Ljus i mörker

Psalm 18:29 Du låter min lampa brinna klart. HERREN, min Gud, gör mitt mörker ljust.

Psalm 107:14, 28-32 Han förde dem ut ur mörker och dödsskugga, han slet sönder deras bojor. Men de ropade till HERREN i sin nöd och han förde dem ut ur deras trångmål. Han stillade stormen och böljorna omkring dem tystnade. 30 De gladdes över att det blev stilla, och han förde dem till den hamn dit de ville. Må de tacka HERREN för hans nåd, för hans underbara gärningar mot människors barn, må de upphöja honom i folkets församling och prisa honom där de äldste sitter.

Jesaja 9:2 & Matteus 4:16 Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus, över dem som bor i dödsskuggans land skall ljuset stråla fram.

Jesaja 60:3 Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig.

Lukas 1:76-79 Och du, barn, skall kallas den Högstes profet. Ty du skall gå före Herren och bana väg för honom och ge hans folk kunskap om frälsning, att deras synder är förlåtna för vår Guds innerliga kärleks skull. I kraft av den skall en soluppgång från höjden besöka oss, för att ljus skall skina över dem som sitter i mörker och dödsskugga och styra våra fötter in på fridens väg.

Efesier 5:8 Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra då som ljusets barn.

Apostlagärningarna 26:17b-18 Till dem sänder jag dig, för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade.

1 Johannesbrevet 1:5 Detta är det budskap som vi har hört från honom och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.



Ni ser ju, Bibeln är full av ord som berättar för oss att Gud är ljus och att han hjälper oss ur mörkret. Och då har jag ändå bara tagit med ett urval. Därför blir jag väldigt glad när jag läser om de som tagit in allt detta och bestämt sig för att praktiserar orden i handling. De som inte gör som jag som undviker Pride genom att passande nog åka till mormor just då. Utan de som ställer sig mitt i smeten och kärleksfullt berättar om Gud på en plats och en nivå som mottagarna förstår. Det kan ju löna sig riktigt bra tillslut (med förhoppningen att de inte faller tillbaka till mörkret senare då såklart). För vart behövs ljuset som mest om så inte i mörkret, det är ju där det får lysa upp :)

Varför jag inte vill vara med på Pride tänker jag berätta mer om i ett senare inlägg, bland annat i det med frågorna som ni väntar på. Men för att ingen ska behöva ta illa upp citerar jag Roul Åkesson som jag tycker uttrycker sig mäkta bra och på pricken:

- Media har skapat en bild av att vi hatar homosexuella, det är ju helt felaktigt. Det är intressant att få vara med och bryta den bilden. Vi älskar alla människor och omvändelsen gäller för alla.


Kommentarer
Postat av: jenny

Hejsan hah var juh ett tag sen jag sjelv loggade nu=) vill börja med att säga att jag tycker du skrivit ett enomrt bra inlägg.människor mötet en ofta med JAHA SÅ DU HATAR BÖGAR.VAD HAR DOM GJORT DEJ. medans man förklara nej jag hatar inte bögar jag hatar inga människor det är själva synden som är fel.alltså handlingen mm inte människan.men få människor kan skilja på det handling och människa.och som svar på det du skrev hehe nej jag har juh inte konfirmerat mej men så kan det vara ibland däremot tog jag och döpte mej i fredas vilket avr enomrt efterlängtat och fantastiskt det var som på julafton haha var så himla peppad altså hehe.

2010-08-11 @ 11:40:26
URL: http://liktenfjaril.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Tack för dina varma fina ord om mitt inlägg "Ljus i mörker", att jag visade på att jag inte hatar bögar. Fint av dig att peppa mig! Särskilt som jag bara för någon vecka sen funderade på om det var någon idé att jag fortsatte blogga, så jag ser din kommentar som ett bönesvar :) Och med vilka härliga ord du beskrev ditt dop! "Som julafton" tihi, fantastisk :D Måste blogga om mitt dop sen också. Det är helt galet att det är så snart :D



Hoppas du tar hand om dig, och att Gud välsignar dig och din nya människor (din gamla försvann ju i dopet) rikligt :D Kramis

2010-08-15 @ 00:02:07
Postat av: Mandy

Hej :) Va roligt att du hittade något som fick dig att få inspiration.. Jesus är den bästa och han kommer alltid med överaskningar bara man tror och handlar efter det :D



Ha en fortsatt bra kv'äll



Kram M

2010-08-17 @ 18:58:03
URL: http://mizzmandy.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Mandy: AMEN där sa du sanningens ord, syster :D Tack detsamma! Kramis

2010-08-26 @ 00:02:07
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0