Sann apologetik, där KÄRLEK är huvudingrediensen

Idag har Blondinbella skrivit ett inlägg om Gud. Hon tror inte på Gud. Läs hela inlägget här.

Av någon anledning fick jag för mig att läsa kommentarerna som folk skrivit, som jag sällan gör annars. Och då hittade jag den här kommentaren. Tänk om man själv kunde svara så här bra när folk frågar en...

"Hejsan!
Att tro på Gud är helt upp till var och en, jag är själv kristen men respekterar dina åsikter samt att du inte tror. Däremot vill jag som ett svar på frågan - Om Gud finns, varför finns det ondska? - säga att vi människor har ett val. Vare sig det gäller att tro på Gud och ta emot Honom i våra liv eller föra krig mot annan nation så är valet vårt. Gud har inte, och kommer heller aldrig, att tvinga oss till tro - valet är vårt, däremot är dörren alltid öppen för oss.

Jag tror på att Gud har skapat oss och världen, att BigBang är skapad i syfte att ge oss en fri vilja att tro och att Gud även skapat det onda i det syftet. Vi är inte skapade att vara onda, det är något som sker när fokuset vänds från Gud och mot något ont. Tror man på den teorin så finns det många kommentarer om att göra alla i världen troende, det vore en dröm eftersom jag själv upplevt så mycket gott därigenom. Enkelt uttryck skulle jag inte leva idag om det inte vore för Gud - människor som Han har sänt i min väg precis i rätt tillfälle. Det kan tyckas vara en slump första gången, men när det händer upprepade gånger så är det något mer än slumpen.

Tack för att du berörde denna fråga i bloggen!
Du är älskad för den du är, Isabella! Unikt skapad med eftertanke och omsorg,
det finns bara en som du och du är värdefull"


Hon som skrivit kommentaren kallar sig för "E" och henne blogg finns här.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Oh no! Now you made me read it... xD

Gillar verkligen inte det som står i de flesta av kommentarerna, eller i hennes inlägg för den delen. Jag tycker det är ledsamt att så få verkligen vet vad det innebär att ha en tro. Många verkar tro att det är att "fly" när det blir för jobbigt, ett enklare svar (personligen tycker jag att det är svårare att gå emot strömmen än att bara flyta med) och något som inte behövs.



"Dessutom tror i kristendomen på evolutionen, utan det var gud som skapade jorden osv. Extremkristna i USA hävdar t.ex. att evolutionsteorin är felaktig, medan vi i Sverige mestadels tror på evolutionsteorin trotsallt."

När jag läser det här blir jag bara arg (ja, och aningen ledsen). Speciellt när personen skriver på ett väldigt nedvärderande sätt till Isabella och påstår sig veta så mkt mer än henne.



Nä, det här var ingen rolig läsning.

2009-03-05 @ 23:21:51
URL: http://japanen.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Men då är det ju allt bra tur, att det bland alla dessa trista kommentarer, även kommentarer som dessa dyker upp! :)



Citat du tog med är ju helt ogenomtänkt. Väldigt generaliserade. Får det att låta som att svenskarna är mkt smartare än amerikanerna. Ja, personen låter väldigt dömande.



Men åter igen, då är det ju tur att inte alla gör det! Utan att "E" var smart och kärleksfull nog att skriva något så här vettigt. Det glädjer mig.



Om du vill påverka, Josefine, kan du ju själv svara på Blondinbellas inlägg. Skriv någon kärleksfull och smart kommentar du också. :)

2009-03-05 @ 23:53:59
Postat av: Andreas T.

Har några gånger skrivit nåt under Blondinbellas artiklar, men undrar om hon läser kommentarerna eller inte? Om inte annat så är det ju så många kommentarer, men om hon inte läser så tycker man väl att det är värdelöst att skriva? Hon skrev ju för nån vecka sedan tror jag att hon inte brydde sig om vad folk tyckte om henne, då undrar man ju om man alls ska skriva? I och för sig så skriver ju folk så elaka saker om henne ibland, men ändå...

2009-03-07 @ 18:48:34
Postat av: Craxyknas

Bara för att hon inte bryr sig om vad folk tycker om henne betyder väl inte det automatiskt att hon inte läser kommentarerna? Men du har rätt i att det är många kommentarer... Jag hoppas ju att hon läser dem, iaf de flesta av dem. Om inte annat så kanske andra läsare, som jag då, som läser några stycken. För dem kan det ju betyda en hel del, hoppas man på.

2009-03-09 @ 23:04:07
Postat av: Josefine

Andreas T:

Jag har hört att Blondinbella sagt att hon bloggar och brinner för att folk ska tycka saker om henne. Det jag tror att hon menar när hon, om det är som du säger, säger att hon inte bryr sig om vad folk tycker om henne är att hon inte tänker ändra på sig för någon annans skull och vara alla andra till lags. Om jag skulle blogga (i den utstreckning hon gör) skulle det förmodligen vara av den anledningen: att jag vill att folk ska läsa det jag har att säga och sen säga sin egen åsikt om det. Men det innebär inte att jag tänker ändra ståndpunkt eller uppfattning, så länge jag inte blir bevisad fel eller att någon han övertyga mig om att det finns ngt bättre.

Jag har även hört att hon iaf i äldre inlägg har bett om läsarnas åsikter och det ser jag som att hon bryr sig om att läsa dem.

2009-03-10 @ 11:23:57
URL: http://japanen.blogg.se/
Postat av: Craxyknas

Jag tror det ligger mycket i det du säger, Josefine. Idag skrev hon dessutom i ett inlägg att hon läst 500 kommentarer... :)

2009-03-10 @ 18:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0