Dagens utmaning - Att avstå från något vi har kärt för att en annan ska klara sig

(Minns ni den här kategorin? Det är en sån där svår kategori som inte får vara med så ofta just eftersom den är så svår. Men när den väl kommer med är den viktig. Läs mer här, och kom gärna med egna tips på vad jag kan skriva om. :)

Jag har två vänner, som behöver din hjälp. Din ekonomiska hjälp.

Min första vän är en fantastiskt go tjej på 23 år. Förra året åkte hon ut på missionsresa med UMU:s disciple training school och i år ska hon själv vara ledare där. Hon och jag var ledare tillsammans på Hjelmseryds konfiramtionsläger i somras och det var så vi träffades, vilket jag är väldigt glad för. Hon är en fin, glad, omtänksam och tjäck vän som bär på en stark tro i sitt hjärta.

Min andra vän är egentligen inte min vän utan en väns vän. Han döpte sig härom dagen och ska i höst börja på Strandhems bibelskola. Egentligen kommer han från en muslimsk familj men blev kristen för ett tag sedan (hur lång tid sedan vet jag inte), vilket hans familj verkligen inte kunde acceptera. Dem har protesterat på en mängd olika sätt, bl.a. genom dödshot, men trots det älskar han dem och vägrar vika av från den rätta vägen. Hans vittnesbörd är helt otroligt och tidningen Insidan skrev om det för några nummer sedan, om du vill läsa. Mer än så vet jag faktiskt inte om honom, men trots det är han en kär broder i Kristus.

Jag ska definitivt bidra med pengar till dessa två kära människor, och jag tycker verkligen du ska göra detsamma! För oss är ett eller ett par hundra i månaden inte särskilt mycket att skiljas ifrån, men för dem kan det göra ovärderlig skillnad.

Vill du hjälpa dessa två, eller endast en av dessa två, önskar jag att du skriver en kommentar till detta inlägg. Skriv din mailadress i fältet där dem ber om din e-postadress. Det publiceras inte officiellt på bloggen, men jag kan se den och när jag fått den kommer jag att maila dig de kontouppgifter du behöver för att göra detta möjligt. Glöm inte heller att skriva vem det är du vill stödja.

På mina vänners vägnar vill jag säga ett enormt stort TACK!

Kommentarer
Postat av: Andreas T.

Är det frågan om bidrag bara en enda gång, eller en gång i månaden? (det är ju en viss skillnad ändå). Tror du menar en gång i månaden, men jag är inte så smart så jag tänkte ändå fråga.

2009-08-21 @ 18:19:31
Postat av: Craxyknas

Hehe, Andreas då. Du är väl inte osmart bara för att jag glömde skriva det?! Vilket som tror jag dem skulle uppskatta. Men det är klart, månadsbidrag är ju allra allra bäst.

2009-08-21 @ 18:22:01
Postat av: Rebecca

Vad behöver de pengarna till?

2009-08-22 @ 01:16:57
URL: http://rebec.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Rebecca: Åh, sorry. Det skrev jag visst ut lite oklart. Hon som ska vara ledare på UMU behöver pengar för att klara sig eftersom det hon gör är volontärt utan lön. Och han som ska gå på Strandhems bibelskola behöver pengarna för att bekosta bibelskolan.

2009-08-22 @ 18:47:02
Postat av: Benjamin

Postar imorgon ett visdomsord från Bertil Westman som jag tycker är otroligt tänkvärt och bra! Håll utkik på bloggen på morgonkvisten. Ha det gött!

2009-08-23 @ 22:38:44
URL: http://crisisflink.wordpress.com
Postat av: Obben

WOHO! Ge pengar ppl. Jag kommer själv ge till killen på strandhem, som är en kär vän. Han behöver pengar till skolan men också till en missionsresa som kostar 17,000 som de gör tillsammans. Så ge antingen per månad, eller en fet klumpsumma till resan.



Ciao.

2009-08-25 @ 14:04:01
URL: http://kristenivardagen.blogg.se/
Postat av: p.

ÖÖÖH?! Det här är ju sjukt mongo.



Jag har ett bättre förslag: Gå in på www.sos-barnbyar.se och bli fadder åt en barnby istället - låt era pengar göra lite RIKTIG nytta istället för att skänka bort dem åt västerländska, bortskämda lyxkristna.

2009-08-25 @ 16:47:43
Postat av: Craxyknas

Benjamin: Mm, det var verkligen ett bra citat. :)



Obben: Amen, broder!!! :D



p: SOS-barnbyar i all ära, men det finns faktiskt dem i västvärlden som behöver hjälp också. Jag menar, det är inte alla i västvärlden som har 17,000 kr på handen bara sådär. Faktiskt. Att skänka bort pengar till behövande är alltid en god gärning, oavsett vart dem råkar bo någonstans.

2009-09-01 @ 16:46:32
Postat av: Anonym

Craxyknas: "Att skänka bort pengar till behövande är alltid en god gärning, oavsett vart dem råkar bo någonstans"



Och hur i hela fridens namn definierar du "behövande"? Är det inte lite skillnad på att behöva pengar till mat åt barn och på att "behöva" pengar för att resa runt och snacka med folk?

2009-09-09 @ 18:56:37
Postat av: Craxyknas

Anonym: Jovisst, om man uttrycker det så som du gör nu är det klart det är skillnad. Det är bara det att du beskriver en väldigt förenklad och jag skulle faktiskt vilja säga falsk bild av saken.



Det är inte alls meningen att de bara ska använda pengarna till att resa runt och snacka med folk. Det de ska göra är att åka ut och missionera! Stor skillnad! Att vara missionär innebär bland annat att göra en god insats för andra människor, inte bara med ord utan även i handling. Jag upprepar, i handling. För att ta ett exempel kan de gräva rena brunnar till byar som inte har rent vatten vilket ju kan vara livsavgörande för alla i den byn. Och visst, de kommer ju snacka med människor också. Men tänk på VAD det är de snackar med dem om. De vill ju predika Jesus för dem! Till människor som är villiga att göra sådana insatser är jag mer än villig att bidra med pengar till!



Även dessa två av mina vänner behöver mat för dagen utan att ha råd med det. Det jag menade med citatet du drar upp är helt enkelt att det finns faktiskt dem i vårt eget land som inte heller har mat för dagen, och de kan vi ju inte blunda för bara för att Sverige i sig är ett rikt land och inte som fattiga Afrika. Ledsen om jag uttryckte mig lite oklart just där. Jag hoppas du nu förstår bättre hur jag menar.

2009-09-09 @ 22:50:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0