God gärning blir dagens utmaning

Jag har tänkt lite. Det känns som att "God gärning" är lite för högmodigt och krävande. Därför tänkte jag att vi kunde ändra den till "Dagens utmaning" istället. Har inte det en bättre klang så säg? Det visar liksom sanningen, att det faktiskt är en utmaning och inte en dans på rosor. Även för mig så hejdå till den högmodiga tonen. Och håll med om att det låter roligare.

Och det bästa är att vi kan skriva kommentarer hur det gått för oss i vår tappra försök. Hurra för ännu mer två-vägs-kommunikation! :)

Vad säger ni, kära läsare? Är ni på eller?! :D



Då kör vi, vänner! Tillsammans kan vi förändra världen! ♥

Kommentarer
Postat av: Andreas T.

Tjaa, jag brukar ibland ge pengar till folk som vill ha, jag är inte rik snarare fattig men man måste väl 'ställa upp'.



T.ex. så finns det folk som står utanför affärena ibland och spelar musik, då brukar jag skänka en del (brukar bli minst en hundring). Men häromdagen så sa min bror tror jag att 'såna där' ska man inte ge till, men jag vet inte om jag håller med honom; dock tycker jag det blir långt svårare att göra nåt när man får öra såna saker att man inte skall ge.



Har ibland hört att om man ger till folk att de då bara tar det till sprit och så, och att det därför är en dålig sak att göra. Det jag är rädd för är att folk alltid har ursäkter för att inte göra nåt, nånsin. Jag kan inte tänka mig annat än att det är rätt att ge när en människa ber om det.



En svår sak är denna: Låt säga att en person ber om pengar, och man då t.ex. vet att det kommer att gå till dåliga saker (som t.ex. sprit, knark, vapen eller vadhelst), ja hur ska man göra då? Jag vet nog att folk utan att tveka då kommer att säga att "självklart ska man då inte ge". Men jag måste säga att det inte är så självklart, jag vet inte om det är min sak att lägga mig i vad pengarna går till? (men här är jag osäker).







2009-04-22 @ 19:04:08
Postat av: Theside

dagens utmaning. vilken bra ide.



hmm...Andreas ja måste bara säga att ja har tänkt på det där en del och jag tycker ditt hjärta är fint som vill hjälpa till.



Själv har ja iaf kommit fram till den punkten att ja vill ge där det ger bäst effekt....därför har det blivit att jag hällre ger pengar till en organisation som hjälper missbrukare ur missbruk än att jag ger pengar till missbrukarn- som ofta kanske har svårt att hjälpa sig själv ur missbruket.



jag har ganska många gånger blivit lurad av folk som sagt sig vilja ha pengar till mat mm men sen märkt att det inte var det som de ville ha eg.



...inte för att ja ska ta upp massa plats här på bloggen och berätta långa historier men ngt kort kan ja ändå dra när ja ändå pratar om det kanske?



hur som så en gång va det som ville ha pengar

för han var så hungrig så ja sa att ja gärna

följ med så köper jag en hamburgare åt dig...

men då va han inte hungrig längre tydligen.



en annan gång var det en person som skulle

ha pengar att köpa ett telefonkort att ringa

hem till sina föräldrar utomlands, han fick ett sånt och jag åkte till uppsala över dagen, sen när ja kom tillbaka med tåget såg ja honom stå där

och dra exakt samma historia för en annan person. man känner sig lite dum då lixom....



många liknande historier har hänt som gjort att

ja tänkte att ja ger hällre mina få pengar ja har

någonstans där jag vet att de verkligen gör

bästa möjliga effekt för människorna som ja

ger till.



men ibland gör det ont i hjärtat om någon kommer

och ber om pengar, så det är inte lätt och

ännu svårare är det förståss för dem som frågar.

ibland kanske det kan vara uppmuntrande för dem

att få något litet också - så för uppmuntrans skull

kanske det inte behöver vara fel. men om man

ska vara bombsäker på att pengarna går

till exakt det man vill, ja då äre bättre

att bli typ månadsgivare i ngn organisation.





Allt detta sagt för att nu komma in på dagens

utmaning, för egen del blir det nog då att jag

blev månadsgivare till läkare utan gränser. Blev övertalad av ngn värvare på stan när jag hörde

att för några få tior i månaden kan man vara

med att rädda barns liv i afrika genom det

arbete som läkare utan gränser gör. Vem

vill inte vara med och ge några tior då lixom.







(obs de e mitt i natten o jag korrekturläser inte mitt inlägg, om det är rörigt så skyller jag på klockslaget!:))

2009-04-25 @ 01:02:32
Postat av: Andreas T.

Ja, Theside (haha vilket namn förresten 'Theside', det är ett av de bättre i alla fall), ville säga några saker om du läser detta.



Jag måste ändå fortsätta ge, för jag litar inte på organisationerna; men jag tror att du gör rätt i att ge till nåt i alla fall. Dessutom så är det mycket svårt för mig att inte ge när nån ber mig, skulle jag inte ge då så får jag nog jättedåligt samvete om inte annat. Hade jag själv bett nån om pengar eller vadhelst, ja då hade jag ju inte velat få avslag. Folk brukar aldrig ge, detta har jag själv sett otaliga gånger så nog har jag erfarenhet om det hela, så om inte annat för detta så vill jag åtminstone ställa upp.



Har precis som du blivit lurad av folk som ljuger till sig pengar, och det var mycket svårt att bli; efteråt funderade jag på om jag nånsin skulle ge något igen. Men om man aldrig ger till någon så finns risken att man missar en person som inte luras och faktiskt behöver pengar eller vad det nu kan gälla, vet inte om jag skulle förlåta mig själv då.



När det gäller pengar och bistånd till Afrika, så har vi nog alla växt upp med reklam för sådant, allt ifrån Röda Korset till SIDA. Men att ge pengar till Afrika och strunta i Sverige, det kan man nog inte göra, men det var väl knappast det du menade. Jag måste nog säga att Sverige bör komma i första hand. Folk har farit illa i Sverige förr, och folk far illa i Sverige idag 2009; det kan t.ex. vara din granne som lever i nöd 'Theside'. Och man behöver nog inte gå långt för att finna nöd i detta land heller.





PS: Förresten så tycker jag du ska bli månadsgivare till Craxyknas istället, hon behöver ju pengar, alltså 'behövande' hahaha DS

2009-04-25 @ 22:28:11
Postat av: Theside

hehe! sant...jag hade nog en kreativ dag/stund när ja kom på mitt fina namn-theside! jag har ett riktigt namn också, -eller riktigt och riktigt.. men ja kallas stolen av vissa(nästan lika konstigt det dock). :o)



Jo men jag förstår dig helt och hållet. Det är ju en

svår fråga och har nog inget lätt svar det där med givandet.





hehe visst...om du ger så matchar ja ditt belopp till craxyknas! ;)







2009-04-26 @ 09:28:31
Postat av: Andreas T.

Ja, om du fortfarande läser Theside, så kan jag ge lite till Craxy bara som en rolig grej. Men Craxy får nog säga hur det ska gå till. Funderar på att man kan skicka ett brev till Credoakademin märkt med Craxyknas eller nåt. Eller för över lite pengar via banken till Credo men öronmärkt så att Craxy får det, fast jag vet inte om Credo tillåter sån öronmärkning eller inte? Eller till Craxys egna privata adress (men jag förstår om man inte vill ge den). Jag får se om Craxy svarar på detta brev här.



2009-04-26 @ 16:00:09
Postat av: thesiide

japps läser fortf. ok coolt, det låter som en kul grejj tkr ja. men hmm..ja venne hur man gör riktigt...men skicka till credos huvudkontor kanske.

...:)



2009-04-27 @ 20:40:16
Postat av: Craxyknas

Om ni undrar varför jag dröjt så länge med att svara är det för att jag helt enkelt inte vet jag vad jag ska svara. Jag tvivlar på att Credo skulle fatta vem Craxyknas är om man skulle skicka något till mig dit. Ni skulle ju kunna märka det med mitt namn men det är så pass ovanligt så min adress skulle lätt kunna komma fram även om jag inte ville ge ut den. Men eftersom jag litar på TheSide (han är ju trots allt min vän inte bara över internet utan även privat) och eftersom du verkar vara en god och fin person, AndreasT, skulle jag kunna ge er min adress. Jag skulle kunna skicka den till er mail. Om ni nu skulle vilja ge mig något alltså...



Men jag måste säga att jag inte förstår varför jag skulle vara "behövande", AndreasT? Visst skulle jag bli väldigt glad och tacksam för en så fin gåva. Men varför just till mig liksom?



Förövrigt ska jag försöka skriva ett inlägg i veckan om det här ni har pratat om i kommentarerna här. Det förtjänar ni. Det har varit väldigt intressant och roligt att läsa ert samtal. :)

2009-04-28 @ 02:26:34
Postat av: Andreas T.

Men Craxyknas, det var ju ett skämt att du var behövande, jag skrev ju 'hahaha' efter i texten där ovanför.



Men jag tänkte i och för sig skicka en peng för att det var en kul grej och för att anta Thesides utmaning. Men Craxy ge inte ut din adress det är onödigt för en femtioöring eller 50-lapp eller vad det nu skulle vara, jag märker att det var en dålig idé.



Däremot så kunde man kunna skänka en slant till nåt annat, t.ex. Jesusmanifestationen eller nåt. Men ännu hellre till nånting litet som nån liten förening eller tillställning av nåt slag. Det är ju alltid 'de stora' som ska få allting (Röda Korset, Rädda Barnen, och sånt där). Craxy om du läser detta, har du nåt tips om mindre organisationer eller saker som man kan skänka till, som du skulle tycka var bra?



Jag skickade en hundring förut till Jesusmanifestationen och döm av min förvåning när det damp ned ett brev strax efter i posten, där stod det mycket prydligt ett tack för bidraget och undertecknat med en 'Gunilla Ågren'. Men jag häpnade litet, för deras mål är 400.000 spänn och om man då ska skriva ett tack till alla bidrag och skriva under för hand som det var (plus att adressen var skriven för hand med) så blir det väl ett jättearbete?



Hej hopp.

PS: Det är här du kommer in Craxy, jag vill att du skänker de sista 200.000 som fattas Jesusmanifestationen, hehe där fick du! DS.



2009-04-28 @ 23:12:20
Postat av: theside

Andreas T om du vill så kan du skicka 50 lappen eller vad det nu är till mig, som en kul grejj, roligt att fölfölja tkr ja när vi ändå dragit igång det. Det är inte summan som sprider så mkt som själva grejjen att göra ngt lite ovanligt som detta.



min mail är [email protected] ...skriv mej!!



kramar

2009-04-28 @ 23:37:25
Postat av: Theside

oj...ja glömde ju säga att jag vidarebefodrar

det sen till craxy så klart!



tjo.

2009-04-28 @ 23:38:50
Postat av: Craxyknas

Haha, att ett skämt kan spåra ut så här. :P



Jag läser alltid mina kommentarer, AndreasT och såklart jag kan tipsa om några organisationer. Jag gör det i inlägget om det här jag ska skriva sen. :)



Jisses, det låter verkligen som ett jättearbete! Men personligt. :) Haha! Om du ber om ett pengamirakel lovar jag att skicka alla 200,000 kr jag kommer få till Jesusmanifestionen. ;D För just nu... Skulle det inte alls gå... Hehe. ^^



Hehe, TheSide, du är rolig du ^^

2009-05-05 @ 16:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0