Kul med kultur


Förra veckan gick lite i kulturens tecken. Förutom baletten jag redan skrivit om, så gick jag och Bea på Stadsteatern en helt vanlig vardagskväll efter jobbet! Varför inte liksom? Teater är ju som bio fast mycket bättre. Priset är i princip detsamma. Förställningen känns mycket mer på riktigt när den visas på scen och inte på en platt bioduk. Man kommer historien närmare inpå. Och sen är teater tusen gånger roligare :)


Vi såg "Leka med elden" av August Strindberg. Väldigt populär pjäs! Vi bokade biljetter i början av sommaren för att vara säkra på att få platser. Faktiskt roligt att ha något att se fram emot så lång tid. Både jag och Bea blev glatt överraskade när vi tittade igenom vår kalender och såg att det äntligen var dags :)


Föreställningen var bra. Alltså förstå mig rätt, Stridberg är ju känd inte känd för att göra de gladaste pjäserna direkt. Just den här är en komisk tragedi och är jag sååå glad över att jag inte kör med samma lekar som karaktärerna kör med, att jag valt ett helt annat liv än det dem presenterar. Kan inte vara hälsosamt att spela med så höga insatser. Sen går det ju som det går för dem i slutet också... Men skådespelarna var bra och de komiska inslagen är väldigt roliga eftersom hela situationen är så bisarr. Dock ingen livsstil som jag rekommenderar som sagt. När jag gick teaterkurs på kvällarna så spelade vi upp samma pjäs så jag satt och jämförde hur vi gjorde med hur proffsen gjorde. Stolt över att jag fortfarande minns replikerna, både mina och mina motspelares. Teater är ett ämne jag vill ta upp igen någon gång i framtiden!


Pjäsen var kort. Vi hade gott om tid för en kvällsfika efteråt. Café 60 på Sveavägen var ungefär det enda caféet öppet vid den tiden. Där satt vi och mös. Pratade och tog igen gamla tider. Tittade igenom Stadsteaterns vinterprogram och bestämde att vi skulle vara teaterkompisar från och med nu Med andra ord, kompisar som går på teater tillsammans. Vi hittade ett par roliga nu i december så vi får se vad det blir näst :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0