Läsarfråga: Kristna är bäst, ingen protest?

Någon fin anonym person lämnade en kommentar som jag känner att jag vill svara på:

"Säg en person som har mördat ett par personer eller en präst som är dömd pedofil men säger sig tro på Gud, han får komma till himlen. Sen tar vi en person som är en allmänt bra människa, inte felfri men bryr sig ändå om sin omgivning och kan ibland ge nåt utan att kräva nåt tillbaka. Ungefär så är jag, men jag tror inte på Gud och kommer därför gå förlorad enligt Jesus/Gud.

Bara för att man är kristen så är man inte vara en bättre människa än någon som inte är kristen. Känns ju som att den genomsnittliga kristna personen tror det."

Vem tror att kristna är bättre än andra människor?

Vilken fantastisk gåva du har i att du bryr dig om din omgivning och att du kan ge utan att förvänta dig något i gengäld! Jag är väl medvetna om att det finns många okristna som lever kärleksfulla liv och som flera kristna skulle kunna lära sig mycket utav. Jag själv inberäknad med jämna mellanrum. För det fungerar ju faktiskt inte så att bara för att man blir kristen så kommer inte perfektion på köpet. Det ska vi vara ärliga och erkänna tycker jag.

Anledningen till att vi kristna håller på att tjata om Jesus som enda vägen till rättfärdighet är inte på grund av vår egen perfektion utan på grund av Jesus excellense. Jesus utmärker sig från alla andra religioners gudar på flera avgörande sätt. I alla andra religioner har du en massa regler och lagar som du måste leva upp till för att du ska anses tillräckligt bra för att få nå det slutgiltiga målet. Jesus är den enda Guden som insåg att människan är alldeles för bristfällig för att på egen hand klara av att nå den nivå av perfektion som krävs för ett medlemsskap i himlen. Jesus var rätt realistisk på så sätt. Han insåg att om han ville spendera evigheten med oss så måste han offra sig själv för vår skull. Så mycket har ingen älskat någon nånsin. Ingen har större kärlek än den som dör för sina vänner. Tänk då den man, den Gud, som dör för hela mänskligheten!

Med andra ord, Jesus dog för att jag var alldeles för bristfällig för att på egen hand klara av att bli rättfärdig. Jag är alltså inte perfekt, inte på långa vägar. Som det heter i den kända melodin: "amazing grace, how sweet the sound that saved a wreck like me"... ♥

Angående de extrema exempel du tar upp där, mördaren och pedofilen till präst. Jesus offer är visserligen gratis för oss att ta emot. Men - och detta är ett stort men - för att vi ska kunna ta emot denna gåva krävs att vi ärligt och uppriktigt från hjärtat ber om ursäkt till Jesus för de synder vi har begått. Det är alltså inte så enkelt som att bara för att man tror så är det ok oavsett vad man gjort, utan det handlar om ens hjärta. Det är allvarliga grejer det handlar om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0