Mini-guide till Kyrkovalet 2013

Idag är det kyrkoval. Rösträtt gäller för dig som är medlem i Svenska Kyrkan, fyller 16 år senast idag (på valdagen) och som var folkbokförd i Sverige den 1 augusti tidigare i år. Det är tre val vi röstar till; kyrkofullmäktige (lokalt), stiftsfullmäktige (regionalt) och kyrkomötet (nationellt). Vart du hittar din vallokal kan du läsa dig till på ditt röstkort, och har du av någon anledning förlorat ditt röstkort räcker det att du har din vanliga legitimation med dig. Är det något mer du undrar över kan du läsa om dagens kyrkoval på Svenska Kyrkans hemsida, klicka här
 
Om du ännu inte bestämt dig för hur du ska rösta så har här jag skrivit en liten mini-guide till dig. Alternativen du har att välja mellan är följande:
 
 
Frimodig kyrka: Frimodiga kristna som vill ha en lika frimodig kyrka. Det enda alternativet som utan kompromisser vågar erkänna äktenskapet som ett förbund mellan man och kvinna. Ett konservativt alternativ. De står för en kyrka som tillhör Jesus utan politiskt inflytande. I längden vill de avskaffa kyrkovalet och hoppas att de själva en dag inte längre ska behöva finnas som röstbart alternativ. Jag känner flera utav de som står på alternativets vallistor och de är alla trogna partiets namn, djärva och frimodiga. 
 
 
POSK (Politiskt Obundna i Svenska Kyrkan): Om du håller med om att politiska partier inte hör hemma i kyrkan men inte riktigt vet hur du ser på äktenskapet - då är det här partiet för dig. Jag skulle vilja kalla de för ett enfrågeparti eftersom frågan om politik inom kyrkan är den enda fråga de ger ett tydligt och säkert svar på. De har inte så mycket annat vettigt att komma med för att vara ärlig. 
 
 
Öppen kyrka: Ett alternativ för dig som är emot politik men för hbtq inom kyrkans väggar.
 
Annat politiskt parti: Riksdagspartiernas valprogram i kyrkovalet är i princip detsamma som deras valprogram i riksdagsvalet. De skiljer sig inte markant utan har du koll på ett parti inför riksdagsvalet har du automatiskt koll på partiet inför kyrkovalet. Det är bara att applicera deras åsikter på kyrkan istället för riksdagen. Personligen litar jag inte på något politiskt parti inför kyrkovalet. Oftast har de ingen aning om vad de pratar om eftersom det är så få av de som är vana kyrkobesökare. Inte ens Kristdemokraterna (KD) sitt namn till trots. Man kan inte applicera politiska åsikter på kyrkan eftersom det handlar om religion och inte samhälle, så är det bara. Det sägs att kyrkan numera är skild från staten. Upp till bevis, säger jag.  
 
Själv kommer jag rösta blankt. Jag hade tänkte rösta på Frimodig Kyrka, men det var innan jag fick reda på hur de egentligen ser på oss som är aktiva inom frikyrkan. Trots att de gärna vill ha våra frikyrkliga röster. En privat historia som totalt svek mitt förtroende för dem. Jag borde ha gått till tidningen med den. Nu får jag nöja mig med att rösta blankt. Jag har funderat hela våren på om jag borde bry mig om att rösta eftersom jag inte litar på något röstbart alternativ. Sen kom det fram att Sverigedemokraterna (SD) tänkt använda kyrkovalet som en plattform för mer inflytande inför riksdagsvalet och så får det inte gå till. (SD) utnyttjar kyrkan maximalt och jag tänker protestera genom att använda min röst.
 
Gå och rösta. Det är värt det även om du som jag bara gör det för att stoppa (SD). Din röst är alldeles för viktig för att inte användas. Att rösta är det enklaste sättet vi har att göra vår åsikt hörd. Slösa inte bort din chans.
 
Gå och rösta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0