Kanske årets viktigaste påminnelse!

Glöm för allt i världen INTE bort att rösta i kyrkovalet nu på söndag!

Om du har svårt att välja vad du ska rösta på kan du titta här. Det är en sammanställning av olika frågor som partierna har deltagit i. Leta efter den fråga du finner viktigast, titta vilket parti som röstade på det svar du håller med om och bestäm dig för att gå till en vallokal på söndag och rösta på det partiet. Är vi överrens?

För det här är liksom din chans, din chans att påverka! Och jag som kristen brinner verkligen för de frågorna jag tycker är viktiga. Jag är medlem i Svenska kyrkan och jag går i kyrkan varje söndag. Det var i Svenska kyrkan jag blev frälst en gång för länge sedan, och det är i Svenska kyrkan jag nu lever och får utvecklas i min tro. Det viktigaste jag har i mitt liv är just min tro, det är den jag bygger hela min existens på. Så ja, kyrkovalet är liksom en big deal. Att strunta eller ignorera kyrkovalet, det finns inte, inte någonstans. För det resultat som valet får, det kommer att påverka mig och hela grunden för mitt liv. Så även till er som själva känner att det kanske inte spelar just er så stor roll, tänk på oss som det faktiskt spelar gigantisk stor roll för. Snälla? Din röst behövs!

En särskild fråga jag brinner för är att de politiska partierna ska ut ur kyrkan. Helt enkelt för att det inte blir vi som faktiskt är aktiva i kyrkan som får komma till tals då. Vilket ju varje vettig människa borde förstå är helt befängt! Men, det var inte förän jag läste Lars B Stenströms artikel som jag insåg exakt hur pass viktig just den frågan är. Läs och kom till insikt ni också, för den är grymt bra skriven och helt baktung av vishet.

Det finns två partier i kyrkovalet som brinner för denna fråga, POSK och Frimodig kyrka. De två skiljer sig inte alls så mycket från varandra, bortsett på en avgörande punkt; ska homosexuella få gifta sig i kyrkan eller inte? POSK har inte kunnat enats i den frågan, vilket jag inte känner mig trygg med. Frimodig kyrka har en bestämd åsikt om att de inte ska få det vilket är en mycket klok åsikt. Dessutom vill Frimodig kyrka särskilt peka på att Jesus Kristus ska vara Herre över sin egen kyrka. Vad säger ni? Min röst är given.


Kommentarer
Postat av: Andreas T.

Jag har hört att folk säger att det är ingen idé att rösta i kyrkovalet för det är ändå bara politikerna som bestämmer över SvK idag, och då känns det hela ganska meningslöst. Jag är inte ens medlem i SvK så jag kan inte rösta; jag tycker man automatiskt ska bli medlem när man föds (eller är det redan så?).



Den enda gång kyrkan hade makt var väl förr i tiden på 1200-talet eller nåt skulle jag tro, sen gick det väl utför, och idag bestämmer ju politiker över Sverige istället för kyrkan (politiker är ju inte kristna). Synd att t.ex. katolska kyrkan inte har samma makt idag, för inte sjutton vill vi väl ha ett samhälle som det är idag -- där inte Guds lagar råder -- utan människors. Jaja, jag får väl flytta till Iran där de går mer efter det religiösa, och lägga mig i Ahmadinejads säng och pussa honom. Vad tycker du förresten om Ahmadinejad Craxyknas? Jag tycker han är lite söt (fast jag är inte bög, bara så du vet).

2009-09-18 @ 14:59:23
Postat av: f

Varför tycker du inte att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan? =)



2009-09-18 @ 22:40:47
Postat av: Jennie

Har verkligen inte orkat sätta mig in i kyrkovalet..så det blir inget val i morgon. Även att jag egentligen tycker att man ska rösta när möjligheten finns..

2009-09-19 @ 21:08:42
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Andreas: man blev medlem när man föddes förut, alla som föddes fram till 1994(?)(nån gång i början av 90-talet i alla fall) tror jag blev medlemmar automatiskt, sen tog man bort det, kanske för religionsfriheten eller nåt? kommer inte ihåg just nu.

Anledningen till att rösta är ju just att få bort politikerna ur kyrkan, så att de inte kan bestämma över oss.

2009-09-20 @ 15:15:16
URL: http://rebec.blogg.se/
Postat av: Oscar

Helt rätt Sofie, de politiska partierna bör verkligen inte styra över kyrkan! hade bra :)

2009-09-20 @ 23:18:35
URL: http://mullugutt.spaces.live.com
Postat av: Craxyknas

AndreasT: Fast liksom, vi kan ju inte bara finna oss i läget och göra ingenting. Det är ju i och med vår rösträtt som vi har chans att förändra situationen just nu så att politikerna tillslut inte längre bestämmer i kyrkan. Eller åtminstone så att de kommer i minoritet. Det faktum att det är så idag att politikerna bestämmer i kyrkan gör mig bara mer motiverad till att rösta och påverka! Och jag tänker verkligen inte ge upp bara så där och överge vårt Sverige och flytta till Iran. Det är ju detsamma som att låta politikerna vinna.



Jag har ingen aning om vem Ahmadinejad är. Vem är han? Och varför vill du pussa på honom om du inte är lagd åt det hållet? :P



f: Många anledningar. Jag kan säkert skriva ett inlägg om det någon gång. :)



Jennie: Jo, det tycker jag också man ska göra när man har chansen att göra sin röst hörd. Nej, jag vet. Det har varit ganska dålig information om de olika kandidaterna kan jag känna. Även om Frimodig kyrka var givet (det behövde jag inte sätta mig in i en längre stund för att inse) så vet jag knappt vilka kandidaterna i mitt distrikt var.



Rebecca: Aha. Vad du kan, Rebecca. :) Amen till din sista mening! :)



Oscar: Sannerligen, så sant, så sant. :) Tack, du med!

2009-09-21 @ 20:52:41
Postat av: patriot

rösta för svenskarna,

rösta på Sverigedemokraterna!

2009-09-21 @ 22:51:38
Postat av: Julia

ÅH vad jag blir trött.

Jag är kristen. Jag har absolut ingenting emot homosexuella äktenskap. En enda vettig anledning till att vara emot?

Jag förstår det bara inte!!

Att det står i bibeln att det är fel håller inte, det står så mycket i bibeln som inte stämmer för att böckerna skrevs för extremt längesedan då man inte hade den syn på världen som finns idag.

JESUS SAYS IT'S OKEY TO BE GAY!



Tycker dock precis som du att det är JESUS som är herre i kyrkan. Såklart. :) Men frimodig kyrka, nej dem förstår jag mig inte på.

Jag tror på människan, precis som Jesus gör. inte på att valet av livspartner gör oss till bra/dåliga...



Svara gärna på min blogg - eller så får jag helt enkelt komma ihåg att kika in här snart igen. :)



Herrens frid

/julia

2009-09-21 @ 23:23:55
URL: http://juuliiaae.devote.se
Postat av: Nettan

Jag röstade aldrig i kyrkovalet. Jag tycker för det första att det är dålig information, jag visste inte ens vad valet handlade om. Dessutom är jag glad att jag ej åkte till min röstlokal för då hade jag ändå struntat i att rösta eftersom det endast fanns ETT valalternativ där. Är det demokrati? Varför rösta om man inte har något att välja på?

2009-09-22 @ 18:55:50
URL: http://anettehansen.blogspot.com
Postat av: Craxyknas

patriot: Jag har svårt att se varför?



Julia: Jesus does not say it's okey to be gay. Jesus sa inte det han sa bara för att han råkade vara på jorden just där och då och inte nu och här. Jesus ändrar inte det han säger när samhällets förändras. Jesus står fast, han är som en stadig klippa. Det är det som är så coolt med kristen tro, att det är något som håller genom alla tider, alla tidsåldrar, var som helst, när som helst! Och INTE förändras bara för att vi människor gör det. Därför kan vi verkligen lita på Guds ord, för han står fast vid det han säger och förändrar sig inte.



Härligt att du också tycker Jesus är Herre i sin egen kyrka! Precis som du säger, "såklart"! :) Jag tänker lite så här. Jag tror också på människan. Och det gör och gjorde Jesus också! Jag har aldrig sagt att valet av livspartner gör oss till bra eller dåliga människor. Det är inte vad det handlar om. Det det handlar om är att Jesus har tänkt att det ska vara på ett visst sätt, att vi ska leva som man och kvinna. Det är det vi är skapta till. Gud var den som skapade människan, han är den som bäst känner oss och vet hur vi fungerar. Och han vill vårt bästa. Därför tror jag att det finns en anledning till att Gud säger att vi ska leva som man och kvinna. Det är då vi blir dem vi är menade att vara, det är då vi blir dem vi är skapta till att vara. Att gå emot Guds vilja är därför att bli något som vi INTE var tänkta att vara från början. Och eftersom Gud bara vill oss gott är det aldrig gott att gå emot Guds goda vilja för oss.



Det handlar inte om att jag hatar homosexuella. Det handlar om att jag vill att de ska uppleva det som är bäst för dem. Helt enkelt.



Sen varför jag inte vill att de ska gifta sig i kyrkan är en annan sak. Det kommer jag skriva ett inlägg om snart.



Tack för din kommentar! Hoppas jag förklarade hur jag tänker på ett bra sätt så att det jag ville säga gick fram... Ta hand om dig. :)



Nettan: Du har så rätt, det har varit dåligt med information alltså. Men samtidigt kanske man får ta sig i kragen och leta upp lite på egen hand också. Men det behövs ju att både partierna och Svenska kyrkans medlemmar anstränger sig lite så kan man mötas på mitten. Och där har nog partierna varit lite dåliga på det, det har du så rätt i.



Det är lite dåligt kan man tycka, det har du rätt i. Men man kan ju alltid rösta blankt. Det signalerar till valberedelsen att det inte fanns något parti som föll dig i smaken. Så då kanske de göra något åt det till nästa val. Sen fanns det ju fler partier att rösta i Kyrkomötet och Stiftsfullmäktige, och där hade vi verkligen behövt din röst.



Kul att du kommenterade, tack! :)

2009-09-27 @ 14:01:43
Postat av: Angel Bolander

Jag håller med om en sak, det är att det var viktigt att rösta i valet. Främst för att Sverige Demokraterna inte ska få in en fot någonstans i vårt samhälle.



Däremot håller jag inte med dig om att det är en god politik att homosexuella inte skulle få gifta sig. Jag tycker att det ligger ur vår tid och jag undrar ju varför du tycker att det är en bra åsikt. Du behöver inte svara om du inte vill, jag vill inte starta en onödig diskussion - jag har en tendens att bli rätt sne ibland. ;) Men jag tycker det är en sorglig tanke och den typen av rasism gör mig mycket ledsen.



Finn blogg förresten! =)

2009-09-27 @ 15:07:20
URL: http://dawnofpagolia.blogspot.com/
Postat av: Craxyknas

Angel Bolander: Jo, SD är en viktigt anledning till att rösta! Även om jag inte tycker det är den viktigaste anledningen. Men vad gott att du också tycker det är viktigt att påverka! :)



Att jag inte tycker att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, det handlar inte om att jag är rasistisk. Jag har vänner som är homosexuella och bisexuella, det är klart dem också ska accepteras! Något annat vore hemskt! Men jag anser inte att det finns någon anledning till att låta de gifta sig. Jag ska skriva ett inlägg om det, får se när det blir. Fortsätt gärna läsa så lär du se det. :)



Tack!! :D

2009-09-29 @ 23:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0