Mer Bibel till Hollywood

Såg ni också Spider-man 3 på tv i torsdagskväll? La ni också märke till de många bibelparalleller som finns i den filmen? Du som inte sett den men vill se den får jag varna för spoilers och du bör typ sluta läsa... NU.

"Även om världen inte förstår att Jesus är Gud, så förstår de att vi behöver en hjälte för att rädda oss!" Citat från en Facebook-vän.


För att börja med det mest uppenbara; en god och en ond sida som strider om ens inre känns nog igen hos alla kristna. Det är sant som Paulus skrev i Romarbrevet kapitel 7 vers 19: "Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag." Synden som kan smaka så gott vid första anblicken, som precis som Peter Parker säger "you'll loose yourself". Det är inte värt det. Som Spiderman gör i klippet behöver vi "ta av oss masken" alltså omvända oss till Jesus för att bli fullständigt fria. Hur svårt det än kan vara, här ser vi ju Spidermans svåra kamp och hur trött han blir av det. Men vi ser också hur mycket bättre han mår efteråt, han blir sig själv igen den han är tänkt att vara. Romarbrevet kapitel 8 vers 13 säger: "Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar skall ni leva."


"A man have to be understanding, put his wife before himself." Aunt Mays ord låter likt det Paulus säger i Efesierbrevet kapitel 5 vers 25: "Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den." Om det var något Jesus gjorde var det att sätta ditt och mitt liv framför hans eget. Jag tycker också det är intressant hur Aunt May berättar att hon sa nej första gången Uncle Ben friade. För de var inte redo. Det där tror jag är viktigt. Äktenskapet är ett livslångt åtagande. Att dela sitt liv med någon och bilda familj tillsammans är inte småpotatis. Därför försöker jag nu när jag är singel låta Gud arbeta med mitt inre och förbereda mitt hjärta. Det är vackert att innan jag blir flickvän och fru bara får vila i att vara Guds älskade dotter, lärjunge och vän.


Det är fint att Harry och Peter tillslut väljer kärlek och vänskap framför hat. Harry kommer till Peters undsättning när han behöver det som mest, vilket slutar med att Harry dör i Peters ställe. Precis som Jesus. I en scen innan den där Harry dör väljer Peter att förlåta Sandmannen och allt det han har gjort mot honom. Jag tycker det är så fint för man får se vilket frihet förlåtelse innebär. Jesus valde att förlåta oss när Han var i sin fulla rätt att döma. Som Peter säger under scenerna av Harrys begravning att det alltid finns ett val att välja goda. Jesus gav sitt liv av fri vilja liksom Harry gjorde i filmen. Med vår fria vilja kan vi välja att tacka Gud för det stora offret och hänge våra liv till följa Hans goda exempel att leva ett liv i kärlekens fotspår ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0