Himmel vad gott: Sockerkakemuffins

Efter två sexdagars långa arbetsveckor är det skönt att äntligen ha en dag ledigt! De dagar jag jobbar börjar alltid med en timmes pendlande så idag njuter jag av att inte behöva gå någonstans. Eller jo jag har tagit en sväng till tvättstugan men det är allt. Skönt att vara hemma och bara bo och leva. Det finns ju en anledning till att jag väljer att inte flytta närmare Stockholm där jag egentligen spenderar de flesta av mina timmar. Det är så vilsamt här där jag bor. Att få se vackra gröna träd istället för stora gråa lägenhetshus. Igelkottar som rumsrerar i buskarna istället för råttorna som springer över Södermalms gator. Så tyst till skillnad mot storstadens hetsiga rytm. Tidigare idag satt jag ute en stund och bara lyssnade. I mig bor det minsann ingen storstadstjej det är ett som är säkert, haha :)

Lantlig som jag är ska jag ställa mig och baka alldeles strax. Muffins fulla med bär. Bakade på en sockerkakesmet som grund, med några särskilda finesser som jag upptäckt höjer receptet ännu mer. Följ med mig och se hur jag gör när det vankas muffinsbak i mitt (eller just nu mina föräldrars) kök:

50 g ekologiskt smält margarin (som originalreceptet förutom att jag brukar höfta lite)
1,25 dl ekologisk mjölk (som alltid brukar bli 1,5 dl men asch inte är det så noga)
3 ekologiska ägg (ett mer än originalreceptet säger för jag inbillar mig att det blir godare då)
2 dl ekologiskt socker (inga konstigheter)
3-4 tsk eko-vaniljsocker (nästan dubbelst så mycket än vad receptet rekommenderar för jag gillar vanilj)
3 dl eko-vetemjöl (varav gärna 1 dl grovt vetemjöl så de blir lite mer mättande och inte fullt så onyttiga)
1,5 tsk eko-bakpulver (som vanligt alltså)
Massa ekologiska bär (lite roligare och lite lite nyttigare)

Gör så här: Värm ugnen till 175 grader. Vispa ihop allt till en jämn smet. Om man vill vara säker på att bakpulvret och vaniljsockret fördelas jämt i smeten kan man blanda dem i en enskild bunke tillsammans med mjölet. Vill man vara extra noga så säger originalreceptet att man ska vispa ägget och sockret poröst innan man tillsätter mjölken och margarinet och sen mjölblandningen. Grädda i ungefär 10 min i nedre delen av ugnen. Sen det viktigaste; ÄT!


Armed and ready to take on the kitchen! Mitt vapen är en gammal trogen elvisp!
När jag var liten gjorde pappa pannkakssmet med den och nu är det min tur att bruka den :)


Ni glömmer väl inte att slicka skålen? Bland det bästa med hela bakningen ju :)
Lova mig att ni inte glömmer att slicka skålen!


Blandar man i en massiv mängd blåbär i smeten blir muffinsarna lila. Istället för karamellfärg ^^


Så här är tanken att det ska bli tillslut. Fast den här gången tänkte jag sätta formarna i en sån där muffinsform av järn ni vet (klicka här ni som inte vet) för att hindra att dem flyter ut så mycket och istället växer sig på höjden under gräddningen. Har aldrig gjort det förr så vi får se mitt experiment blir som jag tänkt. Om man vill kan man, innan man blandar i bären i smeten, spara någon dl av smeten i en annan skål för att sen ringa över lite vit smet i formarna. För att styla lite liksom och göra att de ännu proffsigare ut som ni ser på den översta muffinsen, om jag får säga det själv :)


Blanda i hela bär i smeten för att ge muffinsarna ett härligt bärgömme som bara väller ut när man ska äta så att man nästan får äta med sked för att inte drälla överallt. Åh vilken njutning :D

Kommentarer
Postat av: Ma.links

Oj det såg gott ut!! :)

2011-07-10 @ 09:05:37
URL: http://malinks.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Ma.links: Hehe ja det var också! Tack :D

2011-07-12 @ 10:23:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0