Skriv om Bibel-texten med dina egna ord

Ja, det låter väl lite liberalt och postmodernt om man bara läser titeln rakt av. Men det är absolut inte så jag menar! Eller jag och jag förresten. Det här fick vi lära oss när vi Credo inspiratörer var i Breanäs Missionsgård på utbildningsvecka för ett tag sedan. Det var Daniel Astgård som lärde oss det, kolla in hans braiga kristna blogg här.

Det jag (Daniel) menar är helt enkelt att man omskriver texten. Det kan vara jättebra att göra på en text som man inte förstår, för att försöka läsa ut vad texten egentligen säger. Eller på texter som man hört tusen gånger förut, för att ge nya perspektiv. Korta avsnitt är bra. Gärna liknelser. Själv valde jag det förstnämnda; Rom 12:1-2.

Man kan skriva om den som en dikt, ett mail, ett brev, som om man skulle förklara texten för ett barn... Jag valde i diktform.

Hur gick det för er när ni provade? :) Så här gick det för mig:

Mitt liv som ett andligt firande var dag
vill jag frambära kropp och själv, hela mitt jag.
Ett heligt offer att hålla vid liv
för att göra Herren nöjd, jag giv.
Låt denna glädjens gåva ej formas av vad denna värld vill ge
utan lär mig att Guds önskan se.
Så förnyas mitt sinne,
jag ska bevara i mitt minne
så att jag minns vad som är heligt, gott och rätt,
att pröva vad Gud vill blir då ganska lätt.
Det är i alla fall vad jag hoppas och tror,
för det skrev Paulus, i Kristus min bror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0