Frågor och svar

Tack för alla era frågor! Ledsen att svaren har dröjt så länge. Jag tänker på den här ramsan "nu har vi väntat länge nog, länge nog, länge nog, nu börjar vi få gråa hår, gråa hår", haha... Det är bara det att ni var så fasligt duktiga på att ställa bra och svåra frågor så jag ville ge dem alla rättvisa svar vilket tog sin lilla tid. Men nu är det äntligen klart. :D

Det står under dina intressen att du sjunger; vad handlar det om, i en kör eller?
// Andreas T
Min kyrka brukar försöka dra ihop ett gäng varje termin som gillar att sjunga och spela. Så vi övar några gånger innan vi sjunger i kyrkan på någon högmässa. Ibland åker vi på Stockholms gospelfestival också, vilket alltid är lika häftigt och härligt skoj. Som det är nu sjunger jag för det mesta bara när jag lyssnar på musik hemma. Jag har inte haft tid att vara med i min kyrkas "kör" den här och den förra terminen, och så är det ju ibland att man får välja vad man vill satsa lite extra på. Men sången finns alltid nära till hans för mig och jag hoppas att jag en dag ska kunna utveckla det intresset mer!

Jag vet inte riktigt hur jag ska fomulera det här, men jag gör ett tappert försök. De kristna tror ju på en Gud som är allsmäktig. De tror att han vet allt som har hänt och allt som kommer att hända. Så då undrar jag... vad är det då för vits med att be till honom? Han vet ju ändå vad som kommer att hända! Eller har jag missuppfattat det hela?
// Anna
Grejen med bönen är ju inte att vi ska uppdatera Gud om vad som hänt här på jordet. För det vet han ju redan, som du säger. Utan det handlar ju om att Gud vill ha en personlig relation med oss. Han vill höra dig berätta vad som händer med dina egna ord. Han vill höra dina önskningar, dina problem, dina glädjeämnen, dina upplevelser, dina tankar och allt annat. Gud är ju din vän. Och sina vänner vill man ju prata med (även de man redan känner väldigt väl, kanske särskilt de man redan känner väldigt väl).

Det handlar också om att vi lär känna Gud i bönen, precis som vi lär känna våra vänner när vi umgås med dem. Och vi blir präglade av dem vi umgås med. Vi är Jesu ställföreträdare här på jorden, vi är kallade att leva så som Jesus levde. Och det blir ju omöjligt om vi inte känner Jesus.

Som att inte det vore nog har Jesus lovat att bönen har kraft. Det märks om vi ber mycket. Som det står i Matteusevangeliet kapitel 7 vers 7 - "Bed så skall ni få. Sök så skall ni finna. Bulta så ska dörren öppnas." Det är stort, att Gud har valt att verka på jorden beroende på vad vi ber om. Gud vill att vi ska vara engagerade i hans arbete här på jorden. Jag tycker det är så vackert. Att trots att Gud kan fixa allting själv utan våra böner, väljer han att lyssna på oss! Vi, som är så små och operfekta, får ändå vara med och påverka! Och inte påverka vem som helst, utan påverka världens Skapare. Wow. (PS: Du formulerade dig ju jättebra! :)

Vad betyder det att ha en gudstro som är frälst? Hur blir man frälst? // Andra sidan gatan
Jag förmodar att du inte menar att gudstron i sig blir frälst, utan vilken gudstro det är som gör oss frälsta. Att bli frälst betyder att bli räddad, befriad. Räddad och befriad från vad? Tja, vi behöver ju inte titta länge på världen för att se att det är något som är fel och att vi människor inte alltid mår så bra. Som kristna tror vi att det beror på att vi människor en gång för länge sedan valde att vända oss bort från Gud, alltså vända oss bort från allt det som är gott och kärleksfullt. Därmed släppte vi in synden i vår värld. Läs mer om hur det gick till i 1 Moseboken kapitel 1-3. När vi gjorde det så valde Gud, otroligt som han är, att inte överge oss. Istället valde han att sätta igång världens räddningsaktion, bara för vår skull. Gud valde att själv bli människa, han valde att stiga ner från sin himmelska tron och bli som en av oss. För att en gång för alla göra oss fria från synden.

När vi för en gång för länge sedan valde bort Gud välkomnade vi synden in i våra liv. Synden innefattar allt som är emot Guds goda vilja, det som inte stämmer överens med hur gott Gud ville att hans skapelse skulle vara och som för oss längre och längre bort från Gud. Eftersom Gud är liv och synden är emot allt vad Gud heter så leder synden oundvikligen till döden, så när vi valde syndens väg blev vårt oundvikliga straff just döden. Tack gode Gud för att han erbjuder oss alla en plan B. Jesus steg ner till jorden, blev människor och tog all vår skuld och all vår synd med sig upp på korset. Och därmed blev vi av med vår skuld, eftersom Jesus tog på sig den i vårt ställe. Sen passade han klokt nog på att uppstå för oss tre dagar senare, och på så sätt har han övervunnit synden och döden. Vilken glädje!

Så nu leder inte synden till döden längre. OM, du tar emot Jesus Kristus som din Herre och bekänner honom som Herre i ditt hjärta och med din mun. Gör du det, då får du frälsning från synden och döden. Av nåd, det vill säga helt gratis. Allt du behöver göra är att ge ditt liv till Jesus. Kanske inte så "bara" tänker du, och nej det är det ju inte så klart. Men det är det bästa beslutet du någonsin kan ta, det lovar jag dig. Oavsett hur vi lever våra liv kommer det ju alltid finnas något som vi prioriterar som nummer ett i våra liv, något vi gör allt för. Vi kan välja att sätta Jesus på den platsen, att låta han vara nummer ett i våra liv. Och eftersom han har vunnit den fantastiska seger som han har och vill vårt allra bästa så är det inte så dumt att välja just honom. Jag tog beslutet att säga ja till Jesus, och jag blev fri, fann kärleken, hittade hela meningen med livet och fick ett riktigt äventyr att leva. Som sagt, det bästa valet jag gjort. Det borde du också pröva! ♥

Har funderat över tungotalet, varför praktiseras det bara innom frikyrkan? Tyckte själv det var oerhört jobbigt som ny troende att höra på detta. Får alla denna gåva tids nog eller är det bara en viss skara? // JN
Jag går i Svenska Kyrkan, och jag vet att det finns folk där som har tungotalets gåva. Det som är grejen är väl att det praktiseras mer öppet i frikyrkan och att dem i Svenska kyrkan mer har det för sig själv. Det är nog ändå mina erfarenheter utav det. Jag kan förstå att det är svårt som nykristen att höra om tungotalet. Det är ju så väldigt övernaturligt på ett sätt som kan vara svårt att svälja i västvärlden idag. Men samtidigt kan vi ju inte blunda för att det faktiskt står om tungotalets gåva i Bibeln. Och om det är något som är bibliskt innebär ju det att det är något bra, något gott som kommer från Gud och något som vi bör praktisera.

Du vet säkert att vi kan läsa om tungotalets gåva i 1 Korintierbrevet. I kapitel 12 vers 10 står det att en får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål. Utifrån det verkar det som att alla inte får gåvan att tala tungotal. Det låter ju inte som så just där. Men senare i samma bok, fast i kapitel 14 vers 5, säger Paulus att han önskar att vi alla ska prata tungomål, samtidigt som han påpekar att profetians gåva är viktigare. Så ja, att tungotalets gåva finns och bör praktiseras är ju ingen tvekan om saken. Om alla får den? Nej, tydligen inte. Tyvärr kanske man ska lägga till med tanke på Paulus önskan. Varför får inte alla den då om det tyvärr är så? Jag tror det är så att Gud vill ge oss alla tungotalets gåva. Men med tanke på vår svaga tro (jag menar inte att klanka ner på din tro utan jag tänker på Matteusevangeliet kapitel 17 vers 20, har du tro som ett senapskorn kan du flytta berg - och jag har då rakt inte hört om någon kristen som har flyttat berg på sistone) kan inte Gud göra allt han vill i våra liv. Vår synd och vårt tvivel hindrar oss.

Men för att förtydliga, det står inte i Bibeln att det är därför inte alla har tungotalets gåva. Däremot är det uppenbart enligt Guds ord att vi alla har en liten tro, och att alla inte har tungotalets gåva. Så jag försöker bara förstå Paulus ord här, jag försöker lägga ihop ett och ett och tänka logisk.

Hur blev du frälst?? Hur länge har vart frälst? Hur planerar du att jobba för Gud i framtiden? Kramar // Miccan, Mikaela G
Jag kan berätta om min frälsning i ett eget inlägg lite senare för det är en så lång härlig historia :) I framtiden som i nu i höst är det tänkt att jag ska vara Credo inspiratör. I framtiden som i nästa termin tänkte jag åka gå UMU:s dts (discipleship training school) om jag förstått Gud rätt. Ännu längre fram i tiden hoppas jag på att bli diakon. Jag vill iaf hjälpa människor som mår dåligt eller som är i kris och andra slags knipor. Och då vill jag inte göra det som psykolog där man ska vara religiöst opartisk utan jag vill kunna ge dem hjälp från ovan via Jesus. Den bästa hjälpen! Men det är ju bara dem stora sakerna. Jag vill ju såklart även fortsätta och utveckla det här med att vara närvarande i vardagen, precis där jag är just nu. :)

Vad väger du? (he, den frågan kommer hon aldrig att svara på, men hon sa ju alla sorts frågor). // Andreas T
Haha! Bara för att motbevisa dig ska jag svara :P Jag väger ca 60 kg, och då kanske jag ska påpeka att jag samtidigt är ganska kort. (Så inte ni tror jag har ätstörningar eller något för det har jag inte och har aldrig haft, tack och lov.)

Haha, nu fick ni allt något att läsa! Jag hoppas jag gav bra svar. Var inte rädda för att ställa följdfrågor om ni bär på sådana. Bättre att dela med sig av dem än att stänga in dem inombords. Jag hjälper så gärna till om jag kan! Har ni andra tankar och sånt får ni gärna lämna dem också. :)

 

Man får ställa frågor, så tack för alla de frågor ni ställde!
Keep them coming. :)

Kommentarer
Postat av: Andreas T.

Åja, inte riktigt nöjd med den sista frågan. Här en bild på Craxyknas där de även lagt in en bild på en vanlig människa på 1,80 meter bredvid, sizecomparison.svg" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/File:Human-amphicoeliassizecomparison.svg . Man räknar med en vikt på upp till 122 ton, alltså inte alls de 60 kilo som fröken Craxy vill göra gällande, så vad sjutton snackar du om???

2009-10-02 @ 17:55:15
Postat av: Andreas T.

Haha, som vanligt funkar inte länken när man lägger upp den på denna sida pga 'avståndstecken' som datorn tycks ta bort efter man postar kommentaren, det ska vara ett mellanslag i länken före och efter ordet 'size' som står nånstans där i den grötiga länken. Tryck in det avståndet själv i efterhand så kanske folk kommer fram till den sidan.



Men gör ändå ett nytt försök med länken igen: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Human-amphicoelias size comparison.svg .

2009-10-02 @ 18:16:18
Postat av: Anna

Det var väldigt intressant att läsa frågorna och svaren! Om det är okej så har jag lite frågor själv som jag funderat över en tid. Jag har varit kristen i princip hela mitt liv, men ibland vet jag inte hur jag ska bete mig för att vara "riktigt" kristen! Jag läser bibeln, ber, och försöka bemöta alla människor vänligt. Men ofta blir bönen bara till en vanesak innan jag somnar. Jag vill inget hellre än att dela mitt liv med Jesus, men jag kan inte KÄNNA honom! Många kristna pratar om att Gud har sagt till dem att göra det och det. Jag är i desperat behov av att veta vad Han vill att jag ska göra, men jag vet inte hur jag ska lyssna... Jag vet att han alltid kommer se efter mig. Men jag vill höra hans svar innan jag väljer. Jag vill inte gå emot Hans vilja!

2009-10-02 @ 21:58:27
Postat av: ElinArmour

Hej!

Tänkte bara tipsa om att du kan få en bloggdesign för 20 kronor här:

http://elinarmour.blogg.se =)

Ta en titt! =)

2009-10-08 @ 19:51:52
URL: http://elinarmour.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

AndreasT: Ojoj, Andreas. Du var mig en lustigkurre alltså ;)



Anna: Hm... Svår fråga du hade. Jag ska klura på den så hittar du den i ett inlägg snart. Tack för att du delade med dig!



ElinArmour: Tack :) Men jag tror jag ska fortsätta leta.

2009-10-12 @ 10:52:20
Postat av: Anders Branderud

Jag vill kommentera om "frälsning" som diskuteras ovan.



Hur man ska leva för att möjliggöra så att Skaparen i Hans nåd förser med Sin förlåtelse står det om i Tan’’kh (den judiska Bibeln (som kristna kallar för det ”Gamla testamentet”)) och undervisades också av första århundradets Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) (se www.netzarim.co.il för argumentation som implicerar det) från Nasaret (hans undervisning förvrängdes sedan av hellenister och den förvrängda undervisningen finns i ”Matteusevangeliet” (som är anti-Torah (anti-Moseböckerna))).



Bibeln – t.ex. Yekhezqeil (”Hesekiel”) 18 utlovar förlåtelse till dem och endast dem som gör sitt uppriktigaste att hålla mitzwot (översättning: direktiv eller military-style orders) i Torah (Torah betyder instruktion). Skaparen kan inte ljuga och ändras inte (Malakhi 3:6)!



Ribi Yehoshua ha-Mashiakh levde och praktiserade Torah med ett uppriktigt hjärta, han dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan den perfekta Skaparen ge Sin förlåtelse för de tillkortakommanden (i att hålla mitzwot i Torah) hos alla de som gör sitt yttersta i att hålla ha-Sheims (Skaparens) mitzwot (direktiv) i Torah (i enlighet med vad som står i Yekhezeqiel 18); samt hos dem som har medvetet brutit mot ett Torah-direktiv (t.ex. brutit mot förbudet att äta fläsk) och upphör med sin Torah-överträdelse och istället börjar göra sitt bästa att praktisera alla direktiv i Torah icke-selektivt till det bästa av sin förmåga.



Tan’’kh syn och Ribi Yehoshuas syn strider således mot Rom. 10:9 m.fl.



Att leva på det ovan beskrivna sättet ända tills man dör implicerar att den perfekte Skaparen kommer att fortsätta att ge Sin förlåtelse under hela ens liv, vilket kommer att innebära en fortsatt relation med Honom, vilket leder till ha-olam haba (vilket kristna skulle kalla ”himlen”). Emedan att inte leva på det ovan beskrivna sättet, inte leder till ha-olam haba enligt Yekhezeqeil ("Hesekiel") kapitel 18.



Anders Branderud

2010-07-22 @ 20:29:29
URL: http://www.netzarim.co.il

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0