I'm gonna be a speaker of truth to all mankind

När jag ser det här klippet minns jag hur jag och mina klasskompisar stod inför vår lärare och berättade om hur en i vår klass blivit mobbad av samma person i flera år. Vi bad vår lärare göra något, vad som helst, åtminstonde försöka sätta stopp för det helvete som pågick. Det enda läraren gjorde var att sitta tyst och le. En stenvägg hade reagerat häftigare. Flera gånger tog vi upp saken. Hände ingenting. Needless to say att så borde det inte vara.

Jag tänker också på hur Jesus umgicks med "samhällets slödder"; prostituterade, tullindrivare, spetälska. Han valde vanliga människor som simpla fiskare till sina närmaste män när han kunde ha valt fariséerna som hade gott religiöst anseende. Folket bad dem hålla tyst medan Kristus valde att hela dem som skrek om förbarmande. 

Vi behöver bryta tystnaden. Säga sanningen. Vara ett ljus i mörkret. Följa Jesus på allvar. För vem ska göra det om inte du & jag?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0