Dagens utmaning - Lyssna till signalen; när nöden är uppenbar är också bönens behov uppenbar

Signalen är ju faktiskt inte bara typ olidligt hög utan anledning, och bilen kör ju inte i 140 km/h bara för att den har lust att störa trafiken en stund. Utan vad betyder det egentligen på riktigt? Jo, någon eller några är i fara... Och vad är bästa botemedlet när något inte står rätt till? Gud, som vi når via bön.

Nästan varenda gång jag hör signalen så tänker jag på det, att "nu, nu finns det någon människa som är älskad av Gud och som verkligen skulle behöva Guds nåd och hjälp". Och eftersom jag inte kan vara där och hjälpa till praktiskt gör jag det lilla jag kan göra. Jag ber. Ofta väldigt kort, en sekund eller två. Att Gud ska vara med personen som just nu är i nöd och hjälpa denne, för att han älskar oss så oändligt.

Jag skriver inte det här för att visa hur bra jag är som har tänkt på det här. Inte alls därför! Utan för att där två eller tre är samlade i Jesus namn, där är han mitt bland dem (Matt 18:20). Därför kan vi lita på att om vi tillsammans ber och bjuder inte Jesus i situationen å den nödställdes vägnar, då kommer våra böner göra skillnad. Tillsammans är vi starka, och tillsammans kan vi påverka! Påverka i en värld där allt för många ambulanssignaler ljuder var dag.

En sorglig syn i en annars så idyllisk och vacker miljö.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag blir alltid så orolig när jag hör sirener och ser bilen fara fram i väldans fart.. vad har hänt?

Då är det bara att be, be att det ändå inte var så farligt som man först trodde..

2009-09-22 @ 21:11:23
URL: http://maria.hjulben.se
Postat av: Celia

Bön är vårt starkaste vapen.

2009-09-22 @ 22:02:08
URL: http://fridenspensionat.blogspot.com
Postat av: Julia

Vilket otroligt bra inlägg!

2009-09-22 @ 22:10:09
URL: http://juuliiaae.devote.se
Postat av: Craxyknas

Maria: Ja, verkligen. Så sant, så sant. Amen!



Celia: Så är det! Amen!



Julia: Tack så mycket! :D

2009-09-27 @ 14:03:49
Postat av: Rebecca

Efter den turen så har jag lärt mig att inte springa när man är på Hjelmseryd, sant det du skrev, oftast när jag hör sirenerna så får jag en klump i halsen....

2009-10-19 @ 19:22:51
URL: http://rebux.blogg.se/
Postat av: anny

åh, jag ber också alltid när jag hör ambulans eller dylikt. Det är gött att kunna göra något.

2009-10-29 @ 00:57:07
URL: http://annyochlivet.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Rebecca: Ja, eller att kanske vara extra försiktig... Mm, förstår. Det är inget trevligt ljud tyvärr. Men man får se det så här: det ljudet är ett tecken på att någon som är nöd strax kommer få hjälp!



Anny: Starkt jobbat, vännen min :D Kul att så många fler gör just så!

2010-03-21 @ 01:42:01
Postat av: Lindstromfunderingar

Precis så där har jag reagerat var gång jag hör eller ser ambulans (och för övrigt även polisbilar och brandbilar på utryckning).

Jag bor så jag hör när ambulansen och brandbilen är på väg ut på uppdrag - och var gång de är på väg ber jag en bön för situationen - både för de som jobbar, den/de som behöver hjälp och för de som finns runtomkring. Det är inte några långa och avancerade böner... Men det känns bra att få göra något!Det var härligt att läsa att fler reagerar likadant.

2010-04-14 @ 09:11:28
URL: http://lindstromfunderingar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0