Om Benny Hinn

Jag åkte på kvällsmötet förra lördagen. Det har varit så mycket snack om Hinn på sistone att jag ville åka dit och skaffa mig en egen uppfattning, passa på att ta chansen när han ändå var i Uppsala liksom. Dessutom ville Gud att jag skulle åka så vem är jag att protestera då ;)

Om mötet: En timmes inledande lovsång var en bra grund för mötet. Särskilt med tanke på allas delade meningar om Hinn så är det gott att bjuda in den helige Ande ordentligt så vi mer säkert följer i Guds fotspår. Jag var där, så jag kan säkert vittna om att Guds Ande var där med oss i kyrkan. Kanske att det var lite mer fokus på Hinn än vad som var nödvändigt när vi ärade Gud, men å andra sidan kan jag också misstänka att det ibland handlade om kulturskillnader. 

Jag tror inte Hinn hyste något agg mot barnen eller menade att de inte var välkomna i kyrkan. Det var inte alls så han uttryckte sig. Han bad dem bara att de springa i gångarna vilket han har helt rätt i för det bör ingen göra pga utrymningsmöjligheterna utifall det skulle börja brinna. Han bad föräldrarna hålla i sina barn av den anledningen att vi i församlingen skulle kunna behålla fokus från Gud utan att bli distraherade. Så allvarligt är det inte om man verkligen lyssnar på vad det var han sa och inte drar förhastade slutsatser. Fokus på Gud vill vi ju alla som var på mötet ha, och han bad inte föräldrarna gå ut med barnen vilket han säkert gjort om han inte tyckt de var välkomna i kyrkan. Varför göra en höna av en fjäder?

Om den gnostiska predikan: Allt Hinn sa var inte bakom flötet. Jag fick en del nytt som var värt att ta till sig. Ett exempel är hans liknelser för treenigheten, t.ex. den om solen. Klotet är Fadern, ljuset är Sonen och värmen är Anden. Faktiskt en verklighetstrogen liknelse; i Guds ord bekänner sig Sonen vara ljuset, när jag känner Anden är det ofta som en värme i mitt bröst och Fadern är liksom basen i själva solklotet, typ bossen som Hinn själv sa. Han berättade också om Jesus offer, han lämnade inte kärnan i vår tro utanför. Kyrkan jublade när han berättade om det, personligen tror jag det var för att Hinn gjorde offret levande och mäktigt på något vis. Samtidigt vet jag ju att vissa lurendrejare gärna invaggar en i en falsk trygghet innan han lägger in sin falska stöt.

Men, jag förstår att Ulf Ekman tillsammans med den kristna världen reagerade negativt när Hinn började snacka om kroppen, anden och själen som han gjorde. Hinn berättade om en kvinna som var sjuk i cancer. Döden var nära stående för henne om jag inte missminner mig. "You don't got cancer", hade han sagt till henne. "It's your body who's got cancer." Jo, Hinn svävar faaarligt nära den gnostiska gränsen. Det låter som om döden var något bra, eftersom när hon dog skulle hon "slippa" kroppen och därmed bli av med cancern. Vi kristna tro säger inte alls att döden är något bra, tvärtom var det ju just döden Jesus övervann på korset och det är därför vi prisar Jesus idag. Men ändå... Kvinnan hade börjat le när han sagt så (om man ska tro Hinn) så han måste ju ha gett henne hopp, och jag tror nog Hinns ord kan ha varit fyllda med hopp om man är obotligt sjuk liksom kvinnan var. Jag önskar verkligen att det var så enkelt att Hinn bara uttryckte sig lite klantigt och inte alls menade något gnostiskt utan bara ville förmedla hopp om att Jesus har tagit på sig sjukdomarna på korset så vi slipper dem när vi kommer till honom. Samtidigt som Hinn borde kunna uttrycka sig bättre då han är en så pass van talare som han är. Åh, Hinn varför måste du göra det så svårt för oss att veta om du är en sann troende eller bara en som gillar att stå i rampljuset som vissa påstår?

Om Benny Hinns person: Här är det första jag undrar över hans spruckna äktenskap. Om han nu jobbar på det så mycket han, som han påstår själv, varför åker han då runt och predikar så mycket? Varför stannar han inte hemma med sin familj och jobbar på det intensivt istället för... säg den här helgen han var i Sverige? Inte det att jag inte är tacksam och glad för att han kom hit och för att jag fick vara där och lyssna, och inte heller det att jag har något emot predikningar och evangelisationsresor i sig. Jag undrar bara över hans prioriteringar, om det är viktigt för honom att lösa problemen som han gör sken av då bör han ju prioritera det högt. Nog för att man ska följa sin Gudskallelse, nog för att det är viktigt och låter jättekul att få resa till andra länder och predika, nog för att Gud ska vara nr 1. Men samtidigt har Gud gjort det tydligt i sitt ord att familjen ska vara högt prioriterad också.

T.ex. fjärde budordet ("du skall hedra din mor och din far") som visar på vikten av att hålla ihop med och ta vara på den familj Gud välsignat en med. Matt 5:23-26 lyder "Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. Var angelägen om att göra upp med din motpart när du är med honom på vägen, så att din motpart inte överlämnar dig till domaren och domaren överlämnar dig till fångvaktaren och du blir kastad i fängelse. Amen säger jag dig: Du slipper inte ut därifrån, förrän du har betalat till sista öret." Gör inte det ganska klart att vi bör försona oss med varandra innan vi tjänar Gud och offrar till honom. Eller?

Tit 1:6-7 talar om att en ledare ska vara en mans hustru. För att inte tala om om det självklara bibelordet där Jesus själv säger att den som skiljer sig från sin hustru/man av någon annan anledning än otukt blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne eller honom, Matt 5:32. Hinns ex-fru har inte uttalat sig och Hinn själv påstår sig iaf inte göra något som går emot Guds ord. I vilket fall så tänker jag att man bör kunna leva ett helgat liv om man ska komma och tala på en så står händelse inför så många människor från världens alla hörn. Man är en förebild på scen, särskilt då de som är kända liksom Hinn är. Jag menar inte att han bör vara perfekt och syndfri, för vore det fallet skulle vi omöjligt kunna ha kristna ledare då ingen oss stämmer in på den beskrivningen. Jag menar bara att vi, medvetet eller omedvetet, ser upp till den som står på scenen och då bör de som frivilligt ställer sig på scenen i det rampljuset ha stå för samma sak som Guds ord. Jag tänker att Hinn åtminstone bör ha tagit en liten paus från sina uppdrag efter skilsmässan just av den anledningen. Jag håller helt enkelt med Stefan Swärd i det han säger här.

För att nämna Paula White ännu en gång. Om ryktena nu inte är sanna, om de inte har överträtt Guds ord som de själva påstår, då undrar jag varför i all sin dar de väljer att gå hand i hand öppet på gatorna. Särskilt nu när Hinn går igenom en skilsmässa, som han dessutom påstår sig försöka rädda. Väldigt oklokt.

I övrigt har jag ingen som helst förståelse för Hinns lyxleverne. När Maria smörjde Jesu fötter med olja klagade Judas på att det var en dyr olja som de hellre kunnat sälja och ge pengarna till de fattiga, Joh 12:1-8. Jesus tillrättavisar honom med orden att de fattiga finns alltid hos dem men att Jesus har vi inte alltid. I den bibeltexten lär vi oss att vi kan ära Gud även på det sättet att vi ger honom lite lyx. Men jag kan ändå inte rättfärdiga Hinn här alltså. Privatplan och de lyxigaste hotellen, varför duger bara det allra lyxigaste? Jag slår vad om att Hinn hade klarat sig bra genom att åka kommunalt flyg och bo på vanliga Scandichotell (om nu vandrarhem är helt uteslutet) precis som oss vanliga människor får göra. Här kan man åter knyta ann till det här om att vara en förebild, han bör vara försiktig med vilka signaler han sänder ut.

Jag tycker det är konstigt att Hinn vägrar uttala sig i media om någonting alls. Jag förstår att man inte hinner med alla intervjuer han säkert blir erbjuden, men kom igen något bör han ju kunna säga själv istället för att tala genom andra. Det skulle vara ärligt mot oss som intresserar sig för honom och hans arbete. Kan det vara så att han inte kan stå för allt, t.ex. de falska profetiorna han verkar ha kommit med och alla andra misstankar runt omkring han själv och hans arbete? Att Hinn vet att han talat osanning och då är det bättre att tiga och verka bra än riskera att försäga sig i en intervju? Det vore hemskt tråkigt om det vore så. Jag önskar så att Hinn var en ärlig man som bara stött på lite motstånd, men jag blir orolig när jag läser artiklar som dessa.

Det verkar trots allt som om Hinn har tagit till sig kritiken. Stanley Sjöberg och Ulf Ekman har haft djupa samtal med honom. Det känns ändå skönt, att hans vänner inte såg mellan fingrarna utan försökte hjälpa honom med hans problem istället. Känns jättehärligt att vi har sådana förebilder i Sverige! Kanske kan denna saga sluta bra tillslut tack vare dem? Mitt hopp är i alla fall inte helt ute :)

Om helanden: Ja, det är ett faktum att Sverige behöver en förnyad tro på helanden! Det är en biblisk princip som vi allt för sällan ser hända i vårt land och som vi kristna svenskar tyvärr tyvärr allt för ofta har en skeptisk tilltro till och inte vill räkna med i första hand. Så helandemöten? Jajamen, ge oss gärna fler för jag tror vi behöver dem här.

Sen gäller det ju att man har fokus på Gud och bara Gud så att helandemötena får göra sann verkan från den sanne Guden och inget annat. Jag blir rädd när jag läser artiklar och blogginlägg som säger att allt bara är show, som menar att Hinn har lockats av framgångens syndiga frestelser och som påminner om att Bibeln pratar om villolärare som utför mirakler i Jesu namn men inte i hans "kraft". Särskilt denna artikel som nämner människor vid deras riktiga namn vars vittnesbörd inte stämmer överrens med Hinns och berättar att hans påstådda helanden saknar bevis. Det är allvarliga påståenden här! Men, det finns ett stort men. Jag var där förra lördagen. Kyrkan jublade och klappade händerna mer än en gång. Guds Ande var med oss. Människorna på scenen, de föll av Guds Ande och inget annat, vi skulle ha märkt om det varit några tveksamheter där. Och ytterliggare ett starkt vittnesbörd, jag har en kompis som föll av Guds kraft år 2003 under Hinns förra Sverigebesök. Så Hinn kan ju inte bara vara ute och cykla... Eller...? Det är så svårt att veta vad man ska tro. Jag saknar Hinns egna uttalanden, så att vi kan få hans egen historia, en förstahandskälla hand varit gott att ha.

Om resten: Jag hoppas jag inte dömer ut Hinn för hårt i mitt inlägg. Jag har försökt bilda mig en egen uppfattning om allting, med grund på det jag vet om Bibeln och mitt sunda förnuft. Även om min slutsats mest består i att jag är kluven och riktigt vet vad jag ska tro. Hur tycker ni det gick för mig?

Varsågod, lite bilder också :)

Kära läsare, vad tycker du om Hinn och mina tankar om honom?


Kommentarer
Postat av: Kung Clas

Jag kan i stort instämma i vad du säger :)

Men jag blev av min mentor utmanad att inte tänka så strängt om privata jetplan. Om man är en berest talare så blir det oerhört slitsamt att flyga med vanliga flygbolag. Tänk sen på att USA är ett stort land. I Sverige kan våra predikanter åka tåg överallt på relativt kort tid. Eller åka bil till och med. I USA är det inte lika enkelt. Det finns predikanter som har privata jetplan utan att leva utsvävande lyxliv. Men annars håller jag helt med din kritik av Hinns lyxliv.



Jag tycker man mycket väl kan fortsätta hålla sig kritisk till Hinn. Som du nämner har han uttalat falska profetior och han berättat tvivelaktiga vittnesbörd. Dagens artikel som granska hans påståenden gjorde mig lite upprörd. Bara det att anordna masskampanjer på en plats (i detta fall i Indien) utan att göra det i kontakt med församlingar på plats får en att undra.



Men jag finner också hopp i det du tar upp. Det är verkligen hoppfullt att både Ulf och Stanley pratat med honom. Både Ulf och Stanley är ju bra och sunda men radikala predikanter och ledare. :)

2010-08-07 @ 00:56:03
URL: http://classekung.blogspot.com
Postat av: Tina

En sak jag fastanade för i de uttalanden Stanley Sjöberg gjort och som förvånade mej var att Hinn hade sagt till Sjöberg undxcder konferensen eller om det var efter,att han var ledsen över de ord han fällt i Uppsala som folk reagerat för.

Samtidigt fragick det att han inte tänkte ändra sin ståndpunkt gällande vad han sagt utan fortsätta predika samma sak igen på andra ställen.Jag minns inte vad som var "villkoret" för att han skulle ändra sin förkunnelse.Då är ju "jag är ledsen" ingen mening med?



För mej är det självklart att om en person kommer med felaktiga "sanningar" och blir korrigerad så lämnar personen den förkunnelse som blivit fel och avstpår ifrån att säga så därefter.Det var tycdligen inte vad Hinn avsåg att göra.



Vad gäller i övrigt håller jag med -hur leva lyxliv ocb vara Kristo tjänare.Blev Jesus rik på jorden? Vi ska ju vara som han! O

ch skilsmässan jag har gjort samma reflexioner.om det varit en "normal pastor" skulle han ha lämnat sin uppgift tills han fårtt ordning på sitt liv.



Och om Hin inte är "involverad" i Whites liv varför håller han då hennes hand offentligt?



Men jag har ännu mer undringar vad gäller ansvaret hos Ulf ekman.Tog Ekman hit honom för att han vet att Hinn väcker uppmärksamhet,och uppmärksamhet betyder pengar? Vad är Ekmans djupaste motiv undrar jag.Man tar ju inte hit en person utan att ha tagit del av hans referenser så Ekman borde ha varit väl insatt i hur Hinn är sedd i USA,Det går bra att göra som han gjorde och be om ursäkt-men vad för ursäkt är det? Och varför ens ta hit honom??????

2010-08-07 @ 08:21:32
Postat av: Bloody Disgusting

Hahaha... Varför i helvete ligger folk på golvet för? Sjukt beteende.

2010-08-08 @ 01:53:23
URL: http://bloodydisgusting.blogg.se/
Postat av: Live, Laugh & Love

Jattebra att du tog upp det har! Tror det ar valdigt manga som kanner detsamma som dig. Min mammas kusin ar pastor i USA och vi kom in pa Benny Hinn, och han berattade om en dokumentär han satt, pa cbc eller abc, den gar sakert att hitta pa natet men kan kolla upp det sen ifall du vill. Vem har egentligen svaret? Jag tycker det ar bra att du inte svaljer allt, utan ifragasatter det har. Du har gjort det bra!



Min kusin har oxa blivit helad, han var nara doden och han kunde inte ga. Han hade svart att andas, och det ar Gud som har helat honom! Men han blev helad pa en av Benny Hinns samlingar. Jag vet inte langre vad jag ska tro. Ska man slosa energi i detta?

2010-08-08 @ 17:09:28
URL: http://saraliicious.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Clas: Tack för din kommentar. Då förstår jag lite mer varför han "måste" ha ett privat plan. Men hans övriga lyxliv tar jag fortfarande motstånd till, precis som du gör.



Ja, det är verkligen mystiskt. Jag förstår det inte alls faktiskt. Får det inte alls att gå ihop med Hinns helandemöten som jag faktiskt vet fungerar. Usch, denna kluvenhet! Men ja, fortsätta vara lite skeptiskt ska jag vara fram tills dess ingen klarhet i de falska profetiorna visas. Samtidigt som du har så rätt i det du säger om Ulf och Stanley - de är bra och sunda men radikala predikanter och ledare som jag verkligen ser upp till! Så hoppet består, gladeligen :D



Tina: Ojdå. Det lät allvarligt det du skriver. Klart man ska lägga ifrån sig den felaktiga teologin om man blivit tillrättavisad och erkänt det! Vart läste du att Hinn tänkte fortsätta predika samma sak? Är du säker på att du läste rätt, att han sa att skulle fortsätta predika utan att nämna vad han skulle predika? För det har jag också läst och det påminner om det uttalande du skriver om.



Alltså, Ekman och Hinn är ju vänner har ju artiklarna förklarat och för vänner har man ju förtroende. Ekman verkade så väldigt chockad över Hinns predikan och har grundligt förklarat på vilket sätt Hinns predikan var teologiskt felaktig. Så jag tror han bär på ärlig ånger faktiskt. Jag tror inte han hade några giriga eller andra dumma orsaker till att bjuda in honom. Jag ser ingen anledning till det. Den kväll som Hinn höll sin felaktiga predikan samlades ju kollektet in till Hinns arbete, inte till Livets ord. Och Europakonferensen är redan så pass stor så vad skulle han tjäna på att ta hit Hinn? Allt han har fått ju är ju typ bara negativ publicering för det, vilket Ekman bör ha räknat med att folk skulle få om han visste något om Hinns predikan innan. Så jag tror bara Ekman gjorde ett mänskligt misstag, inget annat.



Bloody Disgusting: De har blivit berörda av Gud. Kan vara lite främmande ibland, men det är inget konstigt. Bibeln berättar om det, du kan läsa där. Det är ganska vanligt faktiskt, att när Gud kommer över en blir det så överväldigande att man inte kan göra annat än ligga ner, kanske gråta glädjetårar och bara njuta av hans härliga kärlekfulla närvaro. Guds kärlek är det bästa som finns! All annan respons är otänkbar! För Gud är så mycket mer än oss att det är lite som att gå in i en mjuk lyktstolpe, man bara faller utan att kunna hejda sig.



Live, Laugh & Love: Tack för dina fina lovord!! Dem värmer :) Om du vill får du gärna kolla upp dokumentären du skrev om, låter intressant. Wow, vad härligt att din kusin blivit helad!! Och ja, du kanske har rätt. Kanske bör man inte slösa energi på denna gåta. Iaf inte mer än vad jag redan har, hehe ;)

2010-08-15 @ 01:48:20
Postat av: micke

Problemet är att vi alltid är intresserade av hur det känns. Känns det rätt så är det rätt. Bibeln varnar oss för Satan som ljusets ängel, de ser bra ut, känns bra men är lögn allt i hopp. Ju närmare sanningen desto svårare att avlöja lögnen. Jag har inget förtroende för predikanter som tigger pengar samtidigt som de lever i överflöd. De ljuger om resultaten från deras kampanjer. De predikar villoläror. Men ändå så omfamnar vi dem eftersom det känns som om Guds Ande är närvarande. När ska vi karismatiskt kristna vakna och se att kejsaren faktiskt är naken....

2010-08-18 @ 17:18:33
Postat av: Micke

Here is my text about all this. They don't want to place it on Ulf's blog. How sad....



”och blev oerhört spekulativt om preadamitiska raser och tidigare syndafall”

reaction: that’s right. A theory like that can only be read in the bible if you read between the lines and want to read that.

But for some other accusations I think your arguments are weak Ulf.

”vår personlighet och vi kan inte separera detta i olika isolerade fack.”

reaction: Bennie didn’t say that. You draw that conclusion yourself. The bible says when we go to heaven we will get a new body. Read 1 kor 15:50. So here on earth we can not separate body from soul. But in the end it all comes down that our body is just a tool that we should use on earth for the glory of God.

”och det lät alltså som det fanns en tid då Sonen inte fanns.”

reaction: That’s not what Bennie said. He said: ”The son was called The word before he was born on earth.” I hope I don’t need to include many bible statements to prove this. John 1:1

”om Jesus hade syndat så skulle hans kropp ändå inte förruttnat”

reaction: Maybe I myself didn’t understand it correctly. But I heard exactly the opposite. Bennie said: ”If Jesus would have sinned. His body would be in a tomb, as just another pilgrimage site. But Jesus didn’t sin. So that’s why he could go to heaven with his earthly body” He used this story to argument his doctrine, that our body’s have to be left on this earth because of sin and we will get a new body when we go to heaven. Rom 8:10

”I Maria och genom Maria formades hela Jesu mänsklighet och det inkluderar alla delar av hans fysiska kropp, även hans blod.”

reaction: Can you support this claim. Or is it just what the Catholics would like to hear. I agree that Jesus is the ‘son of David’. So that he comes from the bloodline of David. But that’s not the point that Bennie wanted to make. The point he wanted to make is that in genesis, God said it would be the son of men that would crush the skull of satan. Gods blood went from Adam and Eve to Abraham to Isaac to Jacob to David to Maria to Jesus. So it is not Maria who is very special, as they believe in the catholic church. It is God that is Devine and the creator of everything on earth including Maria and Jesus’ blood.

Please correct me if I am wrong. But the only thing Bennie said that was really wrong was the GAP theory he mentioned. I believe there are no strong bible texts that can support that theory, only strong texts against.



To all other critics I would like to say. Do you pray as much for Bennie as you write and talk about him?



2010-08-19 @ 23:49:51
Postat av: Anders Branderud

Det finns otaliga kristna ledare och kristna rörelser. Jag var väldigt imponerad under en tid när jag var hängivet kristen (jag var det mellan 2001-2007) över Benny Hinns ministry.



Det står skrivet i ”5:e Mosebok 13:1”: “Hela detta uttalande som Jag befaller er ni ska vaka/vakta over det till att göra det; lägg inte till det och dra inte ifrån det.” Och vidare i 5:e Mosebok 13:2-6 att den som gör detta är en falsk profet. Skaparen ändrar Sig inte står det skrivet i Malaki 3:6 i den judiska Bibeln. Dessutom är implikationen av många verser i den judiska Bibeln att Messias ska föra människor in i ett icke-selektivt observerande av direktiven i "Moseböckerna".



En person som gör ett ”mirakel” och som undervisar emot ”Moseböckerna” är enligt "5 Mosebok" 13:1-6 en falsk profet. Benny Hinn påstår sig att följa Messias, men den historiska Messias – Ribi Yehoshuas - undervisning var helt i enlighet med ”Moseböckerna” [not 1]. Således, både enligt Ribi [Ribi var hans titel] Yehoshua och enligt ”Moseböckerna” så är Benny Hinn och andra som undervisar att man inte längre behöver praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt till det bästa av sin förmåga [inklusive att det är förbjudet att äta fläsk och skaldjur; och att man inte får arbeta på Shabbat – den sjunde dagen enligt den judiska definitionen av veckan] falska profeter.



Ribi Yehoshuas efterföljare hettte Netzarim. Ribi Yehoshuas ursprungliga undervisning var i enlighet med ”Moseböckerna” och den förvrängdes sedan av hellenister. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. [not 1]



Not 1: Se bevis på hemsidan www.netzarim.co.il

2010-08-22 @ 10:26:57
URL: http://bloganders.blogspot.com
Postat av: Craxyknas

Micke: Fast jag tror du gör det enklare än vad det är. Jag kände ingenting när jag var där kan jag säga. Jag såg bara hur människorna berördes. Guds Ande var där. Gud verkar ju genom bristfälliga människor också (ja han verkar bara genom bristfälliga människor) så även om du har en poäng där med predikanter som ber om mer pengar fast de lever i lyx tror jag inte man kan dra linjen så där lätt. Bibeln pratar också om att man inte ska döma ut folk i förväg också, vet du...



Stort tack för påminnelsen om att jag behöver be mer för Hinn. Tack. För det ligger en djup sanning i det. Be mer, kritisera mindre. Ska jag göra :)



Anders: Jag förstår inte riktigt vad du vill säga, Anders. Men det jag vet är att som kristna är vi medlemmar i ett nytt förbund där vissa bud och lagar i Moseböcker har upphört att gälla helt enkelt för att de är överflödiga nu när Jesus har tagit på sig världens alla synder och skulder. Så jag kan nog inte säga att jag håller med dig om att Hinn är en falsk profet bara för att han inte praktiserar Moseböckernas lära. För det gör ingen kristen idag fullt ut.

2010-08-26 @ 01:34:45
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Celia

Jag var på mötet, alla mötena i Uppsala samt ett i Stockholm. Jag blev välsignad. Jag tror Benny Hinn har en kallelse. Gud verkar genom honom. Men han liksom jag lever av Guds nåd. Gud kommer döma mej och Gud kommer döma Benny Hinn. Vi får be att Gud ska verka i honom och ställer tillrätta det som kan vara fel. Precis som jag ber att Han skall göra med mej. Dock finns det ingen människa som bär på hela sanningen, och det kan vi inte hävda att vi gör heller. Det gör bara Gud.



Vad vet vi vad Gud talar till Hinn om - eller tror vi att Han bara talar till oss?



Vi är så duktiga på att kritisera andra, lyfta deras fel och brister och skapa splittring i Kristi kropp. Vi vill så gärna ha väckelse, men när den vill tränga sig på sätter vi oss ner och tittar kritiskt omkring för att se om det verkligen är från Gud. Och ser vi något vi inte är vana vid så vrider och vänder vi på det, diskuterar och spekulerar tills Anden helt och hållet lämnat.



Vi måste akta oss så vi inte bedrövar Helige Ande. Sök först Guds rike så ska vi få allt det andra också. Låt oss ta det som är gott, resten kan vi lämna därhän.



Läs gärna Godmorgon Helige Ande av Benny Hinn så får du hans historia. Den är inte helt ointressant.



Kramar och välsignelser

Celia

2010-09-09 @ 11:19:15
URL: http://fridenspensionat.blogspot.com
Postat av: Craxyknas

Celia: Många fina, bra och viktiga tankar du bjöd oss på. Tack för du delade dem! Det är verkligen sant som du skriver. Jag ska se om jag kan få tag på Hinns bok du tipsar om :) Kram & välsignelse, Sofie

2010-09-20 @ 22:39:50
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: nathalie

det ju så att det kommer allt mer onda blivka mot kristna människor,så som jag känner så e han en sann profet,näe han sa om barna att inte springa på korridoren eller nåt,jaa,du förstår,.det klart,om ska få kontakt med heliga ande så måste man konsetrar på de o att man kan slappna av utan att de finns massa skrikade ljud eller nåt,sj ha vi i våran försammlinga 2 gånger om året helande konferan men predikaren martin reen,o där e de samma sak,att innan mötet börja kl 9 så ska toalett besök vara färdikt att man inte springen mitt under mötet,för att man ska ha helande inne salen,ha lite svårt att uttrycka,men hoppas du förstår,och o man är i tjänst med gud så som hinn,han e o predika hela världen,så ska man göra de gud har o ge till dej,de kan vara vad som helst..det e så du bygger din kärlek till gud oxå,sj ha jag profetiska drömmar o få vara med i andevärlden,om ja inte samarbetar me gud då bli det att ``tjatar på mej med samma drömmar``alla vi bröder o systrar är i tjänst,..hoppas jag har gett en bra beskrivning=)till er...i sista tiden så är att alla dömer o satan vill bara förstöra att inte tro på vår fader(gud).



rikaste välsignelse till er!

2011-10-27 @ 14:12:41
Postat av: Natas Fodlich

Gud ville att du skulle åka? Wow. Through Facebook, a text or he just used the good old writing on the wall?



Om Classe säger att både Stanley och Ulf är sunda, då är det bara faen så. Skönt också att höra att de haft allvarliga samtal med Hinn. Typ: Om du inte skärper dig gör vi tusen nålar på dig, fast hårt alltså!



Vad bra att internet finns, utan censur eller krav på substans, sanningshalt, förnuft eller sans. Annars skulle inte en sådan blog ha någonstans att publiceras.



Asgarv åt kulturskillnader, klart grabben ska ha privatjet o.s.v. Ni är ju för fan sjuka i huvudet. Vad underbar läsning!



Bästa argumentet: Men jag kände Guds närvaro, det betyder att han var där. Jodu, det är väldigt övertygande. Omnipresent. Nästan lika bra: Jag blev välsignad. Vad betyder det? Hur mäter man det?



Skriv mer! Humor!!!!!!!!!!!



nathalie, har du en egen blog, jag längtar efter mer av din vishet!

2012-06-27 @ 03:45:40
Postat av: natas fodlich

Gud ville att du skulle åka? Wow. Through Facebook, a text or he just used the good old writing on the wall?



Om Classe säger att både Stanley och Ulf är sunda, då är det bara faen så. Skönt också att höra att de haft allvarliga samtal med Hinn. Typ: Om du inte skärper dig gör vi tusen nålar på dig, fast hårt alltså!



Vad bra att internet finns, utan censur eller krav på substans, sanningshalt, förnuft eller sans. Annars skulle inte en sådan blog ha någonstans att publiceras.



Asgarv åt kulturskillnader, klart grabben ska ha privatjet o.s.v. Ni är ju för fan sjuka i huvudet. Vad underbar läsning!



Bästa argumentet: Men jag kände Guds närvaro, det betyder att han var där. Jodu, det är väldigt övertygande. Omnipresent. Nästan lika bra: Jag blev välsignad. Vad betyder det? Hur mäter man det?



Skriv mer! Humor!!!!!!!!!!!



nathalie, har du en egen blog, jag längtar efter mer av din vishet!

2012-06-27 @ 03:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0