Intressant (och helt irrelevant) fråga

Vad inne på den här bloggen igår. Där ställdes en ganska intressant, men också totalt onödig, fråga:

Om du var tvungen att ta bort ett evangelium ur Nya testamentet
(och jordens existens hängde på det), vilket skulle du välja?

Intressant? För att den kan ge nya aspekter på hur vi ser på evangelierna. Totalt irrelevant? För att det aldrig kommer ske. Jordens existens kommer aldrig bero på huruvida man tar bort ett evangelium ur NT eller inte. Tvärtom är det Jesus och evangelierna som räddar världen.

Dem flesta i omröstningen hade valt Markusevangeliet. Min vilda gissning är för att det är det kortaste evangeliet. Jag valde Matteusevangeliet. För jag gillar att Markus är så kort och lättläsligt. Det är bra för nykristna att läsa och bra att använda i konfirmationen och liknande. Och Lukasevangeliet är fullt av liknelser som gör att vi lättare förstår Guds hemligheter, vilket vi simpla människor sannerligen kan behöva. Och Johannesevangeliet är mycket djupare än de andra, och jag älskar att gå djupare in på saker och ting, särskilt Gud. Men Matteus är främst riktade till judarna, och idag finns det inte lika många judar på samma sätt. Så ja, jag skulle ha valt att ta bort Matteus.

Därmed inte sagt att jag inte tycker GT:s profetior om Jesus är viktiga! Tvärtom! Det här är ju bara hypotetiskt. Utifall jordens existens hängde på det liksom. Ett litet kul tanke-experiment.


Vilket evangelium skulle du tagit bort? Varför?

Kommentarer
Postat av: Maja

Vad bra, du tar min lilla undersökning på rätt sätt. Ett infall, ett sätt att fundera över evangelierna bakvänt - hur skulle verkligheten se ut om något av dem inte funnits? Vilket är viktigast för kristendomen som den ser ut idag? Men grejen är ju annars att de är just flera. Det finns flera sätt att se på samma historia.

2009-07-17 @ 22:12:16
Postat av: Jn

Ha ha ja som tur är visades det bara en gång, så jag slipper skämma ut mig fullständigt...

2009-07-18 @ 17:10:00
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Svårt val....



Hm kan nog inte svara på rak arm, men personligen har jag läst mest ur Matteus. Vet inte varför egentligen!!!



Ja på tal om fiske, så ville de få lax nästa gång ha ha

2009-07-19 @ 23:14:17
Postat av: Craxyknas

Maja: Jag tror precis som du säger att grejen är ju att de är flera. De kompletterar varandra. Och har Gud sett till att det är fyra stycken måste det ju vara det bästa. :) Men det var verkligen en intressant fråga du kom med där.



JN: Jag tror inte du skämde ut dig. Du var nog asgrym! :)



Anonym: Tja, det är väl inget dåligt egentligen att du läst mest ur Matteus. Det är ju bara bra att du läst evangelium! :) Ja, det är en klurig fråga... Haha, lycka till med att fixa laxen ;)

2009-07-20 @ 00:06:30
Postat av: Maria

Svar på din kommentar om att alltid bli nådd..

Nej, det var inte personligt, bara det att det Aldrig slår fel när jag pratar med mamma. Hon byter bort våra samtal för andra oviktiga och väljer att aldrig gå tillbaka till vårat samtal för att avsluta. Hon lixom tycker att jag märker att hon inte kommer tillbaka.

Det är respektlöst tycker jag.

Att gå in och avsluta är väl det minsta man kan göra.

Så detta var bara en pik till mamma :)

2009-07-20 @ 15:47:43
URL: http://bijeda.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0