförbart: din allra bästa vän och du är ute och går, ni går över en väg och det kommer en galen bilförare i sin bil och du är precis i hans körbana, precis innan bilen kör över dig puttar din vän undan dig och blir själv påkörd och dör på kuppen. Hon/han dog för att rädda ditt liv, du kommer troligen inte åren efter det fira denna dag till minne av hennes fina uppoffring, springa runt och festa, sjunga glada sånger, utan du kommer antaglien just denna dag tänka på din vän med tacksamhet självklart men även andäktigt (om man nu kan säga så) det är en sorgens dag trots att den är en årsdag för din räddning.

Parallelen kanske inte är fullkokmlig men det är väl lite så jag tänker.

Jesus blev ju ändå torterad och korsfäst den dagen. Det är en sorgensdag även om det mitt i sorgen finns hopp.

Det fullkomliga i Jesu offer blev ju inte klart för lärjungarna förrän Han uppstod igen, det står på många ställen att det var först då det förstod vad Jesus hade menat med många saker.

Aja, det var bara lite tankar från mig, det blev kanske lite längre än planerat..

2009-04-16 @ 23:25:21
URL: http://rebec.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Johanna: Tack, vännen. Jajamen, nu kör vi på det i fortsättningen! :)



Rebecca: Jo, du har säkerligen dina poänger där också. Men i din liknelse så tänker jag att det som Jesus gjorde är något helt annat än vad någon annan människa skulle kunna göra för mig, inte ens som i ditt exempel. Det faktum att Jesus är Gud och frälste hela världen och gav mig evigt liv och en evig gemenskap med honom förändrar liksom mitt perspektiv lite, Jesu offer är något helt unikt. Men det är klart, det gäller ju att visa vördnad inför det hela också. Det var ju inte direkt ett lätt offer han gjorde för min skull...



Men bara för att lärjungarna inte förstod vad som hänt förren efter uppståndelsen betyder ju inte att det inte hänt. Som jag skrev i inlägget, förlåtet bröts mitt i tu på sekunden som Jesus dog. Och det tänker jag är det avgörande. Gud är ju oberoende av oss, oavsett om vi tror eller inte så finns han. Alltså, oavsett om lärjungarna förstått eller inte så hade det icke desto mindre skett.



Tack för ditt långa inlägg, vännen min. Långa inlägg är roligt! :) Kram!

2009-04-22 @ 00:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0