Världens bästa hemgrupp

Jag upplever verkligen att Gud finns med på våra möten!

Vi går verkligen in för att läsa Bibeln. Inte att läsa så mkt som möjligt utan att verkligen gå in på djupet. Jag menar, vi började i mars, då vi började på Johannesevangeliet, och nu har vi kommit till ungefär Joh 4. Och det är inte för att vi inte tycker bibelläsningen är viktig. Snarare tvärtom, helt tvärtom. För samtidigt som vi läser Johannesevangeliet så läser vi Bo Giertzs bibelförklaring på bibelboken, som är allt annat är lättläst och lättsmält. Visst händer det att vi kommer in på sidospår men så länge de handlar om Gud så låter vi dem komma eftersom det visar att vi har ett behov att ta upp de ämnena, ett behov vi vill och behöver få uppfylla.

Det är också en anledning till varför vi inte kommit så långt i Johannesevangeliet än, för att det viktiga för oss är inte att vi absolut måste läsa Bibeln varenda gång utan snarare att vi tar hänsyn till våra andliga behov. Och jag tänker att det ändå är det som ska är hemgruppens syfte, att tillfredställa våra andliga behov som vi inte får tillfredställda i kyrkan annars. Som idag t.ex. så läste vi inte någonting, utan vi bad bara. Jag tar nog tillbaka det där ordet "bara" förresten. För snacka om att det var givande! Jösses! Precis vad jag, och jag tror och hoppas, alla andra i gruppen behövde ikväll! Och som sagt, Gud var verkligen med. Det märktes i bönen, och det faktum att två av de profetior jag sett blev uppfyllda på mindre än två timmar ikväll. Att Gud är med märks även i vår fina gemenskap. Alla får vi komma som vi är, där vår gemensamma utgångspunkt är att vi tillsammans vill lära känna Gud mer.

Vi är också otroligt jämställda i vår grupp (i brist på ett bättre ord). Jonna säger t.ex. gång på gång att hon inte ser sig själv som en ledare, utan mer den som representerar vår hemgrupp på ledarsamlingarna och den som organiserar gruppen genom att föra oss tillbaka på rätt spår om vi t.ex. hamnar på sidospår som inte handlar om Gud. Men vi är alla med och bestämmer lika mycket och vi får alla vara med och säga det vi vill ha sagt. Och ikväll fick jag svar på ett antal andliga funderingar jag hade. Det känns så skönt att kunna öppna sig för en mindre grupp i kyrkan och få konkret hjälp av dem andra som verkligen visar öppet intresse. Väldigt bra hjälp också!

Några andra saker jag uppskattar är att vi inte fikar utan äter riktig mat på våra möten, och att vi träffas på helgerna istället för på de redan fullproppade vardagarna (vilket hade varit extra jobbigt för mig, att pendla mellan Stockholm och Södertälje ännu mer än vad jag redan gör).

Idag var Elisabeth med för första gången, och jag tror hon kommer tillföra gruppen mycket. Annars är det jag, Josefine, Jonna och Rebecca som är med. Prata gärna med oss om ni vill vara med i vår hemgrupp =) Eller maila: [email protected]. Ni är mer än varmt välkomna! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0