Together we could be the change that we all want to see


Säga vad man vill om Jesusmanifestationen som ägde rum förrförra lördagen, men det finns en god sak som dem har lyckats exceptionellt väl med och som jag verkligen lyfta fram i ljuset; förtjusningen med ekumenik.

Tusentals kristna från massa olika sammanhang och geografiska områden samlades i Kungsträdgården och hade gudstjänst - tillsammans. Det spelade ingen roll vart du kom från, med så många olika gudstjänstordning som fick vara med på mötet så måste alla ha känts sig hemma. Den ortodox prästens (jag tror han var det i varje fall) monoton sång var på latin så ingen förstod ett ord, men för mig gjorde det ingenting för det var så vackert att stå där och lyssna på hur den mannen prisade Jesus. Må inte vara på det sätt som jag är van vid men vad spelar det för roll då vi prisar samma Gud. Alla är vi unika och ingen annan är den andre lik så det är la inte så konstigt att vår kärlek till Gud tar olika uttryck. Frälsningsarméns kör må ha varit liten och enkel men ack så vacker. Deras lovsång bar på en enorm kraft. Ulf Ekman från Livets Ord fick oss alla att knäböja i enhetlig bön. Ung eller gammal, motorcykelknutte eller modemedveten - en sån mix bland människor! Vilken lycka att se förbi våra ytliga skillnader och rikta blicken mot vår den Gud vi alla har gemensamt!

Jag tror Sveriges kyrkor behöver mer enhet. Vi kan välja att lägga bort allt debatterande, kritiserande, skvaller och munhuggande. Lägga ner vår skeptism mot de gudstjänstordningar som inte följer de mönster vi är vara vid och se att vår vision och dröm är densamma. Om vi på riktigt vill erövra Sverige och Stockholm för vår stora Guds skull - då måste vi sluta upp att motarbeta varandra. Tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi genomföra den förändring vi alla drömmer om i vårt kära avlånga land. Vi behöver kämpa med en gemensam ande. Ekumenik är nyckeln. Det handlar om kärlek till våra syskon i Kristus ♥



På förmiddagen hade olika kyrkor haft gudstjänst på de olika torgen i vår kära huvudstad. Fast jag rullade in i Stockholm först vid tretiden. Då den stora gudstjänsten i Kungsträdgården började, dagens huvudnummer!


Jag var där med vackra Angelica :)


Som vanligt träffar man en massa kristna kompisar där. Dessa snyggingar har jag lyckan att gå i
samma kyrka tillsammans med. Hon i sjal lånade mig en tidning att sitta på - tack snälla :)


Runt om i trädgården fanns det en massa intressanta stånd att titta på.
Bönestationen var en klar favorit. Alla har vi rätt att bli bedda för :)


KRIK (= kristen idrottskontakt) hade ju lätt bästa priset i sin tävling.


Kreativt sätt att marknadsföra tröjor på må jag säga ^^


Jag samlade på mig ett antal bra tidningar. Samtliga fasligt rekommenderade.


Det här begrep jag aldrig... Haha ^^


"Kristet godis" (Jesusfiskar)


Jag tyckte bara den här mannen var så söt, så noga som han vaktar kollektboxen :)



I slutet knäböjde vi alla i bön inför Gud. Vackraste tidpunkten på hela dagen ♥

Hade du oturen att inte kunna delta den här lördagen har tidningen Dagen en god nyhet till dig, dem har spelat in hela Kungsträdgårds-mötet på webb-tv; klicka och titta här! Är du intresserad av att läsa tidningsartiklar på ämnet har du några alternativ att klicka på här: Dagens NyheterSvenska DagbladetDagen

Kommentarer
Postat av: ALEXANDRA - uppsalas största blogg

sv: kul att du är med :D <3

2011-05-31 @ 00:08:00
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Angiie

ja, jag har bytt blogg. livet på berga finns kvar, emn är lite halvt nedlagd, vill bara tacka för en fin bild på mig, då sådana är ovanliga (fråga min familj) och är en av anlednigarna till att jag brukar vara fotografen :P



är det ok om ajg "snor" den från dig?

2011-05-31 @ 00:43:16
URL: http://kvinnorsrattisamhallet.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Alexandra: :)



Angiie: Klart du får sno den!! Världen bör veta hur vacker du är <3 Kanske du kan skänka mig en länk på samma gång ;)

2011-05-31 @ 13:40:55
Postat av: Angiie

klart jag länkar dig vännen! <3

2011-05-31 @ 14:14:05
Postat av: Craxyknas

Angiie: Sötis. Tack :)

2011-05-31 @ 15:26:58
Postat av: Angiie

Saknar dig Sofie!<3

och söt kan vara själv :D

2011-05-31 @ 23:07:11
Postat av: Craxyknas

Tsss ^^ Saknar dig med. Hurra för imorgon!

2011-06-01 @ 08:19:10
Postat av: joakim

Religion är det stora problemet i världen idag. Den som startar krig, dödar flest och förtrycker enormt. Kravla i smutsen för en död gud.

2011-06-05 @ 08:37:32
URL: http://pylonofthepit.wordpress.com/
Postat av: Craxyknas

Joakim: Nä jag gillar inte heller religion. Däremot är jag väldigt förtjust i Jesus kärleksbudskap vilket inte innefattar krig, mord eller förtryck – tack och lov!



2011-06-05 @ 09:29:40
Postat av: klaris

Jag håller med dig om ekumeniken! Det finns något väldigt starkt i det som vi behöver!

2011-06-13 @ 23:13:52
URL: http://klarastiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0