Konferens & konsert

I helgen hände det mycket. Jag var i Lund på Apologia konferens. Med sina vackra gamla hus och alla kullerstens-gatorna måste Lund vara en av Sveriges vackraste städer. Hade inte Södermalmskyrkan funnits i Stockholm hade jag allvarligt funderat på att flytta dit. Det finns en massa fina människor där nere som jag saknar. Var gott att få träffa dem lite grann nu i helgen. Jag träffade till och med folk jag inte visste bodde där, haha. Det var roligt :)

Själva konferensen var jättebra! Första Apologia-konferensen med en kvinnlig huvudtalare, Eleonore Stump som är professor i filosofi på Saint Louis University i USA. Temat för konferensen var "Var är du Gud? Om Gud, ondska och lidande". Eleonore började prata om ondskans problem utifrån fyra karaktärer i Bibeln; Job, Abraham, Simson och Maria från Betania. Hon menade att man måste gå till de personliga berättelserna för att hitta en mening med lidandet istället för att titta på allt krig, svält och naturkatastrofer samtidigt. Jag tror hon har en viktig poäng i det, har själv märkte det i mitt liv. Det är när vi fokuserar på hjältarna i berättelserna som vi kan se varför Gud ibland låter oss gå igenom olyckor och prövningar, när vi ser hur de i sin kamp utvecklats och tillslut faktiskt får det bättre. Vi behöver ha rätt perspektiv på lidandet och inte fokusera på ondskan i sin helhet.

Jag gillar att Eleonore började med Bibeln och inte teologin. Eftersom det faktiskt är Bibeln vi grundar vår kristna tro på. Jesus vill vara vårt livs nummer ett på alla områden, även inom apologetik. Känns som att många teologer och filosofer har lätt för att missa det och utgår först och främst från den teologiska eller filosofiska debatten. Och det är ju bra att fördjupa sig där också såklart, men vi får inte glömma att sätta den bibliska Jesus först oavsett vad världen säger. Om ni förstår vad jag menar.

På söndagen hade Eleonore ett sista föredrag där hon knöt ihop sina tidigare föredrag och pratade om ondskans problem utifrån ett teologiska perspektiv. Det missade jag dock eftersom jag tog ett tidigt tåg hem för att hinna till Soulfire Revolutions konsert på kvällen. Men den goda nyheten är att det gjordes reklam för bloggen "Apologetik på svenska" under helgen och där har bloggaren Jakob sammanfattat helgen i ett inlägg. Det verkar vara en riktigt bra blogg. Jakob skriver på ett språk som vi vanliga enkla svenskar förstår, vi som faktiskt inte är hyperfilosofer. Du som vill läsa hittar inlägget här.

Och Soulfire-konserten på söndagskvällen var heltoppen! Vilket drag alltså, himla härligt att prisa Gud sådär livat! Hela kyrkan var igång och dansade och sjöng med bandet för att ge Jesus äran :D Själv tog jag inga bilder, men om du vill veta hur det såg ut kan du klicka här på min älskade vän Marias blogginlägg. Vill du höra hur det lät kan du lyssna på deras myspace här, eller kolla häftiga youtube klipp som dessa:


My heart is so thirsty of being with You
You bring freedom into my life

There'll never be, there'll never be someone like You
With so much joy, so much love for me

I want to be filled with joy
Dancing for my King and Lord
Offering my praise to You


There'so much joy, there'so much joy
There'so much joy, there'so much love

Kommentarer
Postat av: Jasmine Ytterstedt

va härligt att det känns bra med dit dop. men en fråga bara. skulle du säga att alla barndop inte är giltliga? :) detta frågar jag verkligen inte för att ifrågasätta ditt dop, för jag tror verkligen gud handlade i ditt dop och det är underbart att läsa hur dina gåvor förlöstes ännu mer efter ditt dop, men du skrev att det lät otroligt att ditt barndop kunde vara giltligt... alltid härligt att höra olika dopsyner :) Gud välsigne dig! :)

2010-11-04 @ 23:16:03
URL: http://jasminelouise.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Jasmine: Jag vet inte alls om jag skulle kunna säga att alla barndop är ogiltiga. Det känns som att jag dömer sådant bara Gud vet. Jag har sett tecken på att Gud kan välsigna genom barndop men jag har sett ännu större tecken på att Gud kan välsigna genom vuxendop. Men de som är för barndop och inte blev särskilt glad när jag berättade att jag skulle döpas sa att jag dömde ut alla barndop i och med min handling och om det är vad de tycker är konsekvensen av att hellre proklamera vuxendop så fine, då får de tycka det. Hur allt detta knyts ihop vet bara Gud fullt ut. Och jag kan bara se vad Gud har gjort i mitt liv efter att jag döptes som vuxen. Samtidigt som jag vet att om det aldrig varit för mitt barndop så hade jag troligen inte konfirmerats och då hade jag troligen inte börjat tro på Jesus från början (eftersom jag fick en tro på mitt konfirmationsläger). Nej, det här är en alldeles för komplex fråga för att jag ska veta svaret... Hoppas du fick ut något av mitt svar :/ Kul att du frågade förresten :) Gud välsigne dig också!! <3

2010-11-08 @ 15:10:02
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0