Chokladbollar utan choklad

Jag tycker om konceptet med chokladbollar. De är enkla att göra och i precis lagom storlek för en liten fikastund på kvällskvisten. Problemet? Jag mår illa av choklad och kaffe. Minst sagt två ganska avgörande ingredienser. Vad gör man då om inte hittar på sin egen variant. Så här har ni mitt allra bästa recept på chokladbollar - helt choklad- och kaffebefriade givetvis. Prova. Vad tyckte du?
 
Du behöver:
- 1,5 dl socker
- 5 dl havregryn
- 1 msk vaniljsocker
- 100 g rumstempererat smör
- 2 msk mjölk istället för kaffe (mjölken gör att man anar en god gräddig smak)
- Ännu mer vaniljsocker efter eget tycke (för att täcka upp den uteblivna kakaon)
- Något att rulla bollarna i t.ex. pärlsocker, färgglatt strössel eller havregryn (jag brukar ta det sistnämnda)
 
Så här gör du:
Ner med alla ingredienser i en bunke. Ner med händerna i bunken och knåpa ihop allt till en salig röra. Rulla bollar av röran. Rulla bollarna i det färgglada strösslet, pärlsockret eller havregrynen. Låt dem stelna i kylskåpet. Simpelt, utan konstigheter!
 
Avnjutes som bäst med en rykande varm kopp te ♥

Kommentarer
Postat av: Ellen

Åh choklad som är så gott! :)

Svar: Vi får agree to disagree, haha ;)
Craxyknas

2013-04-23 @ 16:53:07
URL: http://finlandsgullet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0