Tyst evangelisation?

"Preach the gospel, and if necessary use words."
St. Francis av Assisi

Vad tror ni? Stämmer det att tänka så här, eller gör det inte det?

Jag tvivlar på att det är korrekt faktiskt. Alltså visst, det har en poäng i att visa evangeliet i handlingar men jag tror inte man måste utesluta ord för det. Jag tror ord är nödvändigt i evangelisation och mission. Särskilt ett ord speciellt huvudord; Jesus.

Det här blogg-inlägget fick mig att tänka till lite extra om detta.

Precis som han eller hon skriver håller jag med om att det låter som ett citat som tilltalar vår rädsla för att tala om Jesus, och som får oss att hitta en lätt väg ut och på så sätt inte fullt stå för det vi tror på. Men ingen har sagt att det ska vara lätt att vara kristen. Jesus gav oss många löften, men att det skulle vara lätt var inte ett av dem. Tvärtom sa han att vi skulle komma bli förföljda och dödade för vår tro. Så att vara rädd för att tala om Jesus, det är nog ganska enkelt att vara och på ett sätt också förstårligt. Men inget som vi bör anamma.

Och ja, det faktum att vi ens har fått Bibeln är ju ett tecken på att Gud vill kommunicera via ord. För vad är Bibeln för något? Jo, Guds ord till människan!

Redan i tredje versen i Bibeln talar Gud själv. Det är faktiskt själva grunden till att allting och någonting i huvudtaget blev till, för att Gud valde att säga att det skulle vara! I det här sammanhanget skulle man kunna tänkta på det välkända WWJD (what would Jesus do?).

Han eller hon pekar även på Paulus uppmaning till Timoteus i 2 Tim 4:2 - predika ordet (...).

Men det största är nästan det han eller hon pekar på i sista punkten, Apg 4:19-20 - Men Petrus och Johannes svarade dem: "Döm själva om det är rätt inför Gud att lyda er och inte Gud? Vi för vår del kan inte tiga med vad vi har sett och hört." Det faktum att vi helt enkelt inte kan tiga om vårt budskap borde ju vara en hint...!

Men som sagt, vad tänker du om citat och blogg-inlägget?

Kommentarer
Postat av: Kung Clas

Jag kan bara säga amen!

Detta är ungefär det jag skrev om i ett inlägg på min blogg men du tar upp en del andra mycket relevanta spår, t.ex. rädsla. S.t Francis av Assi sa mycket klokt och så men detta citat måste jag hålla med om inte är helt korrekt.

2009-04-28 @ 11:01:04
URL: http://classekung.blogspot.com
Postat av: Theside

bra skrivet! ja tror man behöver bådeoch(tal och liv)! Men de båda måste komma ur en egen relation med Jesus,

annars blir det bara falskt - som det står i IKor13





men jag kanske kan tänka mig att han, va han nu hette Francis någonting, i just den där meningen kanske riktar sig just till kristna som fastnat i att

"bara snacka" (och sen kanske inte lever som de pratar), de kan ju behöva påminnas kanske om att det finns fler sätt att berätta om jesus, tex med sitt liv.



Eller vad säger ni andra som läser

2009-04-28 @ 23:29:48
Postat av: Andreas T.

Den där St. Francis av Assisi, det måste väl vara samma person som på svenska heter den helige Franciskus. Jag hörde om honom när jag gick i första eller andra klass tror jag i skolan, jag gick i en friskola Waldorfskolan i Örebro (klass 1-9). Det var det bästa jag visste när fröken berättade om honom.

2009-04-29 @ 18:29:10
Postat av: Craxyknas

Kung Clas: Tack. Okej, då måste jag kolla upp han S.t Francis av Assi lite mer då.



TheSide: Tack. Ja, det har du kanske rätt i. I så fall kan det ju vara tänkvärt för dem.



AndreasT: Hehe, jaså. Vad roligt. Varför det? :)

2009-05-05 @ 16:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0